- Gewichtsbesparing en toepassing van CAD-techniek (computer-aided design) uit ruimtevaart bezorgt Ford Transit tot 80 kg meer laadvermogen
- Nieuwe Transit eerste bedrijfswagen van Ford in Europa met gewichtsbesparende aluminium motorkap en laadschot van lichtgewicht, extra sterk composietmateriaal
- Nieuwe 2-tons Transit nog efficiënter met verder geoptimaliseerde 2.0-liter EcoBlue dieselmotor en – als eerste in het segment – 48-volt mild hybride techniek
- Slimste en productiefste Ford Transit vanaf medio 2019 in de verkoop
De nieuwe Ford Transit helpt ondernemers nog productiever te zijn met geoptimaliseerde 2-tons variant die medio 2019 verschijnt. Die biedt 80 kg meer laadvermogen dankzij een allesomvattend programma van gewichtsbesparing. Lees verder
Downloads
De nieuwe Ford Transit is de eerste bedrijfswagen van Ford in Europa die voorzien is van een aluminium motorkap, een laadschot uit composietmateriaal en speciaal gedraaide velgen. Bij de ontwikkeling is het ontwerp geperfectioneerd met gebruik van geavanceerde CAD-systemen (computer-aided design) uit de ruimtevaartindustrie.
Met onder meer deze innovaties hebben ingenieurs het gewicht van de Transit verlaagd, zodat gebruikers over meer laadvermogen beschikken. De nieuwe achterwielaangedreven Transit 350 – met lange wielbasis – is bijvoorbeeld 80 kg lichter dan het vergelijkbare uitgaande model. De versie met voorwielaandrijving is 48 kg lichter. Daardoor is het laadvermogen evenredig hoger.
“Laadvermogen is essentieel voor bedrijven. Minder gewicht betekent ook minder brandstofverbruik en CO2-emissie. Daarom werkte elk onderdeel van het ontwikkelingsteam aan gewichtsbesparing, terwijl handhaving van sterkte en duurzaamheid prioriteit was”, aldus Michael McDonagh, Transit global chief programme engineer. “Het grotere laadvermogen versterkt de reputatie van de Transit als een uitzonderlijk efficiënte bedrijfswagen.”
Met nieuwe aandrijflijnen – onder meer verbeterde 2.0-liter EcoBlue dieselmotoren een krachtigere 136 kW-versie (185 pk) en een nieuwe automatische tientrapsautomaat voor de achterwielaangedreven versies – is het verbruik van de nieuwe Transit tot wel 7 procent verlaagd.
Nieuw in het segment is de EcoBlue Hybrid 48-volt mild hybride optie, die het verbruik van de 2.0-liter EcoBlue in stadsverkeer met veel stoppen en stilstaan met nog eens 8 procent verlaagt.
Nieuwe rijassistentiesystemen en geavanceerde nieuwe connectiviteitsvoorzieningen maken het werk van de gebruiker minder inspannend. En de FordPass Connect-modemtechnologie helpt wagenparkbeheerders en planners de auto’s nog efficiënter in te zetten en de gebruikskosten te verlagen.
Ford is in Europa het grootste merk op de markt voor bedrijfswagens. De verkoop van het Transit-gamma groeide met 11,8 procent in het eerste kwartaal van 2019 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het totale verkoopcijfer bedroeg 81.700. In 2018 verkocht Ford 380.900 bedrijfswagens in twintig Europese landen, een stijging van meer dan 8 procent ten opzichte van 2017.
Lager gewicht betekent meer laadvermogen
Het laadvermogen is toegenomen dankzij het allesomvattende programma van gewichtsbesparing, waarbij de gebruikers nog steeds profiteren van de nieuwste veiligheids- en rijassistentiesystemen. Volgens het principe ‘iedere gram telt’, heeft Ford honderden componenten van de nieuwe Transit onder handen genomen om het gewicht te verlagen en de duurzaamheid en sterkte te vergroten. Daarvoor maakte het gebruik van CAD-software uit de luchtvaartindustrie. Gewichtsbesparingen overal in de auto – soms minder dan 500 gram per component – leidden tot een totale gewichtsbesparing tot wel 80 kg.
