• De Ford GT Mk II – een pure circuitauto die ontwikkeld is door Ford Performance en Multimatic Motorsport – biedt het volledige prestatiepotentieel van de Ford GT, ongelimiteerd door reglementen voor officiële competitie
  • Vernieuwingen en verbeteringen voor extra downforce, extra gewichtsbesparing, een nog betere wegligging en meer motorvermogen
  • Prijzen vanaf 1,2 miljoen dollar, gelimiteerde productie van 45 exemplaren

Ford Performance en Multimatic Motorsport presenteren vandaag op het prestigieuze Goodwood Festival of Speed de Ford GT Mk II. Deze pure circuitauto wordt in een gelimiteerd aantal van slechts 45 stuks geproduceerd. Lees verder

De Ford GT Mk II – met een 3.5-liter EcoBoost-motor met 515 kW (700 pk), aerodynamica uit de racerij en ondersteltechniek die op circuitgebruik is toegespitst – is door Ford Performance en Multimatic Motorsport ontwikkeld. Ze pasten kennis toe die ze vergaarden met de deelname van de Ford GT aan het FIA World Endurance Championship en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De Ford GT Mk II is als pure circuitauto ontwikkeld, maar onafhankelijk van, en dus niet gelimiteerd door bestaande reglementen voor officiële races.

“Met de GT Mk II is het volledige prestatiepotentieel van de Ford GT toegankelijk. De techniek is niet beperkt door kunstmatige prestatielimieten die organisatoren van kampioenschappen opleggen”, zegt Hau Thai-Tang, Fords chief product development and purchasing officer. “Met de GT Mk II komt de bestuurder dichter dan ooit bij het prestatieniveau van de auto die de 24 uur van Le Mans gewonnen heeft en ervaart hij het geweldige gevoel van een Ford GT-raceauto.”

De productie van de Ford GT Mk II blijft beperkt tot 45 exemplaren met een vanafprijs van 1,2 miljoen dollar. De auto’s zijn vergelijkbaar met de auto die in 2016 de 24 uur van Le Mans won.

“De volledige prestatiemogelijkheden van de Ford GT zijn niet eerder zo duidelijk naar buiten gebracht”, zegt Larry Holt, Multimatic Motorsports chief technical officer. “De prestaties van de straatauto zijn gelimiteerd door wereldwijde homologatie-eisen waaraan de auto moet voldoen. En de prestaties van onze raceauto hebben te lijden onder de beperkingen van de Balance of Performance, die ervoor zorgt dat de raceauto maar liefst 110 kW (150 pk) vermogen verliest ten opzichte van de straatversie van de GT. De Mk II geeft spectaculair antwoord op de vaak gestelde vraag hoe de auto zou presteren als van al die beperkingen geen sprake zou zijn.”

De GT Mk II begint zijn leven als een reguliere Ford GT in de fabriek in het Canadese Markham, Ontario. Vervolgens wordt hij overgebracht naar de gespecialiseerde werkplaats van Multimatic Motorsport, waar hij wordt opgebouwd tot de Ford GT Mk II.

Het beste van twee werelden
De Ford GT Mk II onderscheidt zich door verbeteringen aan de aerodynamica en de motor, maar deelt natuurlijk ook essentiële componenten met de GT voor de openbare weg en de raceauto. Veel van die componenten zijn ontwikkeld voor en getest in de zwaarste langeafstandsraces ter wereld.

De grote tweedelige achtervleugel van de GT Mk II biedt meer downforce dan die van de raceversie van de Ford GT. De voorzijde is daarom voorzien van een geheel nieuwe splitter en diffuser. Verder zijn er luchtgeleiders aan weerszijden van de neus en nieuwe louvres in de spatborden. Die zorgen aan de voorzijde ook voor extra downforce, zodat de GT Mk II optimaal in balans is.

De ingrijpende aerodynamische wijzigingen bezorgen de GT Mk II vier keer meer downforce dan de GT. Vaste aerodynamische elementen, de in de racerij geperfectioneerde wielophanging en de Michelin Pilot Sport racebanden geven de GT Mk II meer dan 2 g laterale grip. De auto is ook lichter en wendbaarder. De variabele rijhoogte en de rijmodi van de straatauto ontbreken in de GT Mk II, wat een gewichtsbesparing van meer dan 90 kg oplevert. De vijfvoudig instelbare DSSV-schokdempers zijn korter en werken op een vaste, lagere rijhoogte. Dat zorgt voor een betere wegligging en optimale aerodynamische efficiëntie.

