• Ford wordt met BlueCruise eerste autofabrikant in Europa met geavanceerde en goedgekeurde ‘hands-off, eyes-on’-technologie voor bestuurdersassistentie
  • Bestuurders van een 2023 Ford Mustang Mach-E in het VK kunnen BlueCruise-abonnement activeren voor het best beoordeelde systeem waarmee al 102 miljoen km is gereden in de VS en Canada
  • Veiligheid van bestuurder, passagiers en andere weggebruikers is fundamenteel voor ontwikkeling en vergunning; systeem controleert verkeer, snelheidsborden en alertheid van bestuurder

Ford heeft vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt: de elektrische Ford Mustang Mach-E is de eerste auto die is voorzien van een geavanceerd handsfree bestuurdersassistentiesysteem niveau 21, 2. Het bedrijf heeft officiële toestemming gekregen voor het gebruik van het systeem op het openbare snelwegnetwerk van Groot-Brittannië. Lees verder

193.000 met BlueCruise uitgeruste Ford- en Lincoln-voertuigen hebben al meer dan 102 miljoen kilometer gereden in Canada en de VS, waar BlueCruise onlangs ook werd uitgeroepen tot het best beoordeelde actieve rijhulpsysteem volgens Consumer Reports.

Het ministerie van transport van het Verenigd Koninkrijk heeft inmiddels groen licht gegeven voor de Ford BlueCruise2, 3-technologie. Dat betekent dat bestuurders met een Mustang Mach-E nu ‘hands-off, eyes-on’-rijtechnologie kunnen gebruiken op de 3.700 kilometer aan snelweg in Groot-Brittannië die is aangemerkt als Blue Zone.

BlueCruise tilt het rijcomfort voor de bestuurder en de veiligheidsvoordelen van geavanceerde bestuurdersassistentie naar een hoger niveau. Het systeem controleert wegmarkeringen en veranderende verkeerssituaties, en kan sturen, gasgeven, remmen en de rijstrookpositie bepalen. Daarnaast zorgt het systeem voor een veilige en consistente afstand tot voorliggers en wordt het voertuig zo nodig volledig tot stilstand gebracht bij verkeersopstoppingen.

Met de geavanceerde infraroodcameratechnologie wordt continu de alertheid van de bestuurder in de gaten gehouden, voor de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers.

“Je kunt niet elke dag zeggen dat je met één been in de toekomst bent gaan staan, maar de toestemming die Ford BlueCruise als eerste handsfree rijsysteem van zijn soort heeft gekregen, is een belangrijke stap voorwaarts voor onze branche”, zegt Martin Sander, general manager van Ford Model e Europa. “Moderne snelwegen kunnen zelfs voor de meest zelfverzekerde bestuurders veeleisend zijn. BlueCruise kan een deel van het ‘werk’ overnemen, zodat rijden op de snelweg minder inspannend wordt door bestuurders net dat beetje extra vertrouwen en comfort te geven.”

Eigenaars van een Ford Mustang Mach-E modeljaar 20234 in Groot-Brittannië zijn de eersten die BlueCruise via een abonnement kunnen activeren.5 De eerste negentig dagen zijn inbegrepen bij de aankoop van de auto. Daarna biedt een flexibel maandabonnement voor £17.99 de klant de mogelijkheid om lange ritten en vakanties te dekken en om het bestuurdersassistentiesysteem af te stemmen op het verwachte gebruik van de auto.

BlueCruise is wereldwijd meer dan één miljoen kilometer getest en is afgesteld om een intuïtieve en vertrouwenwekkende rijervaring te bieden. Het geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem van Ford betekent een belangrijke mijlpaal op Fords reis om toonaangevend te worden met verschillende mobiliteitsoplossingen.

Ford verwacht dat BlueCruise, zodra de regels het toelaten, in meer Europese landen wordt geactiveerd. Ook zal het systeem de komende jaren in meer Ford-modellen worden geïmplementeerd.

