• Grafeen wordt gebruikt in coatings, mobiele telefoons en soms zelfs in sportartikelen. Binnenkort is het ook te vinden onder de motorkap van Fords
  • Ford heeft samen met Eagle Industries en XG Science een baanbrekende manier gevonden om met weinig grafeen grote verbeteringen te bereiken: betere hittegeleiding en grotere geluidsreductie
  • In auto's gaat grafeen – dat licht en ontzettend sterk is – fungeren als krachtige, ruisonderdrukkende hoofdtelefoon die geluid in het interieur van de auto reduceert

Het zit in mobiele telefoons en soms zelfs in sportartikelen. Binnenkort is het, voor het eerst in de auto-industrie, te vinden onder de motorkap van Fords. Ford Motor Company kondigt het gebruik van grafeen (een tweedimensionaal nanomateriaal) in auto-onderdelen aan op een toepasselijk moment: tijdens National Nanotechnology Day. Lees verder

Grafeen wordt de laatste tijd met veel enthousiasme ontvangen in de auto-industrie. Het wordt toegepast in lakken, polymeren en accu’s.

Sommige ingenieurs noemen het een ‘wondermateriaal’, omdat het 200 keer sterker dan staal en een van de best geleidende materialen ter wereld is. Het zorgt voor een uitstekende geluidsbarrière en is extreem dun en flexibel. Grafeen is niet voor alle toepassingen financieel haalbaar, maar Ford heeft samen met Eagle Industries en XG Sciences, een optimale manier gevonden om kleine hoeveelheden te gebruiken in afdekkappen voor brandstofrails, pompen en motoren.

“De doorbraak is niet het materiaal zelf, maar de toepassing ervan”, aldus Debbie Mielewski, Ford Senior Technical Leader Sustainability and Emerging Materials. “We kunnen met heel weinig – nog geen half procent – belangrijke verbeteringen bereiken op het gebied van duurzaamheid, geluidwering en gewichtsreductie; toepassingen waarop anderen zich niet hebben gericht.”

Grafeen werd voor het eerst in 2004 geïsoleerd, maar doorbraken in de toepassing ervan zijn relatief nieuw. Het eerste experiment om grafeen te isoleren is uitgevoerd met potlood – dat grafiet bevat – en een stukje plakband. Het plakband werd gebruikt om lagen grafiet mee los te trekken om te komen tot een materiaal dat maar één laag dik is: grafeen. Dit experiment werd in 2010 beloond met een Nobelprijs.

In 2014 begon Ford het materiaal samen met leveranciers te bestuderen en na te denken over hoe het kon worden toegepast in lopende tests met auto-onderdelen zoals afdekkappen voor brandstofrails, pompen en motoren. Over het algemeen betekent het onderdrukken van geluid in een auto meer materiaal en gewicht toevoegen, maar met grafeen is het tegenovergestelde het geval.

“Met een kleine hoeveelheid grafeen kun je ver komen, en in dit geval heeft het een significant effect op het geluidsabsorberend vermogen”, aldus John Bull, President van Eagle Industries.

Het grafeen wordt gemengd met schuimcomponenten; uit tests die zijn uitgevoerd door Ford en leveranciers blijkt een geluidsreductie van ongeveer 17 procent, een verbetering in mechanische eigenschappen van 20 procent en een verbetering in hitteweerstand van 30 procent. Dit in vergelijking tot schuim zonder grafeen.

“We zijn enthousiast over de prestatievoordelen die onze producten bieden aan Ford en Eagle Industries”, aldus Philip Rose, Chief Executive Officer van XG Sciences. “De samenwerking met early adopters als Ford Motor Company toont het potentieel voor grafeen in meerdere toepassingen en we willen onze samenwerking graag uitbreiden naar andere materialen om nog meer voordelen mogelijk te maken.”

De verwachting is dat grafeen eind dit jaar in productie gaat voor onderdelen voor de Ford F-150 en Mustang, en uiteindelijk ook voor andere Fords.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com