De Ford GT Mk II wordt aangedreven door de 3.5-liter EcoBoost-motor die ook de Ford GT-raceauto en -straatauto aandrijft. Maar aangezien de GT Mk II niet wordt beperkt door regels uit de racerij, levert hij 147 kW (200 pk) meer vermogen dan de raceauto. Daarmee is dit de krachtigste versie van de Ford GT. De motor is gekoppeld aan dezelfde zeventraps dual-clutch transmissie als die in de Ford GT, maar is speciaal gekalibreerd voor gebruik op het circuit.

Om alle power te koppelen aan uithoudingsvermogen is de Ford GT Mk II verder voorzien van innovatieve techniek om de motor te koelen. Die omvat onder meer een buiten de carrosserie gemonteerde intercooler met grote capaciteit en een watersproeier. Die sprayt bij hoge temperaturen geatomiseerd water om de tussenkoeler te koelen, zodat de Ford GT Mk II ook bij hoge temperaturen consistent zijn vermogen levert.

Een luchtinlaat op het dak – die doet denken aan de luchthapper van de raceauto – voert lucht aan voor de extra koelers voor de motor, de koppeling en de transmissie. Daarmee heeft de Ford GT Mk II optimale koeling, ook in het heetst van de strijd.

Het grotere motorvermogen gaat samen met extra remvermogen ten opzichte van de raceauto. De GT Mk II is voorzien van de koolstof-keramische Brembo-remschijven van de straatauto, 15,5 inch diameter vóór en 14,1 inch achter. Op de exclusieve gesmede aluminium 19 inch velgen zijn Michelin Pilot Sport GT-banden gemonteerd.

Het front en de ‘motorkap’ van de GT Mk II zijn gelijk aan die van de straatauto, net als de fraai gestileerde koplampen met de kenmerkende dagrijverlichting.

Aanpassingen in het interieur zijn onder meer een op maat gemaakte Sparco-racestoel met een zespunts racegordel; een passagiersstoel is optioneel. Een volledig MoTeC-datasysteem verzamelt informatie en geeft de voor een circuitauto essentiële gegevens door via de display die ook de beelden van de camera achter weergeeft.

Nieuwste lid van de Ford GT-familie
De productieversie van de Ford GT, die voor het eerst in 2017 op Goodwood Festival of Speed te zien was, is de meest geavanceerde en exclusieve straatauto die Ford ooit heeft geproduceerd. De productieaantallen blijven beperkt tot maximaal 250 exemplaren per jaar.

De raceversie van de Ford GT, die speciaal voor de 24 uur van Le Mans is ontwikkeld, won al bij zijn eerste deelname in 2016 het GTE Pro-klassement. Dat was exact vijftig jaar na de eerste van vier achtereenvolgende overwinningen van de Ford GT40 in deze beroemde 24-uursrace.

Ford beëindigde dit jaar het GT-raceprogramma in het FIA World Endurance Championship met de deelname aan de GTE Pro-klasse in de 24 uur van Le Mans. De Fords GT nemen de rest van het seizoen nog deel aan het IMSA-kampioenschap, dat in oktober eindigt met de race op het circuit van Road Atlanta in de Amerikaanse staat Georgia.

De Ford GT Mk II maakt zijn publieksdebuut met een optreden in de Supercar-klasse tijdens het Goodwood Festival of Speed. De 45 exemplaren zijn rechtstreeks te koop bij Multimatic Motorsport. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Multimatic Motorsport via FordGTMkII.com.

—–

Naast de Ford GT Mk II is er meer te zien op het Goodwood Festival of Speed. Lees hieronder verder over de line-up.

—–

Ford viert diversiteit van performance line-up van het verleden en heden op Goodwood Festival of Speed

  • Voor Ford Performance komt de Focus ST voor het eerst in actie in het VK; Mustang Shelby GT500 voor het eerst in Europa tijdens Goodwood
  • Raceprogramma bestaat uit Fusion NASCAR kampioen; #66 Ford GT Le Mans raceauto; M-Sport Ford Fiesta WRC en iconische Ford Zakspeed Turbo Capri
  • Publiekslievelingen Ken Block en Vaughn Gittin Jr. aanwezig met brute 1977 F-150 Hoonitruck; Escort RS Cosworth Widebody “Cossie V2”; Mustang RTR Spec 5-D
  • Ranger Raptor Pick-up demonstreert wat hij allemaal kan. Gloednieuwe Puma maakt publieke debuut

Goodwood, VK., 4 july, 2019 – Ford Performance toont een opwindende line-up tijdens het Goodwood Festival of Speed met een aantal van de snelste Ford Performance straat- en raceauto’s van over de hele wereld.

