- Meer dan één miljoen euro besparing door minder ongeplande downtime
- Big data helpt ingenieurs trager werkende machines te detecteren
- Miniterms – sensoren in machines – detecteren prestatieverlies en sturen informatie door
Meer dan een eeuw nadat Ford pionierswerk verrichtte met het toepassen van de bewegende assemblagelijn, gebruikt het bedrijf nu big data om mogelijke storingen in machines te detecteren, voordat deze zich daadwerkelijk voordoen. Lees verder
Downloads
Defecte onderdelen die moeten worden gerepareerd of vervangen, kunnen voor vertraging in de productie zorgen. Daarom ontvangen ingenieurs van de carrosseriefabriek van Ford in Valencia – die samenwerken met robotica-experts van de plaatselijke universiteit, nu via een smartphone-app onmiddellijk een waarschuwing wanneer onderdelen langzamer gaan werken. Dit kan een indicatie zijn dat ze binnenkort defect kunnen raken.
Sinds het big datasysteem begin 2019 is geïntroduceerd, is er al meer dan één miljoen euro bespaard. Het systeem helpt de fabriek ook om tijdig te leveren, zodat klanten hun nieuwe Ford op tijd in ontvangst kunnen nemen.
Het idee ontstond bij Eduardo Garcia Magraner, manufacturing manager, Body and Stamping, bij de Ford fabriek in Valencia. Hij merkte dat als machines achteruitgaan, zij hun taken langzamer uitvoeren. Dit vormde de basis van een proefschrift en leidde tot de ontwikkeling van miniterms. Dit zijn sensoren die zijn geïntegreerd met machines om eventueel prestatieverlies te detecteren en die informatie rechtstreeks doorsturen naar de telefoons van ingenieurs.
“Dit is een 21e-eeuwse verbetering van 20e-eeuwse innovatie. De mogelijkheid om te kunnen voorspellen wanneer onderdelen verslijten of defect raken, betekent dat het team nu onderhoud en reparaties kan plannen op tijden die in onze productieschema’s passen. Dit zorgt voor meer efficiency.” Aldus Eduardo.
Miniterms
Het Miniterms 4.0 project is het eerste in zijn soort in Ford fabrieken en werd ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van de robotica-afdeling van de Universidad CEU Cardenal Herrera (CEU UCH) in Valencia. Het project ontving financiering van het universitaire onderzoeksprogramma van Ford Motor Company en het team werkt samen met Ford Global Data Insights and Analytics om de gegevens beschikbaar te stellen aan Ford fabrieken overal ter wereld.
Ford productiefaciliteit in Valencia
In Valencia worden meer dan 15.000 machines gebruikt in de productie van voertuigen als de Ford Galaxy, Kuga, Mondeo, S-MAX en Transit. Nu wordt er gebruikgemaakt van miniterminals om de meeste van deze machines te bewaken. Andere innovaties die Ford in de fabriek in Valencia heeft geïntroduceerd, zijn onder meer een zelfrijdende bezorgrobot waarmee reserveonderdelen bij de productielijn worden afgeleverd.