• 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford in 2016 voor vijfde achtereenvolgende jaar door de International Engine of the Year jury uitgeroepen tot "Best Engine Under 1.0-litre", ondanks gestegen concurrentie van grote wereldwijde autofabrikanten in klasse kleiner dan 1.0 liter
  • Ford wint voor negende keer met zuinige en sportieve 1.0 EcoBoost-motor, die eerder drie keer over-all winnaar was en tevens de prijs voor beste nieuwkomer behaalde
  • Baanbrekende 1.0-liter EcoBoost-motor winnaar in zijn klasse dankzij rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en technologie
  • In Nederland kiest ruim 65% van de Focus klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor, bij de Fiesta ligt dit percentage zelfs op ruim 80%

De compacte, maar krachtige 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford is voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot beste motor in zijn klasse tijdens de International Engine of the Year verkiezing in Stuttgart. De jury was erg te spreken over de combinatie van rijcomfort, prestaties, zuinigheid, verfijning en technologie die de nieuwe standaard blijft verhogen. Lees verder

De zuinige driecilinder EcoBoost-motor werd door een panel van 65 autojournalisten uit 31 landen benoemd tot “Best Engine Under 1.0-litre”. Sinds de introductie heeft de motor tot nu toe elk jaar gewonnen in deze klasse. Dit jaar liet de motor 32 concurrenten achter zich, 19 meer dan in 2012. In 2015 vond ook een aanzienlijke stijging plaats van de concurrentie van wereldwijde fabrikanten van motoren in de klasse lager dan 1.0 liter met turbocompressor en directe brandstofinjectie.

In 2014 was de 1.0-liter EcoBoost de eerste motor die drie keer op rij werd uitgeroepen tot over-all winnaar van de “International Engine of the Year” award. In 2012 kreeg de motor de titel “Best New Engine”.

“De 1.0-liter EcoBoost-motor is een revolutionaire motor, en ondanks het feit dat anderen ons navolgen, blijft deze motor al vijf jaar op rij het onbetwiste ijkpunt in deze klasse”, aldus Joe Bakaj, Vice President, Product Development bij Ford Europa. “De drang tot innovatie blijft ons stimuleren nu we bezig zijn dezelfde slimme technologieën te gebruiken voor een nieuwe reeks efficiënte, schone en krachtige dieselmotoren met een kleiner formaat.”

De 1.0-liter EcoBoost-motor, die beschikbaar is in versies van 100 pk, 125 pk, 140 pk en zelfs 180 pk in de Ford R2-rallyuitvoering, is nu wereldwijd leverbaar in 72 landen. De versie van 140 pk levert een grotere vermogen/liter-verhouding dan een Bugatti Veyron. Een Formula-Ford die op de openbare weg mag rijden, uitgerust met een 205 pk-versie van de motor, legde een ronde op het beroemde Nürburgring-circuit in Duitsland in 7 minuten en 22 seconden af; een prestatie die verschillende supercars als de Lamborghini Aventador, de Ferrari Enzo en de Pagani Zonda van meer dan 600 pk niet konden evenaren.

Elf modellen, waaronder de Fiesta, de EcoSport, de B-MAX, de Focus, de C-MAX, de Grand C-MAX, de Tourneo en de Transit Connect, de Tourneo en de Transit Courier, en de Mondeo zijn in Europa verkrijgbaar met deze meermalen bekroonde motor. Eén op de vijf nieuwe Fords die in 2015 in Europa zijn verkocht, is uitgerust met de 1.0-litermotor. Op de Nederlandse markt is dit aandeel nog veel hoger. Van de in Nederland geleverde Ford Focus modellen wordt bijna twee derde uitgerust met een 1.0 EcoBoost-motor. Bij de Fiesta kiest zelfs ruim 80% van de Nederlandse klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor.

Wereldwijd bestaat het Ford-aanbod van krachtige maar zuinige EcoBoost-motoren uit 1.5-liter, 1.6-liter, 2.0-liter en 2.3-liter viercilindermotoren en 2.7-liter en 3.5-liter V6-motoren. De laatste is aanwezig in de nieuwe Ford GT-supercar die later deze maand weer gaat deelnemen aan de legendarische autorace in Le Mans.

“Alleen het feit dat de 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford de award vijf keer heeft gewonnen, geeft al aan hoe speciaal de motor is”, aldus Dean Slavnich, co-voorzitter van de zeventiende International Engine of the Year Awards in Stuttgart en hoofdredacteur van het tijdschrift Engine Technology International. “Dit toont op een fantastische manier aan hoe een compacter ontwerp en een lager brandstofverbruik niet hoeft te betekenen dat er concessies hoeven worden gedaan wat betreft vermogen, verfijning en rijcomfort, en dat het deze elementen zelfs kan verbeteren.”

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com