- Ford werkt samen met koeriersbedrijf Gnewt by Menzies Distribution (Gnewt) om digitale pakketbezorgservice te testen, bedoeld om opstoppingen te reduceren en sneller te kunnen bezorgen
- Fords nieuwe cloudsoftware wijst bestelautochauffeur centraal bezorgpunt aan voor meerdere leveringen; laatste bezorgtraject gaat te voet of per fiets
- Gnewt is een bekroonde, duurzame pakketbezorger gespecialiseerd in emissievrije bezorgservices in steden voor laatste kilometers tot aan afleverpunt
Wanneer je in de nabije toekomst iets online bestelt, wordt dit mogelijk afgeleverd met behulp van een nieuw "magazijn op wielen". Dit magazijn heeft de potentie om verkeersdruk terug te dringen, uitstoot te verlagen en bezorging te versnellen. Deze bezorgmethode wordt momenteel getest in Londen. Lees verder
Downloads
Van boodschappen tot kleding: online winkelen neemt een hoge vlucht in heel Europa. De verwachting is dat het aantal pakketbezorgingen de komende tien jaar verdubbelt. De meeste bezorgingen worden gedaan met behulp van bestelauto’s. Dat leidt in veel steden tot meer verkeersopstoppingen. In Londen is de gemiddelde reistijd in slechts drie jaar met meer dan 40% toegenomen. Als gevolg daarvan staan pakketdiensten onder toenemende druk om meer pakketten goedkoper af te leveren, terwijl de zorg voor werknemers en het milieu blijft.
Ford test in samenwerking met Gnewt by Menzies een nieuwe digitale bezorgservice. Hiermee kunnen meerdere vervoersmethoden efficiënt worden gecoördineerd. Zo worden onder andere bezorgers te voet en – in een later stadium – fietskoeriers ingezet.
Tijdens de test wordt de ‘last‑mile’-bezorging van Gnewt door de intelligente, multimodale cloudsoftware genaamd MoDe:Link aangestuurd. Daarmee kunnen alle aspecten van bezorging worden beheerd: van pakketten in het depot tot aan de voordeur. De software kan koeriers, wagenparkbeheerders, logistieke bedrijven en maaltijdbezorgdiensten helpen bij het optimaliseren van processen en het efficiënt inzetten van bestelauto’s. Dit bespaart tijd en geld terwijl tegelijkertijd de capaciteit toeneemt.
De service biedt de consument betere bezorgtijden en lagere kosten. Door bestelauto’s vaker langs het depot te laten rijden kan de bezorgtijd worden verkort. Bovendien draagt efficiency bij aan een lagere uitstoot en minder verkeer in grote steden. Zo worden verkeersopstoppingen die worden veroorzaakt door stilstaande bestelauto’s teruggedrongen.
“Het doel is om grotere auto’s, zoals bestelauto’s, alleen te laten rijden met meer lading in minder drukke omgevingen. Daar waar ze het best presteren”, aldus Tom Thompson, Project Lead bij Ford Mobility. “Voor de laatste paar kilometer in een stad – waar drukte en parkeren problematisch kunnen zijn – is het logisch om de ladingen te verdelen over wendbaardere, efficiëntere en goedkopere transportmiddelen.”
Ford wil stedelijke mobiliteitsuitdagingen – in het bijzonder de bezorging van goederen en diensten – aanpakken via innovatie, technologie en samenwerkingsverbanden. Het concept “magazijn op wielen” is ontworpen voor gebruik in bestelauto’s van zowel Ford als van andere fabrikanten. Dit “magazijn op wielen” fungeert dan als dynamisch bezorgcentrum dat bestellingen ophaalt bij een depot en op strategische plekken kort stopt om bestellingen te lossen. Fords softwareplatform coördineert met bezorgers te voet die in de buurt zijn – of in de toekomst mogelijk met fietskoeriers, drones en autonome robots – om het laatste stukje van het bezorgtraject af te leggen.