Lees hieronder in het Engels meer over de hele Ford Performance line-up tijdens Goodwood Festival of Speed.

The all-new Focus ST makes its U.K. public debut on the world-famous Goodwood Hillclimb, alongside the all-new Mustang Shelby GT500, seen for the first time in Europe demonstrating its 760 horsepower performance.

Fresh from the Le Mans 24 Hours, the #66 Ford Chip Ganassi Racing Ford GT race car swaps the Circuit de la Sarthe for the Hillclimb course wearing the special “Celebration Livery” in which it completed the iconic race. The M-Sport Ford World Rally Team’s Ford Fiesta WRC car also shows off its proficiency on the asphalt and loose surfaces of the Hillclimb and Forest Rally Stage.

Ford’s 2018 NASCAR Championship-winning performance is on show for the first time in Europe via the Team Penske Ford Fusion race car, and the 1980 Ford Zakspeed Turbo Capri race car celebrates the 50th anniversary of the Ford Capri sports coupe.

Champion drifter Vaughn Gittin Jr. returns to Goodwood in 2019 with his Ford Mustang RTR Drift car, as does Gymkhana TEN star Ken Block – this time with his famous Hoonitruck and Escort RS Cosworth models.

“The Ford Performance team serves as an innovation laboratory and test-bed, helping our motorsport programmes around the world deliver even more exciting road cars and experiences for our customers,” said Leo Roeks, Ford Performance director, Europe. “Whether it’s the Ford GT race car’s anti-lag technology that influences the system now enhancing Focus ST turbo response, or the go-anywhere capability of Fiesta WRC car replicated in the Ranger Raptor pick-up, bringing the spirit of competition into our road-going models is at the core of what we do.”

Also on show to the public for the first time, the new Ford Puma SUV-inspired crossover stars alongside the all-new Kuga SUV on the Ford stand, where visitors can find exciting activities and challenges including the opportunity to win a passenger ride in the Ford Ranger Raptor – now available in the Forza Horizon 4 racing game.

All-new Focus ST breaks cover
Driven up the Goodwood Hillclimb by seven-time British motorsport champion Paul Swift, the all-new Focus ST features a 280 PS 2.3-litre EcoBoost petrol engine for 0-100 km/h (0-62 mph) acceleration in 5.7 seconds in five-door body style. Delivering 420 Nm of torque, the Focus ST offers even faster in-gear acceleration than the acclaimed previous generation Focus RS.

Advanced sports technologies including twin-scroll turbocharging and anti-lag – plus optional Launch Control and rev-matching for the short-throw six speed manual gearbox – support the most responsive Focus ST driving experience ever. Unique suspension, braking and powertrain configurations are delivered by a Ford Performance-led development process.

The Focus ST is the first front-wheel drive Ford to feature an electronic limited-slip differential, which enhances the cornering and stability of the EcoBoost-powered variant as standard – sharpening responses to changing grip levels and driver inputs using computer-controlled pre-emptive actuation.

Selectable Drive Modes enable drivers to adjust the vehicle’s character to suit the driving scenario including Sport mode with dedicated steering wheel mounted button, and hardcore Track Mode as part of the optional Performance Pack. Continuously Controlled Damping – standard for five-door EcoBoost variants – enhances the short long arm independent rear suspension configuration for ultimate refinement.

“We’ve drawn inspiration from the Ford GT supercar, F‑150 Raptor pick-up, Ford Mustang and Fiesta ST to develop a Focus ST capable of punching you in the back the moment you hit the throttle,” Roeks said.

The all-new Focus ST is available from launch in five-door and wagon body styles offering 280 PS 2.3-litre EcoBoost petrol and 190 PS 2.0-litre EcoBlue diesel powertrains with six-speed manual transmissions. Five-door and wagon 2.3-litre EcoBoost seven-speed automatic variants will also be introduced from autumn 2019.

Unprecedented power: Ford Mustang Shelby GT500
Making its European debut after being unveiled for customers in the U.S. earlier this year, the all-new Mustang Shelby GT500’s 760 horsepower performance will be kept in check at Goodwood by three-time world champion drifter Vaughn Gittin Jr.

The Shelby GT500 is the most powerful street-legal Ford ever, with a hand-built, aluminium, supercharged 5.2-litre V8 engine supporting 0-60 mph (0-97 km/h) acceleration in the mid-3 second range, and sub-11-second quarter-mile times. Delivering 625 lb/ft of torque, it is the most power- and torque-dense supercharged production V8 engine in the world.

