- Ford werkt samen met CASRUSO en HIGH MOBILITY om – met toestemming van de bestuurder – voertuig-gegenereerde gegevens toegankelijk te maken voor externe bedrijven om geavanceerde nieuwe diensten te bieden
- Eigenaren kunnen profiteren van producten die op behoeften zijn afgestemd, zoals op gebruik gebaseerde verzekeringen, voorspellend voertuigonderhoud en slimme pechhulp
- Voertuigeigenaren behouden zeggenschap over hun gegevens en kunnen zelf bepalen met wie en voor welke doeleinden hun voertuiggegevens worden gedeeld
Ford heeft twee overeenkomsten aangekondigd, waarmee eigenaren van verbonden voertuigen kunnen profiteren van een scala aan gepersonaliseerde producten en diensten. Lees verder
Downloads
Ford is van mening dat de stap om voertuiggegevens via een open platform te delen, nieuwe zakelijke kansen kan genereren, waarmee de ontwikkeling van op maat gemaakte diensten kan worden gestimuleerd. Voorbeelden zijn op gebruik gebaseerde verzekeringen, voorspellend onderhoud en slimme pechhulp.
De samenwerking met CARUSO en HIGH MOBILITY, markten voor gegevens van verbonden voertuigen, stelt externe dienstenaanbieders in staat om op een veilige manier toegang te krijgen tot voertuiggegevens van verbonden Fords.1 De overeenkomst voorziet in een strikte naleving van de Europese regelgeving voor gegevensbescherming en eigenaren van Fords behouden de volledige zeggenschap over hun gegevens.
“Als leider op het gebied van verbonden mobiliteit steunt Ford al lang de visie dat met voertuiggegevens de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten voor zijn klanten kan worden gestimuleerd”, zegt Mark Harvey, director, Enterprise Connectivity bij Ford Europa. “Deze partnerschappen bewijzen eens te meer onze toewijding om voertuig-gegenereerde gegevens op een eerlijke en veilige manier te delen, zodat voertuigeigenaren en bedrijven optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden die connectiviteit biedt.”
CARUSO en HIGH MOBILITY zullen elk fungeren als ‘neutrale server’ – een online gegevensplatform dat volledig onafhankelijk is van Ford en dat externe dienstenaanbieders op een veilige en reguliere manier toegang biedt tot voertuig-gegenereerde gegevens. Deze toegang stelt externe dienstenaanbieders weer in staat om op maat gemaakte diensten met toegevoegde waarde te creëren voor eigenaren van Fords.
Deze diensten kunnen onder meer bestaan uit voorspellend onderhoud, pechhulp en op gebruik gebaseerde verzekeringen. Eigenaren kunnen hiervan profiteren door het delen van voertuiggegevens als waarschuwingscodes of GPS-locaties. Eigenaren moeten zijn aangemeld voordat hun voertuiggegevens worden gedeeld. Zij behouden de zeggenschap over met wie zij hun voertuiggegevens delen en voor welke doeleinden dit wordt gedaan, en kunnen zich op elk moment weer afmelden.
Ford heeft onlangs aangekondigd dat alle nieuwe automodellen die in Europa worden verkocht, standaard zullen worden uitgerust met FordPass Connect en biedt Europese klanten een uitgebreide reeks gratis diensten voor verbonden voertuigen aan. Met deze gratis diensten kunnen bestuurders via de FordPass-app belangrijke functies bedienen en bewaken en gegevens met derden delen via de ‘neutrale servers’ CARUSO en HIGH MOBILITY.2
# # #
1 Geldt niet voor wagenparken
2 FordPass Connect (optioneel op geselecteerde voertuigen), de Ford Pass smartphone app en aanvullende connected service zijn vereist voor functies op afstand (zie de voorwaarden van FordPass voor details). Connected diensten en functies zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van een netwerk van Vodafone of een Vodafone-partner. Technology/mobiele netwerken/voertuigprestaties in ontwikkeling kunnen functionaliteit beperken en de werking van connected functies verstoren. Wifi-hotspot behoort niet tot connected diensten. Voor de connectiviteit van de FordPass smartphone app moet de modem in de auto zijn geactiveerd. De FordPass Pro app is compatibel met Apple- en Android-smartphones en is verkrijgbaar in de Apple Store en Google Play Store in veertig markten in Europa.