- Misschien wel de beste auto-influencers: kinderen
- Uit onderzoek blijkt dat kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar auto’s leuk vinden, verstand van zaken hebben, kritisch zijn én weten wat ze willen
- Populairste autotypes volgens basisschoolkinderen: sportwagens en SUV’s in ‘saaie’ kleuren
Een goede influencer kan het verschil maken bij de keuze voor het juiste product. Veel ouders realiseren zich echter niet dat ze de grootste influencers zelf thuis hebben. Zo denken veel jonge kinderen graag mee bij de keuze voor een nieuwe auto. Kinderen weten precies wat ze willen én ze kunnen goed uitleggen waarom. Lees verder
Downloads
Het kopen van een nieuwe auto is altijd weer een puzzel. Welk merk wordt het, en welk model? En over welke eigenschappen moet de auto beschikken? Natuurlijk hebben toekomstige eigenaren of berijders daarover hun ideëen, maar omdat de auto ook een typisch gezinsding is, loont het om in conclaaf te gaan met de kinderen. Uit een onderzoek dat Ford door bureau Qrius onder meer dan 500 kinderen liet uitvoeren, komt namelijk naar voren dat kinderen in de leeftijd van 8-12 jaar auto’s leuk vinden, er regelmatig over praten en specifieke wensen hebben als het over de nieuwe auto gaat. Doordat ze de materie en de thuissituatie als geen ander kennen en omdat je ze kunt vertrouwen, zijn kids influencers waar je simpelweg niet omheen kunt.
Kinderen vinden auto’s leuk, maar zijn kritisch
Jonge kinderen die naar de basisschool gaan, blijken autoliefhebbers. 82% van de aan het onderzoek deelnemende kinderen zegt auto’s leuk tot heel leuk te vinden en maar liefst 95% van alle ondervraagden geeft aan dat ze het leuk of zelfs heel leuk vinden om gebruik te maken van de auto als vervoersmiddel. Bovendien kent 85% van alle ondervraagden het merk of de merken van de huidige auto(’s) in het huishouden.
Dat neemt niet weg dat deze jonge types kritisch zijn. 57% van de ondervraagde kinderen geeft aan dat de huidige gezinsauto mooi is, maar sommigen (10%) melden dat ze zich er soms of vaak voor schamen. Veel gehoorde opmerkingen van kritische kids: “het is een oud model”, ”ik vind de auto niet sportief genoeg” en ”ik vind het een oude mensen wagen”.
Zó denken ze mee
Omdat kinderen geïnteresseerde liefhebbers zijn (liefst 87% geeft aan later zelf een auto te willen hebben), loont het om naar hun meningen en wensen te luisteren. 61% praat ook met anderen over auto’s, waarbij papa en vriendjes of vriendinnetjes de meest gekozen gesprekspartners zijn. Als het gaat om de keuze voor een nieuwe auto door de ouders, is er nog wel wat te winnen. 38% van de kinderen geeft namelijk aan ‘eigenlijk niet te weten of ze bij de aankoop van een nieuwe auto worden betrokken’.
Hier staat tegenover dat ruim 34% van de kinderen wél meedenkt met de ouders tijdens de oriëntatie. Dat is goed, want ze maken vaak gebruik van de auto én ze weten wat ze willen. Uit het onderzoek bleek ook dat 39% wel eens meegaat naar de dealer en daarvan vindt 81% het bezoek leuk tot heel leuk.
Ruimte staat bovenaan het lijstje van voornaamste criteria. Maar liefst 97% van alle kids vindt dat belangrijk. Snelheid, luxe en zuinigheid zijn eveneens serieuze punten. Volgens de meeste kids moet de nieuwe auto ‘cool’ zijn, liefst met hele mooie velgen. Ook moet je Spotify kunnen afspelen, internet in de auto is een must en er moet een oplaadmogelijkheid zijn voor smartphones. Ruimte, veiligheid en een prettig interieurklimaat (zomer en winter) worden ook veel genoemd.
Ook kinderen bekennen geen kleur
De kleur is ook een dingetje. Die is voor 91% op zijn minst een beetje belangrijk. Het Nederlandse wagenpark wordt, als het gaat om kleur, nog wel eens als ‘saai’ bestempeld, omdat verreweg de meeste auto’s zijn gespoten in donkere kleuren zoals zwart, blauw en grijs. Uit het onderzoek bleek dat óók kinderen conservatief zijn in hun keuze, want verreweg de meeste ondervraagden vonden blauw en zwart de mooiste kleuren voor een auto.
Als het aan de kinderen ligt
Influencers laten zich niet graag beperken door vaste stramienen. Daarom kregen de kinderen in het onderzoek ook de vraag welk type auto hun favoriet is. De sportwagen/coupé staat daarbij op één (22%), op de voet gevolgd door de SUV (21%). Daarna volgen de cabriolet en de stationwagen (beide 18%) en ‘gewone auto’s’ (12%). Pick-ups (5%), kleine auto’s (2%) en busjes (1%) zijn duidelijk minder populair. Eén van de ondervraagde jonge influencers geeft het gevoel rond auto’s misschien wel het treffendst weer: “ik wou dat ik mijn rijbewijs al had 😊”.