De lichtgewicht aluminium motorkap van de nieuwe Transit is 5,4 kg lichter dan een stalen exemplaar, terwijl die net zo sterk is. De nieuwe motorkap is uitgebreid getest op bestendigheid tegen indeuken en presteert bij temperaturen van -30 °C tot +80 °C even goed als een stalen exemplaar.
Een belangrijke gewichtsbesparing van 14,7 kg is bereikt met een nieuw ontwerp van de achteras van de achterwielaangedreven versies. Het nieuwe, extra sterke, lichtgewicht laadschot* van composietmateriaal bespaart nog eens 4,4 kg ten opzichte van een stalen exemplaar.
De stalen velgen van de nieuwe Transit worden vervaardigd door middel van een productiemethode waarbij de wielen worden gedraaid. Daarmee worden de wielen sterker, terwijl er minder metaal voor nodig is. Dat zorgt voor een totale gewichtsbesparing van 5,5 kg, voor de vijf wielen van de Transit, dus inclusief het reservewiel.
Lager verbruik, meer keuze
Behalve de verder verbeterde 2.0-liter EcoBlue dieselmotoren zorgen ook de voor het eerst in de Transit leverbare elektrische stuurbekrachtiging (EPAS), banden met lage rolweerstand en aerodynamische verbeteringen voor minder brandstofverbruik en CO2-emissie.
Brandstofbesparende Auto Start-Stop-techniek blijft standaard voor alle versies. Bestuurders kunnen ook gebruikmaken van EcoGuide, dat op basis van GPS-input adviseert hoe op de route zo min mogelijk brandstof kan worden verbruikt.
Ford maakte onlangs bekend dat in 2021 ook een volledig elektrische Transit verschijnt. Daarmee draagt Ford met zijn nieuwe lichte bedrijfswagen ook bij aan schonere, stillere steden en minder gebruikskosten voor bedrijven.**
Slimmere technologieën
Het weggedrag van de nieuwe Transit is verder verbeterd met de introductie van EPAS-technologie, die vermoeidheid helpt te beperken door extra ondersteuning te bieden bij manoeuvreren en parkeren van de Transit. Het maakt ook het gebruik mogelijk van rijassistentiesystemen als Active Park Assist en Lane-Keeping Aid. Voor het eerst kunnen Transit-bestuurders kiezen uit Selectable Drive Modes om de instellingen aan te passen aan de omstandigheden: Eco Mode, Slippery Mode, Mud/Rut Mode voor vierwielaangedreven versies en Tow/Haul Mode voor een soepele krachtafgifte als een grote aanhanger moet worden versleept die zwaarder is dan de auto.
Een nieuw, uitgebreid aanbod van rijassistentiesystemen helpt stress en vermoeidheid te beperken en helpt ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het omvat onder meer:
- Blind Spot Information System met Trailer Tow system
- Intelligent Adaptive Cruise Control
- Enhanced Lane-Keeping System
- Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection
Nieuwe voorzieningen maken parkeren en manoeuvreren gemakkelijker in drukke situaties en helpen voorkomen dat de nieuwe Transit kostbare schrammen en deuken oploopt. Er zijn onder meer breedbeeldcamera’s aan de voor- en achterzijde en een hooggeplaatste achteruitrijcamera, Parking Aid aangevuld met extra sensoren aan de zijkant, Park-Out Assist en Cross Traffic Alert.
Klik hier voor meer informatie over de nieuwe Ford Transit
###
* Een stalen laadschot is optioneel in landen waar het composiet laadschot standaard is.
** Officiële, gehomologeerde verbruiks- en emissiecijfers worden in de aanloop naar de introductie van de nieuwe Transit gepubliceerd.