• Naar verwachting hebben alle nieuwe auto’s in 2022 spraakherkenning en kunnen toekomstige systemen tone of voice en gezichtsuitdrukking herkennen
  • Ford’s SYNC3 maakt al voice-control, Apple CarPlay en Android Auto en stelt binnenkort bestuurders in staat om Amazon’s virtuele assistent Alexa te gebruiken
  • Ford doet samen met RWTH Aachen Universiteit onderzoek naar het gebruik van meerdere microfoons om spraakherkenning te verbeteren

We zijn nu gewend aan auto’s die begrijpen wat wij zeggen bij bijvoorbeeld het activeren van het navigatiesysteem. Experts voorspellen dat auto’s in de toekomst ook weten hoe we ons voelen – soms zelfs zonder dat we daar een woord voor hoeven te zeggen. Lees verder

Naar verwachting zal bijna 90 procent van alle nieuwe auto’s stemherkenning hebben in 2022. De volgende stap voor de auto van de toekomst zou kunnen zijn dat ze kleine veranderingen in onze gelaatsuitdrukkingen en nuances in onze stem kunnen herkennen, om zo de rij-ervaring voor de consumenten te versoepelen. Assistentie op het gebied van spraakherkenning en kunstmatige intelligentie kan leren welke muziek wij graag willen horen als we gestresst zijn of dat we wellicht gewoon willen genieten van de stilte. Binnenverlichting kan tevens een aangepast worden op onze stemming.

“We zijn goed op weg de empathische auto te ontwikkelen die je kan opvrolijken of advies kan geven als je het nodig hebt, je weg kan houden van problemen als je gestresst bent, je herinnert aan verjaardagen, en je alert houdt gedurende lange ritten”, zegt Fatima Vital, senior directeur Marketing Automotive, Nuance Communications, die Ford heeft geholpen de spraakherkenning van SYNC-connectiviteit in de auto te ontwikkelen.

Persoonlijke assistentie
Cloud-based voice control is naar verwachting in 2022 beschikbaar bij 75 procent van de nieuwe auto’s* en er wordt voorspeld dat toekomstige systemen uitgroeien tot persoonlijke assistenten die afspraken verplaatsen en eten afhalen wanneer bestuurders worden opgehouden in files.

Film-fanaten zullen zich de film ‘Her’ herinneren waar Scarlett Johansson’s personage Samantha elk commando van Theodore Twobly verzorgt als een systeem van virtuele assistentie. Met enorme nauwkeurigheid leerde het systeem zijn stemming, behoeften en wensen. Naar verwachting kan je auto heel snel iets soortgelijks doen.

Deze zomer zal Ford’s SYNC3-systeem bestuurders in staat stellen om verbinding te maken met Amazon’s virtuele assistent Alexa. SYNC3 beschikt over 23 verschillende talen en veel lokale accenten. Door de toegang tot services op de cloud kunnen de auto’s van de toekomst nog meer bestuurders in staat stellen hun eigen taal te spreken.

“Gesproken commando’s zoals ‘ik heb honger’ om een restaurant te vinden en ‘ik heb koffie nodig’ bestaan al in SYNC3, “ zegt Mareike Sauer, voice control engineer van het Connectivity Application Team bij Ford Europa. “Uiteindelijk zijn bestuurders niet alleen in staat om in hun eigen moedertaal en eigen accent te spreken, maar ook om hun eigen bewoordingen te gebruiken, voor een meer natuurlijke spraak.

Apple CarPlay™ biedt een eenvoudige manier om de iPhone-interface gebruiken op het touchscreen van de auto. Hierdoor kunnen Siri, Apple Maps, Apple Music, iMessages en een varieteit aan andere applicaties eenvoudig ven veilig gebruikt worden. Android Auto™ stelt Google Maps beschikbaar op het touchscreen van de auto en werkt met spraakherkenning voor telefoongesprekken en berichten.

Virtuele herkenning
Samen met de RWTH Aachen Universiteit doet Ford onderzoek naar het gebruik van meerdere microfoons om spraakverwerking te verbeteren en het effect van externe ruis en mogelijke verstoringen te verminderen. Nuance Communications zegt dat binnen twee jaar de systemen met voice-control worden uitgebreid met: “Wilt u bloemen voor uw moeder bestellen voor Moederdag?”, “Zal ik kiezen voor een minder drukkere route naar huis?” en “U bent bijna door uw voorraad chocolade heen en uw favoriete winkel heeft een aanbieding. Wilt u stoppen en wat ophalen?”

In de toekomst herkent de auto gebaren en de blikken in de ogen waardoor bestuurders in staat zijn om gesprekken te beantwoorden door enkel met hun hoofd te knikken, het volume aan te passen met een kort draaiende beweging en de navigatie in te stellen met een snelle blik op de kaart in plaats van een bestemming in te voeren.

Dus is er een kans dat, net als in de film ‘Her’ we een relatie zullen opbouwen met geavanceerde spraakherkenning-systemen?

“In-car systemen zullen in staat zijn om de context van vrijwel elke situatie te begrijpen en zullen zonder menselijke tussenkomst zichzelf kunnen trainen. Taaltechnisch gezien hoeven de systemen zich niet te houden aan een script. Ze kunnen zelfs beginnen met het verzinnen van eigen woorden en zinnen” zei Dominic Watt, hoofddocent, Departement Taal- en Taalkundige Science, University of York. “Aangezien de technologie steeds slimmer wordt, raken we gewend dat we net zo veel praten met systemen als met andere mensen en zullen de systemen uiteindelijk leren om zich aan te passen aan ons.”

Ford zal volgende week in Barcelona, tijdens het Mobile World Congress, ’s werelds grootste bijeenkomst voor de mobiele industrie, de komende ontwikkelingen in de mobiliteit en connectiviteit onthullen.

# # #

* http://www.autonews.com/article/20170122/OEM06/301239846/alexa-do-i-need-a-virtual-assistant-in-the-car

** SYNC bevat de volgende talen: Arabic, Chinese, Czech, Danish, Dutch, English (Australian), English (UK), English (US), French, French (Canada), German, Italian, Korean, Norwegian, Polish, Portuguese, Portuguese (Brazil), Russian, Spanish, Spanish (Mexico), Swedish, Taiwanese, Turkish, Coming next year are English (India), Finnish and Thai.

Apple, Apple CarPlay, iPhone, Apple Maps, and Siri are trademarks of Apple Inc. Android Auto, Google, Google Play and other marks are trademarks of Google Inc.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com