- Belofte van rondetijd onder 7 minuten op de Nürburgring waargemaakt: Ford Mustang GTD legt ronde over het 20,8 kilometer lange circuit in de Duitse Eifel af in 6 minuten en 57,685 seconden
- De Mustang GTD is pas de zesde standaard productiesportauto die een officiële rondetijd onder de zeven minuten laat noteren en de op vier na snelste in zijn klasse
- De uitdagingen die het Mustang GTD-team overwon om een ronde binnen zeven minuten af te leggen, komen in beeld in de documentaire The Road to the Ring die te zien is op Ford.com, YouTube, Facebook en andere social mediakanalen
De iconische Nordschleife van de Nürburgring – ook wel ‘de Groene Hel’ genoemd – is de gouden standaard voor de ontwikkeling van sportauto’s. De Ford Mustang GTD van modeljaar 2025 is de eerste Amerikaanse productieauto ooit die een ronde over het beruchte circuit in minder dan zeven minuten heeft afgelegd. Lees verder
Downloads
De 600 kW (815 pk) sterke Ford Mustang GTD werd bestuurd door Multimatic Motorsports-coureur Dirk Müller. Hij klokte op de Nürburgring een officiële rondetijd van 6 minuten en 57,685 seconden. Volgens de website van de Nürburgring is dit de vijfde snelste tijd in de klasse van de Mustang GTD. Bovendien behoort het model tot het selecte gezelschap van slechts zes standaard productiesportauto’s met een officiële rondetijd onder de zeven minuten op de Nürburgring. Daarmee heeft het model voldaan aan het doel dat Ford-CEO Jim Farley in augustus 2023 stelde bij het debuut van de Mustang GTD.
“Het team achter de Mustang GTD heeft de kennis toegepast die we decennialang op het circuit hebben opgedaan en een Mustang ontworpen die kan concurreren met ‘s werelds beste supercars”, aldus Farley. “We zijn trots dat we de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn met een auto die een ronde over de Nürburgring binnen zeven minuten kan afleggen. Maar we zijn nog niet tevreden. We weten dat we nog veel sneller kunnen met de Mustang GTD. Dus we komen terug.”
Het succes van de Mustang GTD op de Nürburgring is te danken aan het werk van een klein en toegewijd team van ingenieurs en ontwerpers dat twee jaar lang hard heeft gewerkt om van de Mustang GT3-raceauto de eerste Mustang-supercar te maken.
In de aanloop naar de getimede snelle ronde over de Nürburgring met de Mustang GTD legde Ford alle inspanningen van het team vast in The Road To The Ring. Deze 13 minuten durende documentaire toont de uitdagingen, het drama en de opwinding rond de ontwikkeling van de Mustang GTD.
De documentaire, die te zien is op Ford.com, het YouTube-kanaal van Ford en op Facebook, geeft een kijkje achter de schermen bij het testen van de Mustang GTD – van tests op iconische Amerikaanse circuits als Sebring tot de ontwikkelingssessies op de Nürburgring. De documentaire volgt niet alleen Farley en Müller, maar ook Larry Holt (Chief Technical Officer van Multimatic), Greg Goodall (Mustang GTD Chief Program Engineer), Anthony Colard (Mustang GTD Design Manager) en andere leden van het Ford- en Multimatic-team.
De Ford Mustang GTD is de ultieme sportieve Mustang. Het model profiteert van de lessen die zijn geleerd door Ford Performance Motorsports en het Multimatic Motorsports Mustang GT3-programma – vooral op het gebied van aerodynamica en de afstelling voor circuits als de Nürburgring. De Mustang GTD valt echter niet onder de regels en voorschriften van de GT3-raceklasse, die veel van de technologie verbieden die een ronde van minder dan zeven minuten op de Nürburgring mogelijk maakt.
Dat zijn onder meer koolstof-keramische remmen, actieve aerodynamica, een supercharger en semi-actieve wielophanging. De carrosserie van koolstofvezel is bekend uit de GT3-racerij. Hoewel de Mustang GTD die de ronde binnen zeven minuten aflegde volledig standaard was, was die wel voorzien van de door de Nürburgring vereiste veiligheidsuitrusting uit de autosport, zoals een racekuipstoel met een vijfpuntsgordel en een complete rolkooi.
# # #