- Automobilisten in Europa hebben te kampen met zware ritten en hoge garagerekeningen door wegdekproblemen, dit jaar verergerd door koude en natte winter en een hete zomer
- Nieuwe detectietechnologie van Ford kan impact van gaten in wegdek verkleinen; systeem is onderdeel van Continuously Controlled Damping die alle input meet voor hoogste rijcomfort
- Technologie is verfijnd op loodzware testbaan met replica's van slechtste wegdek ter wereld
Automobilisten in veel regio's van Europa hebben te maken met een “wegdekcrisis” Deze isdit jaar op sommige plekken nog versterkt door de “Russische beer”: de ijskoude luchtstromen die voor winterse omstandigheden zorgden en die de wegen nog slechter maakten. Ook de hete zomer die ons te wachten staat zal zijn tol gaan eisen. Lees verder
Downloads
In Engeland en Wales werd het afgelopen jaar gemiddeld om de 21 seconden een gat in het wegdek gerepareerd.* In Italië heeft de stad Rome eerder dit jaar toegezegd 50.000 gaten te dichten in één maand en er is een onderzoek ingesteld naar de toestand van de wegen in de stad.** In Keulen werden er meer dan 6000 gaten gemeld na de uitzonderlijke koude winter van dit jaar.*** Slecht wegdek maakt het reizen niet alleen oncomfortabel: harde stoten kunnen ook schade veroorzaken aan de velgen, banden en ophanging van een auto, met hoge reparatiekosten voor auto-eigenaren tot gevolg.
Ford helpt de impact van beschadigde wegen beperken voor bestuurders van de nieuwe Ford Focus via de introductie van een innovatieve detectietechnologie voor gaten in het wegdek. Het systeem voelt wanneer een wiel in een gat ‘valt’ en past de vering van het wiel zodanig aan dat het wiel er niet helemaal invalt.
Doordat de band en de velg niet zo ver naar beneden zakken, stoten ze niet zo hard tegen de andere kant van het gat. De achterwielophanging kan nog sneller reageren dan de voorwielophanging, omdat het voorwiel al een waarschuwing naar het achterwiel stuurt voordat dat het gat bereikt. Dat speelt zich allemaal af in een fractie van een seconde. “Onze technici zijn altijd op zoek naar de zwaarste wegen om onze wielophanging tot het uiterste te testen, maar we merken steeds vaker dat de slechte wegen ons opzoeken”, zegt Guy Mathot, vehicle dynamics supervisor van Ford Focus. “Gaten in het wegdek vormen een probleem dat niet snel zal kunnen worden opgelost, maar met onze geavanceerde wielophangingstechnologie kunnen we de impact ervan verkleinen.”
Het nieuwe detectiesysteem in de Focus is onderdeel van de optionele Continuously Controlled Damping-technologie, die om de 2 milliseconden de input van de de wielophanging, de carrosserie, en het stuur- en remgedrag meet. Op basis daarvan wordt de reactie van de wielophanging continu aangepast, voor een zo hoog mogelijk rijcomfort. Ford ontwikkelt de wielophangingssystemen met behulp van een speciaal aangelegde weg op de testlocatie in België die bestaat uit exacte replica’s van de grootste wegdekgaten en -gevaren ter wereld. Technici verfijnen de systemen verder door honderden testuren te maken op uiteenlopende openbare wegen in Europa. Daarbij worden de belasting en druk op de ophanging gemeten met apparatuur die vergelijkbaar is met de apparatuur waarmee seismologen aardbevingen onderzoeken.