The Shelby GT500 features unique suspension geometry, a new electronic power steering unit and lighter-weight coil springs front and rear. Combined with next-generation active MagneRide™ suspension, the payoff is the highest-ever lateral acceleration from a Mustang for greater track performance and driver control.

Two-piece, 420 mm front brake discs are the largest of any sports coupe on sale in the U.S., and are supported by six-piston Brembo callipers for ultimate stopping power. A TREMEC® seven-speed dual-clutch transmission can shift smoothly in less than 100 milliseconds.

Ford GT Le Mans racer unleashed
Each of the four factory Ford Chip Ganassi Racing Ford GTs that competed in last month’s Le Mans 24 Hours endurance race featured a special “Celebration Livery” reflecting Ford’s success at Le Mans, both in the present day and during the 1960s.

The #66 Ford GT driven up the hill at this year’s Goodwood event by Stefan Mücke – and piloted at Le Mans by Mücke alongside teammates Olivier Pla and Billy Johnson – bears a special black livery echoing the Ford GT40 of Bruce McLaren and Chris Amon that won Le Mans in 1966.

The Ford Chip Ganassi Racing Ford GTs feature a lightweight carbon and aluminium chassis, carbon fibre body panels and a twin-turbocharged 3.5-litre EcoBoost V6 engine delivering 500 PS and 500 Nm of torque.

The Ford GT race car is based on the Ford GT road car – which delivers 655 PS and 750 Nm of torque; a top speed of 347 km/h (216 mph); and features active aerodynamics for ultimate performance.

Limited to just 250 examples per year, the Ford GT is among the world’s most exclusive supercars. The company is set to make a special Ford GT announcement during a dedicated press conference from 09:45 BST, July 4, at the Goodwood Festival of Speed, where Hermann Salenbauch, global director, Ford Performance, and Larry Holt, chief technical officer, Multimatic, will deliver news on the Ford GT ultra-high-performance supercar.

Ford Fiesta WRC takes the stage
Campaigned by the M-Sport Ford World Rally Team in the FIA World Rally Championship, the Ford Fiesta WRC car delivers 385 PS and 450 Nm of torque from Ford’s 1.6-litre EcoBoost engine, for lightning-fast four-wheel drive performance whether on pave roads or gravel tracks.

M-Sport WRC driver Elfyn Evans is demonstrating the combination of performance and driving skill that last year secured him his first WRC win at the Dayinsure Wales Rally GB, with high-speed runs on the Goodwood Hillclimb and Forest Rally Stage.

Evans’ teammate, Teemu Suninen, last month secured his best-ever result at Rally Italia Sardegna, finishing in second place overall in the Ford Fiesta WRC car. Evans and Suninen are currently fourth and fifth respectively in the drivers’ championship.

Ford Fusion NASCAR racer in Europe
Swapping more familiar territory of American oval races up to 600 miles (965 km) long for a hillclimb sprint of a little over 1 mile, the Team Penske Ford Fusion NASCAR race car brings a taste of one of Ford’s most successful U.S. motorsport programmes to West Sussex, England.

Like all NASCAR racers, the #22 Team Penske Fusion that claimed the driver’s championship in the Monster Energy NASCAR Cup Series in 2018 driven by Joey Logano remains true to stock car racing roots – powered by a 5.8-litre Ford V8 engine producing 775 horsepower and 530 lb/ft of torque. Gear changes are via a four-speed manual H-pattern transmission.

Featuring a steel tube frame, hand-formed sheet metal bodywork and a Penske chassis, the Team Penske Fusion is driven at Goodwood by U.S. sports car driver Billy Johnson – the most successful driver of all time in the IMSA Continental Tire Championship who most recently won the 2016 championship with the a Ford Mustang Shelby GT350R-C.

Celebrating Capri with the Zakspeed Turbo
A hardcore racing version of the iconic Ford Capri, the flame-spitting Zakspeed Turbo Capri was built to compete in Germany’s DRM touring car and sports car racing series – winning the Division 2 championship in 1981 driven by Germany’s Klaus Ludwig.

Powered by a turbocharged 1.7-litre engine, further enhanced from the Cosworth BDA engine based on Ford’s 1.3-litre Kent engine of the period, the Zakspeed Turbo Capri produces 540 PS and 482 Nm of torque.

The distinctive race car that competed in DRM championships between 1980 and 1982 is now owned and driven at Goodwood by Peter Mücke, founder of Mücke Motorsports and father of Stefan Mücke who raced the Ford GT for Ford Chip Ganassi Racing until the conclusion of the team’s WEC racing programme at Le Mans this year.