Slim en duurzaam bezorgen
Multimodale bezorgingen zijn in potentie sneller, goedkoper en bieden meer capaciteit dan bezorgingen met alleen de bestelauto. Ford schat dat met het multimodale netwerk één bestelauto met een team van vier koeriers te voet of op de fiets kunnen worden ingezet voor hetzelfde aantal pakketten als vijf afzonderlijke bestelauto’s.
Voor de test in Londen werkt Ford samen met Gnewt, een duurzame, stedelijke pakketbezorger. Gnewt won in 2018 de prijs voor U.K. Sustainable Logistics Company of the Year. Het bedrijf is pionier op het gebied van duurzame bezorgservices voor de ’last mile’ in het bezorgproces, en werkt samen met toonaangevende winkeliers, e‑commercebedrijven en logistieke bedrijven om 3 miljoen pakketten per jaar af te leveren bij consumenten en bedrijven in Londen.
Om de impact van de nieuwe aanpak voor het verlagen van het aantal benodigde bezorgauto’s en het terugdringen van de uitstoot te testen, volgt Gnewt stedelijke koeriersservices. Gnewt heeft dit onderzoek lopen in samenwerking met Transport for Londen en verschillende universiteiten, in het kader van het onderzoeksproject FTC2050.
“We willen de denkwijze over het verplaatsen van goederen rond steden veranderen”, aldus Sam Clarke, oprichter en Head of Business Developement van Gnewt. “We willen begrijpen wat de voordelen van multimodale bezorging kunnen zijn. Niet alleen voor ons bedrijf en onze klanten, maar door actief lopen en fietsen ook voor onze werknemers. Het is een groot genoegen om samen met Ford deze nieuwe softwareoplossing te testen.”
De laatste loodjes
De Britse overheid heeft de behoefte aan slimmere bezorgoplossingen voor steden ook erkend. Er is een open overleg gestart om het laatste deel van het bezorgtraject en de beschikbare mogelijkheden om goederen op een duurzamere manier te bezorgen verder te onderzoeken. De oproep waarop Ford heeft gereageerd, is om de milieuvoordelen van microcars, e‑transportfietsen en maatregelen te onderzoeken om de logistieke efficiency te verbeteren.
“Vrachtvervoer en leveringen zijn cruciaal om de Londense economie draaiende te houden. De helft van de waarde van de huishoudelijke uitgaven in de hoofdstad is ervan afhankelijk”, aldus Michael Hurwitz, Director of Transport Innovation bij Transport for London. “Verkeersopstoppingen en luchtvervuiling behoren echter tot de grootste uitdagingen waarmee de stad wordt geconfronteerd. Meer van dit soort methoden voor de ‘last mile’ in het bezorgtraject, naast de groei van microcentra, zijn essentieel om de vervuiling aan te pakken en files te bestrijden. Fords gebruik van technologie om bezorging zowel privé als particulier aan te passen, is een voorbeeld dat navolging verdient door anderen in de sector.”
De test in Londen, die voortbouwt op het succes van het bedrijf als bestverkopend merk bedrijfswagens in Europa, is een van de initiatieven waarbij Ford zich bezighoudt met bezorging en stedelijke-mobiliteitskwesties.
In het Verenigd Koninkrijk werkt Ford samen met Transport for London in een miljoenenproject om twintig ‘plug-in’ hybride Transit-bestelauto’s te testen die voor de meeste stadsritten volledig elektrisch rijden. De test wordt dit jaar uitgebreid naar Valencia en Keulen. Om zich voor te bereiden op een toekomst met zelfrijdende auto’s, blijft Ford innoveren in stedelijke bezorgmethoden van goederen en diensten. Zo is Ford eveneens een samenwerking aangegaan met Postmates, een on-demand bezorgplatform in Miami, Florida om een zelfrijdende bezorgservice te beheren.