- Nieuw optiepakket voor Focus RS biedt mechanisch differentieel voor betere rijervaring
- Exclusief pakket biedt unieke styling met onder andere matzwart dak en zwarte spiegelkappen bij het Nitrous Blue-exterieur en tweekleurige Recaro-kuipstoelen
- Optiepakket voor Focus RS werd ontwikkeld door bekroond Ford Performance-team, in Europa nu onder leiding van Leo Roeks in de onlangs gecreëerde functie van Ford Performance Director
Ford heeft vandaag een nieuw, exclusief optiepakket gepresenteerd voor de meermaals bekroonde Focus RS. Dit pakket bevat onder meer een mechanisch differentieel met beperkte slip (LSD: limited-slip differential) dat de sportieve bestuurder nog meer grip en rijplezier biedt. Lees verder
Downloads
Verder bevat het optiepakket een unieke styling, waaronder de voor de Focus RS kenmerkende carrosseriekleur Nitrous Blue met opvallende zwarte exterieurdetails en tweekleurige stoelen.
Het Focus RS-optiepakket is het nieuwste product van Ford Performance, het bedrijfsonderdeel dat onlangs zijn nieuwe assortiment op de Autosalon van Genève 2017 heeft laten zien. Om het belang van Ford Performance in Europa te onderstrepen, heeft Ford Leo Roeks aangesteld in de functie van Ford Performance Director, Europe.
“Met ons nieuwe optiepakket voor de Focus RS hebben we een nog hoger prestatieniveau binnen handbereik gebracht”, zegt Roeks. “Het verbeteren van de toonaangevende rijdynamiek van de Focus RS was geen geringe opgave, maar de technici van Ford Performance hebben een aandrijving weten te ontwikkelen waarmee qua prestatieniveau het uiterste uit de 2.3 EcoBoost-motor met 350 pk wordt gehaald.”
Grip op prestaties
Het Focus RS-optiepakket is ontwikkeld door de technici van Ford Performance en op diverse internationale locaties getest. Het resultaat is het op de vooras aangebrachte Quaife-LSD waarmee de toonaangevende grip en responsiviteit van de RS nog verder zijn verbeterd. Het mechanische LSD beperkt het motorkoppel voor een wiel met minder grip op het wegdek en stuurt het koppel naar het wiel dat meer grip heeft. Dit compenseert wielslip, die acceleratie en stabiliteit kan belemmeren.
Door het koppel voor de beide voorwielen te regelen, zorgt het Quaife-LSD ervoor dat de bestuurders die vragen om sportieve rijprestaties optimaal gebruik kunnen maken van het vermogen van de 2,3-liter EcoBoost-motor van 350 pk. Het differentieel werkt verder probleemloos samen met technologieën waarmee de Focus RS standaard is uitgerust, zoals:
- Ford Performance All Wheel Drive, de regeleenheid waarmee de koppelverdeling tussen voor- naar achteras wordt afgestemd op de rijsituatie; hiervoor wordt de input van sensoren 100 keer per seconde gecontroleerd en wordt maximaal 70 procent van het koppel naar de achteras gestuurd
- Dynamic Torque Vectoring, waarmee door middel van elektronisch bedienbare koppelingspakketten op de achteras tot wel 100 procent van het beschikbare koppel naar elk van de achterwielen kan worden gestuurd; de aandrijving kan hierbij in slechts 0,06 seconde van de ene naar de andere kant worden gewisseld
- Torque Vectoring Control (TVC), waarmee remkracht automatisch in kleine hoeveelheden wordt toegepast om wielslip bij de vooras te beperken
“Voor de echte autoliefhebber is het door de extra mechanische grip van het Quaife-LSD nog makkelijker om op een circuit op snelheid een bocht te nemen en vervolgens vol te accelereren. Het nieuwe pakket biedt ook meer mechanische stabiliteit en controle wanneer er stevig geremd moet worden en met Drift Mode kan de bestuurder spectaculaire slips uitvoeren”, aldus Roeks. “Met het Focus RS-optiepakket hebben wij voor een straat legaal voertuig onze ‘fun to drive’-filosofie op een nog hoger plan gebracht.”
De Focus RS biedt een aantal rijmodi waaronder het voor de branche nieuwe Drift Mode waarmee onder circuitomstandigheden overstuurslips kunnen worden gemaakt; Launch Control voor een supersnelle start; en een acceleratie van 0-100 km/u binnen 4,7 seconde.
Uniek ontwerp
De opvallende en dynamische stijl van het Focus RS-optiepakket biedt unieke details voor het kenmerkende Nitrous Blue-exterieur, zoals het matzwarte dak en spiegelkappen. Ook de achterdakspoiler is in matzwart afgewerkt en de spatborden aan spoilerzijde zijn voorzien van het blauwe RS-logo. Tot de standaarduitrusting behoren verder:
- Laagglanzende zwarte 19″ gesmede lichtmetalen velgen met RS-wieldoppen; deze velgen zijn sterker en beter bestand tegen botsingen
- Brembo remklauwen met vier zuigers, uitgevoerd in het kenmerkende RS-blauw
- Recaro-kuipstoelen met exclusieve, in Nitrous Blue uitgevoerde, leren elementen
Ford Performance
Het nieuwe optiepakket voor de Focus RS is ontwikkeld door het meermaals bekroonde Ford Performance-team dat in Europa nu onder leiding staat van Leo Roeks.
“Het is een voorrecht om in Europa leiding te geven aan het hooggewaardeerde Ford Performance-team”, aldus Roeks. “Het assortiment sportieve modellen van Ford is sterker dan ooit en dat blijkt uit onze populariteit op de markt: vorig jaar zijn er in Europa 60 procent meer Ford Performance-auto’s verkocht dan in 2015.”
Tot het assortiment van Ford Performance in Europa behoren de nieuwe Fiesta ST, de Focus ST, de Focus RS en de ultrasportieve Ford GT superauto.