First introduced in 1969, Ford sold more than 1.9 million Capris across 17 years of production.

Fan favourites Block and Gittin Jr. back on track
Hugely popular petrol-heads Ken Block and Vaughn Gittin Jr. return with their purpose-built high performance Fords for more sideways antics on the Goodwood Hillclimb and The Arena — a new drifting showground.

Block’s one-of-a-kind 1977 Ford F-150 Hoonitruck is living up to its name as it demonstrates its incredible 914 horsepower, 702 lb/ft of torque, rally-bred all-wheel drive performance for the first time at the event.

The truck, which debuted in the Gymkhana TEN video last year, features the largest 3D metal-printed part for a working vehicle in automotive history. Ford Performance engineers collaborated with a team of Ford research engineers in Europe and RWTH Aachen’s Digital Additive Production Institute, in Germany, to develop and build the intricate aluminium intake manifold.

Block’s new Ford Escort RS Cosworth Widebody “Cossie V2” also makes its Goodwood debut. The dramatically styled retro model was developed after Block lost his 1991 Ford Escort Cosworth Group A rally car to a fire while competing in summer 2018. Powered by a 317 PS Ford Cosworth 2.0-litre engine, the model features a WRC-style body kit over a widened chassis.

The Mustang RTR Spec 5-D driven by Gittin Jr. at Goodwood is the same record-breaking vehicle used last year when he became the first driver to drift all 13 miles of the legendary Nürburgring Nordschleife.

Developed specifically to compete in Formula Drift, Gittin Jr.’s bespoke Mustang is powered by a 5.0-litre Ford Performance Aluminator XS V8 engine with Vortech JT Trim Supercharger, and features a six-speed sequential Pfitzner Performance Gearbox and carbon fibre body panels.

Ranger Raptor off-road
The new Ford Ranger Raptor is the toughest and most high-performing version ever of Europe’s best-selling pick-up – developed by Ford Performance for the true enthusiast off-roader and powered by a Bi-turbo version of Ford’s 2.0‑litre EcoBlue diesel engine that delivers 213 PS and 500 Nm of torque, and Ford’s new 10-speed automatic gearbox.

Precision driver Paul Swift is showcasing the Ranger Raptor’s imposing dimensions, extreme styling and unique Ford Performance chassis optimised for high-speed off-road driving and go-anywhere capability in Goodwood’s Off-Road Arena.

Since July 2, even greater numbers of off-road driving fans are able to experience the Ranger Raptor’s performance, after the model became available in the Xbox open-world racing game Forza Horizon 4. Last year, the Ranger Raptor became the first ever vehicle launched at video gaming event, at Gamescom in Cologne, Germany.

“There’s a genuine fun-factor about this unique vehicle, a rally-style pick-up that will bring smiles to drivers and gamers across the world,” said Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. “It’s also a stunning addition to the virtual Ford garage that already includes some of the most driven vehicles on Forza, and we know gamers everywhere will enjoy all the on- and off-road thrills Ranger Raptor has to offer.”

Puma and Kuga debut on the Ford stand
Visitors to the three-story Ford Performance stand will also be among the first to experience the all-new Ford Kuga SUV and new Ford Puma SUV-inspired crossover models, following their introductions earlier this year.

Debuting sleek new exterior design with premium proportions that deliver improved roominess and comfort, the all-new Kuga is Ford’s most electrified vehicle ever, with the sophisticated all-new Kuga Titanium, sporty Kuga ST‑Line and upscale Kuga Vignale will offer an advanced range of hybrid powertrains for unprecedented Ford SUV fuel efficiency.

The charismatic new Puma fuses stunning exterior design, best-in-class uncompromised load space, and sophisticated mild-hybrid powertrain technology.

In addition gamers who set the fastest lap times using the Ford stand’s Forza Horizon 4 gaming pods stand a chance to win a passenger ride in the Ranger Raptor with Paul Swift, and a new toboggan run offers a Ford Performance-inspired high-speed, high-thrill slide around the stand structure.

For updates on Ford’s activities at the 2019 Goodwood Festival of Speed follow www.twitter.com/FordEu and www.youtube.com/fordofeurope. Media releases and further assets will be made available at http://goodwood2019.fordpresskits.com from 10:00 CET, July 4.

The Goodwood Festival of Speed will be livestreamed at https://youtu.be/N5RuJ1k82zU from 10:00 CET, July 4.

 

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com