Hands-off, eyes-on

BlueCruise bouwt voort op de mogelijkheden van Fords Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC), die binnen de wettelijke snelheidslimieten automatisch gelijke tred kan houden met het verkeer, tot volledige stilstand. Met de handsfree-modus kunnen bestuurders op goedgekeurde Blue Zone-trajecten van snelwegen hun handen van het stuur halen als ze op de weg blijven letten, wat extra comfort biedt tijdens lange ritten.

BlueCruise handsfree rijden wordt beschikbaar wanneer de auto detecteert dat het een goedgekeurde Blue Zone snelweg is binnengegaan. Om BlueCruise in te schakelen, moeten bestuurders eerst hun handen op het stuur en hun ogen op de weg hebben. Zodra het op het instrumentendisplay wordt aangegeven, kunnen bestuurders hun handen van het stuur halen, terwijl ze hun ogen op de weg houden. Het systeem maakt gebruik van geanimeerde meldingen in het cluster met tekst en blauwe lichtsignalen om aan te geven dat de functie in handsfree modus staat, zelfs effectief voor mensen met kleurenblindheid.

BlueCruise wordt bestuurd door Fords krachtige, in de auto geïntegreerde computernetwerk en werkt tot een maximumsnelheid van 130 km/u. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een combinatie van radars en camera’s om de positie en snelheid van andere voertuigen op de weg te bepalen en te volgen. Een naar voren gerichte camera detecteert rijstrookmarkeringen en snelheidsborden en cruciaal: het systeem maakt ook gebruik van een op de bestuurder gerichte infraroodcamera onder het instrumentencluster om de blik van de bestuurder (zelfs als deze een zonnebril draagt) en de houding van het hoofd in de gaten te houden. Zo wordt gecontroleerd of de aandacht op de weg gericht blijft.

Als het systeem detecteert dat de bestuurder er met zijn aandacht niet bij is, worden er eerst waarschuwingsberichten weergegeven op het instrumentencluster, gevolgd door hoorbare waarschuwingssignalen, remactiveringen en ten slotte door het vertragen van de auto terwijl het stuur onder controle blijft. Vergelijkbare acties worden uitgevoerd als bestuurders hun handen niet opnieuw op het stuur plaatsen wanneer wordt aangegeven dat ze een Blue Zone verlaten.

Ford werkt samen met regelgevende instanties om BlueCruise via een toekomstige Ford Power-Up software-update te leveren op Mustang Mach-E’s die zijn gebouwd vóór 2023 en die zijn uitgerust met het optionele Tech Pack of Tech Pack +.

De moeder van alle roadtrips

Ford-technici hebben 160.000 kilometer lang op Europese wegen getest om de werking van de geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen van de laatste generatie (waaronder BlueCruise) te controleren.

De tests in Europa volgden op bijna 1 miljoen kilometer lang testen in de VS en Canada voordat het systeem vorig jaar op die markten werd geïntroduceerd. Bestuurders van meer dan 140.000 Fords en Lincolns hebben sindsdien ruim 80 miljoen kilometer handsfree rijdend afgelegd in de Verenigde Staten en Canada. BlueCruise is onlangs in de VS ook uitgeroepen tot beste actieve bestuurdersassistentiesysteem in Consumer Reports.

Controleritten in Groot-Brittannië toonden aan dat het systeem klaar was voor omstandigheden die bestuurders elke dag tegenkomen, bijvoorbeeld afgesleten rijstrookmarkeringen, slecht weer en wegwerkzaamheden.

“Ford BlueCruise is niet voor niets het eerste handsfree rijsysteem dat is toegestaan in een Europees land: we hebben onomstotelijk bewezen dat het systeem, wanneer het actief is, bestuurders kan ondersteunen en er tegelijkertijd voor kan zorgen dat ze hun ogen op de weg houden, voor hun veiligheid en voor die van hun passagiers. Dat betekent dat BlueCruise de ritten van andere weggebruikers ook aangenamer kan maken”, aldus Torsten Wey, manager Advanced Driver Assistance Systems van Ford Europa.

