• Share The Road promoot harmonie tussen automobilist en fietser in steeds drukker wordende steden
  • Ford wil gedragsveranderingen stimuleren om stadsverkeer veiliger, schoner en minder druk te maken
  • Nieuwe virtualreality-ervaring ‘WheelSwap’ wordt getoond om empathie te kweken en agressie te verminderen
  • Onderzoek toont aan dat bewustzijn en empathie van cruciaal belang zijn om gedrag te veranderen; binnen twee weken pasten 60 procent van de deelnemers hun gedrag aan
  • Ford introduceert technologie waarmee fietsers in de nabije omgeving van de automobilist worden opgemerkt en remt automatisch wanneer botsing dreigt
  • Share the Road ook onderdeel van Driving Skills for Life de gratis verhoogde rijvaardigheidstraining van 28 t/m 30 september in Nederland

Naarmate meer mensen gaan fietsen, is er ook steeds vaker irritatie tussen automobilisten en fietsers in Europese steden. Op het moment dat de infrastructuur alle verschillende soorten weggebruikers maar amper kan bijbenen, komt Ford met een nieuwe campagne die is gericht op het verbeteren van veiligheid en het verminderen van vervuiling en opstoppingen in het verkeer. Lees verder

Om dat te bereiken, heeft het bedrijf een baanbrekende virtualreality-ervaring ontwikkeld. ‘WheelSwap’ laat automobilisten en fietsers zien hoe onattent gedrag in het verkeer op zijn minst huiveringwekkend en mogelijk zelfs fataal kan zijn voor hun medeweggebruikers. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat bijna alle deelnemers na het ondergaan van de ervaring zeggen hun gedrag te zullen aanpassen.

“Als iemand die zich regelmatig op zowel twee wielen als op vier wielen verplaatst, heb ik persoonlijk veel van de frustraties – en gevaren – meegemaakt waarmee automobilisten en fietsers tegenwoordig mee worden geconfronteerd”, zei Steven Armstrong, president en CEO, Ford Europa, Midden-Oosten en Afrika. “Een goede integratie van steeds meer vervoersmethoden is cruciaal voor hoe we de infrastructuur van onze steden voor iedereen veiliger en gemakkelijker kunnen maken, nu en in de toekomst.

In Europa zijn er 250 miljoen fietsers en bij 1 op de 12 dodelijke ongevallen is een fietser betrokken. Veel steden stimuleren fietsen, omdat het bewezen voordelen biedt voor de gezondheid, voor de luchtkwaliteit en voor de doorstroming van het verkeer.  De campagne wordt al gesteund door David Brailsforddie het hoofd is van Team Sky, dat meerdere malen de Tour de France heeft gewonnen.

“Dit is een zeer actueel initiatief van Ford. Europa herbergt enkele van ’s werelds grootste fietsgemeenschappen en de toenemende beperkte wegruimte verhoogt de veiligheid die steeds hoger op de agenda staat “, zei Sir David. “Deze campagne gaat niet alleen over de introductie van een nieuwe technologie, maar belicht ook de gelijke respecten en verantwoordelijkheden. Wanneer fietsers en automobilisten wat meer de tijd zouden nemen om elkaars behoeften te begrijpen, zouden we snel een verandering in houding en gedrag zien die uiteindelijk de verkeersveiligheid voor iedereen kan verbeteren. De leiderschapsrol van Ford kan een belangrijke rol spelen in het mogelijk maken hiervan.”

De mobiliteitsstrategie van Ford is om een breed pakket aan producten en diensten te bieden om alle lagen van het vervoerssysteem te verbeteren – auto’s, infrastructuur, connectiviteit en digitale services – zodat mensen zich vrijer kunnen bewegen in de stad van de toekomst. De strategie behelst pilotplannen zoals een samenwerking voor auto- en fietsdelen van Ford Duitsland en Deutsche Bahn Connect GmbH (een dochterbedrijf van Deutsche Bahn AG), de shuttledienst voor forenzen Chariot, bedoeld voor bewoners in wijken die niet goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, en slimme bankjes die voetgangers onderweg helpen online te blijven via mobiel opladen en wifi.

Door middel van ‘WheelSwap’ kunnen automobilisten door de ogen van fietsers zien hoe eng het kan zijn wanneer bestuurders krap inhalen, van richting veranderen zonder het aan te geven en hun portier openen zonder op fietsers te letten. In een andere versie kunnen fietsers ervaren hoe het is voor bestuurders wanneer zij door rood rijden, eenrichtingsstraten aan de verkeerde kant inrijden en onverwacht van richting veranderen.

Meer dan 1.200 mensen hebben deelgenomen aan het eerste onderzoek in vijf Europese landen. De 70 procent daarvan die ‘WheelSwap’ had ervaren, hield na het zien van de film meer rekening met de autorijdende en fietsende tegenhanger dan de andere deelnemers. Bovendien was 91 procent van plan zijn gewoonten op de weg te veranderen. En na slechts twee weken na het ervaren van ‘WheelSwap’, had al 60 procent van de deelnemers zijn gedrag aangepast tijdens dagelijkse ritten.

Ford integreert de virtualreality-ervaring nu in het gratis programma voor bestuurders van 17 tot 24 jaar: Ford Driving Skills for Life*. Ford heeft sinds 2013 bijna $20 miljoen uitgetrokken voor Ford Driving Skills for Life in Europa. Dit programma behelst gratis praktijklessen over het onderkennen van risico’s, rijvaardigheid, snelheid en afstand houden. Dit jaar vindt Driving Skills for Life* voor de vierde keer plaats in Nederland. In samenwerking met Veilig Verkeer Nederland zal Ford van 28 t/m 30 september weer 450 jonge automobilisten gratis een gevorderde rijvaardigheidstraining aanbieden. Het bedrijf maakt de ‘WheelSwap’-ervaringen ook beschikbaar via YouTube, samen met handige tips over een veilige deelname aan het verkeer. ****

“Niets is effectiever om het standpunt van een ander te leren waarderen dan in de schoenen, of in dit geval op de pedalen, van de ander te gaan staan. Empathie is een ongelooflijk sterke emotie”, aldus gedragswetenschapper Dan Berry, die heeft geholpen bij het opzetten van het experiment.

Vorige maand bracht Ford de splinternieuwe Focus uit, met technologie waarmee naderende fietsers op of rond de weg worden gedetecteerd. Pre-Collision Assist met Pedestrian en Cyclist Detection stelt automatisch de remmen in werking als er een mogelijke botsing wordt gedetecteerd en de bestuurder niet op waarschuwingen reageert.

###

*Meer informatie over Driving Skills for Life in Nederland: https://www.drivingskillsforlife.nl

https://ecf.com/what-we-do/cycling-all-policies/european-level

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-2762_en.htm

 

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com