• Toekomstige virtual reality-technologie maakt 'try before you buy' een stuk eenvoudiger
  • Vanuit je huiskamer in een SUV een proefrit maken in de woestijn
  • Kopers hebben last van 'beslissingsangst' en willen producten en diensten eerst uitproberen
  • Ford voorziet een dag waarop de consument op elke willekeurige plek en gewenste locatie een auto kan uitproberen
  • Ford maakt intensief gebruik van virtual reality bij ontwerp van nieuwe Fiesta

Naar verwachting zal de opkomst van VR-technologie onze manier van leven ingrijpend veranderen.* In de bioscoop zal het publiek helemaal opgaan in VR-films, patiënten zullen VR-behandelingen ondergaan en consumenten zullen eenvoudiger producten of diensten ervaren en kunnen testen. Kortom, virtual reality geeft een geheel nieuwe draai aan het uitproberen van nieuwe producten of diensten. En voor een auto is dit niet anders. Lees verder

Ford integegreert meer dan ooit virtual reality in de manier waarop auto’s worden ontworpen. Ford onderzoekt nu hoe deze technologie de koopervaring zou kunnen veranderden.

“Dit is echt nog een ongerept terrein. Je kunt je makkelijk voorstellen dat iemand die interesse heeft in een SUV, vanuit zijn comfortabele huiskamer met die auto een proefrit maakt door woestijnduinen”, zegt Jeffrey Nowak, Global Digital Experience Chief bij Ford Motor Company. “Of je bent geïnteresseerd in een stadsauto. Het is avond, de kinderen liggen in bed en jij zit lekker ontspannen in je pyjama op de bank. Een mooi moment om eens te zien hoe het is om in de spits de kinderen naar school te brengen.”

Online shoppers kunnen nu al zien hoe een nieuwe bril of kleding hen staat. Ze kunnen zelfs de nieuwe auto voor hun huis zien staan. Maar volgens Sheryl Connelly, Global Trend and Futuring Manager bij Ford, komt het ook wel voor dat het aanbod zo overweldigend groot is dat zij last krijgen van ‘beslissingsangst’.**

“Op het internet wordt de consument geconfronteerd met een overvloed aan keuze, en dat beïnvloedt de manier waarop hij daadwerkelijk ergens voor kiest”, zegt Connelly. “Producten en diensten worden aangepast aan wat je een ’testmaatschappij’ zou kunnen noemen. Het testen en proberen wordt belangrijker gevonden dan kopen.”

Na praktische financiële argumenten is de belangrijkste stimulans bij de aanschaf van een auto ‘pure emotie’***. Een proefrit kun je dan vergelijken met het belangrijke ‘eerste afspraakje’ tussen de koper en wellicht zijn of haar nieuwe auto. Door klanten via VR in staat te stellen om verschillende modellen naar hartelust uit te proberen, ontwikkelen zij waarschijnlijk een veel duidelijker beeld van hun potentiële auto voordat zij bij de dealer langs gaan. Klanten zouden zelfs de unieke geur van hun gewenste nieuwe auto kunnen ervaren.

Ford onderzoekt momenteel de mogelijkheden van een reeks technologieën op het gebied van virtual en augmented reality waarmee digitale hologrammen als een laag over de echte wereld worden gelegd. Binnen tien jaar zou het dan voor klanten mogelijk moeten zijn om op hun gemak elk aspect van een product te bekijken en te proberen.

“Wij voorzien een dag waarop een klant niet alleen tot in detail kan aangeven in welk model hij geïnteresseerd is, van de kleur tot de exacte afwerking van het interieur, maar ook kan zeggen waar en wanneer hij of zij een virtuele proefrit wil maken. Dat scenario zou dan vervolgens volledig op maat gemaakt kunnen worden”, aldus Nowak. “Je kunt echt zo gedetailleerd zijn als je wilt. De mogelijkheden zijn grenzeloos.”

In de ontwerpfase maakt Ford al uitgebreid gebruik van VR. De Design Studio in Keulen beschikt over een geavanceerde faciliteit waarmee ontwerpers een auto volledig kunnen ervaren zonder dat daarvoor een fysiek prototype nodig is. Zij kunnen zo het uiterlijk van kwalitatief hoogwaardige materialen en afwerking sneller en efficiënter perfectioneren. Voor de nieuwe Fiesta konden ontwerpers de plaatsing van de bedieningselementen, de indeling van het dashboard en de positionering van de stoelen ervaren en vastleggen.

“Een mens bepaalt binnen drie minuten wat hij van een product vindt, en dat geldt dus ook bij een auto”, aldus Amko Leenarts, Manager Global Interior Design Operations bij Ford. “Van het moment dat je instapt, wordt je mening bepaald door hoe het interieur ruikt, aanvoelt en klinkt als je het portier sluit. Het is dus heel belangrijk dat wij als ontwerpers de klant een perfecte ervaring bezorgen.”
Bekijk hier de nieuwe Fiesta in 360-graden.

# # #

* https://www.thebigbangfair.co.uk/media/49557/the-future-of-shopping-compendium-final.pdf

** https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2016/12/07/amidst-unprecedented-change-and-uncertainty–ford-trend-report-h.html

*** http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2014/the-heart-of-the-issue-emotional-motivators-rev-up-automotive-purchase-intentions-around-the-world.html

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com