• Onderzoek van Ford toont aan dat automobilisten jaarlijks gemiddeld een dag kwijt zijn aan het zoeken naar een lege parkeerplaats
  • Ford test nieuwe technologie collaborative parking om stress bij automobilisten te verminderen
  • Collaborative parking is gebaseerd op de gegevens van parkeersensoren van auto’s die zich op het parkeerterrein bevinden

De stress van het zoeken naar de schaarse lege plekken op drukke parkeerterreinen behoort ooit wellicht tot het verleden dankzij collaborative parking. Deze nieuwe technologie wordt momenteel getest in de Britse stad Milton Keynes. Lees verder

Uit nieuw onderzoek dat in opdracht van Ford is uitgevoerd, blijkt dat automobilisten jaarlijks gemiddeld meer dan een dag kwijt zijn aan het zoeken naar een parkeerplaats. Met deze nieuwe technologie wordt op basis van crowdsourcing een kaart geproduceerd met beschikbare parkeerplekken, in het bijzonder op officiële parkeerterreinen. *

“Wij weten hoeveel tijdverspilling en onnodige stress het zoeken naar een parkeerplek in de stad kan veroorzaken ,” zegt Christian Ress, supervisor, Automated Driving Europe, Ford Research and Advanced Engineering. “Ons onderzoek naar collaborative parking geeft ons de mogelijkheid om die tijd terug te geven aan de automobilist zodat deze gelukkiger, gezonder en efficiënter kan reizen.”

Collaborative parking is gebaseerd op de gegevens van parkeersensoren van auto’s die zich op het parkeerterrein bevinden. Deze gegevens worden gebruikt voor de kaart waarop beschikbare plekken worden aangegeven. Hiervoor kunnen ook gegevens worden gebruikt die afkomstig zijn van de eigen bewakingssystemen van het parkeerterrein. In het kader van UK Autodrive, hebben Ford en zijn partners eerder systemen laten zien die waarschuwen wanneer hulpdiensten moeten inhalen en wanneer voorliggers die bijvoorbeeld door een bocht aan het zicht onttrokken zijn, plotseling remmen.

Ford behoort tot de projectpartners die in het kader van het UK Autodrive-project naast andere technologieën voor verkeer infrastructurele oplossingen, ook collaborative parking hebben ontwikkeld. UK Autodrive, een project dat £ 20 miljoen kost en dat door de Britse overheid wordt gesteund, heeft als doel om zelfrijdende auto’s en connected car-technologieën onderdeel van het dagelijks verkeer te maken. Naarmate het in Europese steden steeds moeilijker wordt om parkeerruimte te vinden, hopen we dat een dergelijke technologie kan bijdragen tot een oplossing. **

* Enquête onder 2039 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, gehouden tussen 9-12 maart 2018
** https://www.theguardian.com/cities/2016/sep/27/cities-eliminating-car-parks-parking

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com