BlueCruise is de laatste toevoeging aan het technologiepakket van de Mustang Mach-E, met daarin ook Pre‑Collision Assist,2 Active Park Assist 2.0 en het connectiviteitssysteem SYNC 4A6 van Ford met een 15,5″-touchscreen.

Daarnaast kunnen software-updates van Ford Power-Up de connectiviteit van FordPass Connect7 gebruiken om de auto doorlopend te verbeteren en nieuwe functies toe te voegen, zonder een bezoek aan de garage.

De Mustang Mach-E die een elektrische actieradius8 tot 600 kilometer biedt en wordt ondersteund door het Blue Oval Charging Network van Ford – het grootste oplaadnetwerk van Europa, met tot nu toe meer dan 450.000 opladers – is een van de negen volledige elektrische auto’s die Ford in 2024 in Europa op de markt wil aanbieden. De doelstelling van Ford voor 2035 is nul uitstoot bij alle verkochte auto’s en koolstofneutraliteit van zijn voetafdruk bij zijn fabrieken, logistiek en zijn leveranciers in Europa.

# # #

1 SAE International definieert niveau of categorie 2 (‘gedeeltelijke automatisering’) als volgt: de onafgebroken en besturingsontwerpspecifieke uitvoering door een rijautomatiseringssysteem van de subtaken van de besturing van een voertuig in zowel de zij- als de lengterichting van de dynamische rijtaak. De verwachting daarbij is dat de bestuurder de detectie- en reactiesubtaak van het object en van gebeurtenissen aanvult en toezicht houdt op het rijautomatiseringssysteem.

2 Bestuurdersassistentiefuncties zijn een aanvulling op en geen vervanging van de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig onder controle te houden.

3 Ford BlueCruise is een handsfree rijfunctie voor de snelweg. Haal uw handen pas van het stuur wanneer u zich in een handsfree Blue Zone bevindt. Let altijd op de weg en zorg ervoor dat u op elk moment de besturing van het voertuig kunt overnemen. Het systeem vormt geen substituut voor veilig rijden. Zie de gebruikershandleiding voor details en beperkingen. [De BlueCruise-prepkit bevat de hardware die vereist is voor deze functie.]  Vereist aanschaf van BlueCruise-abonnement voor datagebruik, regelmatige kaartupdates en functieverbeteringen. Om BlueCruise te kunnen gebruiken, moet u uw Mustang Mach-E activeren met behulp van de FordPass-app.

4 Mustang Mach-E modeljaar 2023, productie vanaf november 2022. Raadpleeg de documentatie van de auto of neem contact op met de Ford-dealer voor de specifieke productiedatum van de auto.

5 BlueCruise-systeem wordt standaard geleverd op Mustang Mach-E’s uit modeljaar 2023. Abonnees kunnen het systeem de eerste 90 dagen gratis uitproberen en het abonnement op elk moment opzeggen. FordPass Connect moet geactiveerd zijn voordat BlueCruise wordt ingeschakeld.

6 Rijd niet terwijl u afgeleid bent en gebruik tijdens het rijden geen apparaten die u moet vasthouden. Gebruik waar mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies worden mogelijk geblokkeerd als er een versnelling is ingeschakeld. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

7 FordPass Connect (optioneel op sommige modellen), de FordPass-app en gratis Connected Service zijn vereist voor functies op afstand (meer informatie vindt u in de voorwaarden voor FordPass). Connected service en functies zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van het mobiele netwerk. Ontwikkelingen in technologie/mobiele netwerken/voertuigcapaciteit kunnen de functionaliteit beperken en de werking van connected functies verhinderen. Connected service is exclusief wifi-hotspot.

8 Volgens de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Met een volledig opgeladen accu is een actieradius mogelijk van maximaal 600 kilometer (de beoogde streefwaarde volgens de WLTP) – afhankelijk van de bestaande serie en accuconfiguratie. De werkelijke actieradius kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren (zoals weersomstandigheden, rijstijl, routeprofiel, de staat van de auto, en de leeftijd en conditie van de lithium-ion-accu).

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com