• Ford ontwikkelt nieuwe technologie waarmee de frustraties van een verkeersopstopping kunnen worden verminderd door het stressniveau van de bestuurder te verlagen, de verkeersdoorstroming te verbeteren en mogelijke ongevallen helpen te voorkomen
  • In een file verhoogt de semi-autonome technologie Traffic Jam Assist comfortniveau door bestuurder te ondersteunen bij sturen, remmen en accelereren; voorliggers en rijbaanmarkeringen worden gevolgd met behulp van camera en radar
  • Ford ontwikkelt tevens technologieën die bestuurder helpt in het midden van rijbaan te blijven, cruise control te blijven gebruiken, zelfs nadat auto is gestopt, en te parkeren met afstandsbediening

File rijden kan vermoeiend, stressvol en vervelend zijn. Maar dat is precies waar bestuurders in Europa gemiddeld 30 uur per jaar mee te maken hebben.* Ford is momenteel bezig met de ontwikkeling van een technologie die filerijden ontspannender maakt. Lees verder

Ford Traffic Jam Assist helpt de bestuurder de auto in het midden van de rijbaan te houden en remt en accelereert om bij te blijven met de voorligger.** Het systeem is onderdeel van een reeks semi autonome technologieën voor bestuurdersassistentie die door Ford worden ontwikkeld.

Traffic Jam Assist kan eenvoudig worden geactiveerd door op een knop te drukken wanneer de bestuurder in een verkeersopstopping terechtkomt. Het systeem identificeert de positie van voorliggende auto’s met behulp van een in de grille gemonteerde radar en registreert de locatie van rijbaanmarkeringen met behulp van een naar voren gerichte camera onder de voorruit.

De bestuurder kan op elk moment de besturing overnemen door de pedalen in te trappen, het stuurwiel te bewegen of de richtingaanwijzer te gebruiken. Het systeem houdt regelmatig de interactie van de bestuurder met het stuurwiel bij. Als het systeem te weinig interactie met het stuurwiel registreert, worden er hoorbare en zichtbare waarschuwingen gegeven. Afhankelijk van de snelheid en de locatie van de auto, varieert de frequentie van de waarschuwingen. De bestuurder moet echter wel op de rijomgeving blijven letten, en klaar zijn om op elk moment te kunnen ingrijpen.

“Veel bestuurders worden erg gestrest, gefrustreerd en uitgeput van verkeersdrukte, zelfs al voordat de werkdag is begonnen. Traffic Jam Assist helpt de bestuurder voldoende afstand te houden tot de voorligger, en de auto in het midden van de rijbaan te houden. Het systeem is erop gericht het stressniveau van bestuurders in situaties met veel verkeer te verlagen”, aldus Reid Steiger, Technical Expert, Automated Driving bij Ford Europa.

Ford kondigde dit jaar Ford Smart Mobility aan, het plan om door middel van innovatie het bedrijf op een hoger plan te brengen wat betreft connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s, de klantervaring en Big Data. Het doel is om het leven van miljoenen mensen gemakkelijker te maken.

Uit een recent onderzoek onder 5500 forenzen, dat in opdracht van Ford is uitgevoerd in grote Europese steden, is gebleken dat de meeste mensen de reis naar hun werk als stressvoller ervaren dan hun baan zelf. *** Overige semi autonome technologiesystemen die Ford ontwikkelt, zijn technologieën waarmee bestuurders in het midden van de rijbaan kunnen blijven rijden, een cruise control-systeem waarmee bestuurders eenvoudig op de gewenste snelheid kunnen blijven rijden, zelfs nadat de auto tot stilstand is gebracht, en een parkeersysteem met afstandsbediening.

Onbezorgd rijplezier
Traffic Jam Assist is ontstaan door de combinatie van twee technologieën die ook in ontwikkeling zijn: Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centering Aid.

Adaptive Cruise Control met Stop & Go is zodanig ontworpen dat met een druk op de knop gebruik kan worden gemaakt van radar- en cameragegevens om de locatie en de afstand tot voorliggers te bepalen. Wanneer langzaam rijdend verkeer wordt gedetecteerd, wordt de snelheid verlaagd en wanneer het verkeer weer sneller gaat rijden, neemt de snelheid weer toe. Dankzij de technologie kunnen bestuurders nu eenvoudig hun snelheid hervatten na een volledige stilstand. **

Lane Centering Aid helpt de bestuurder de auto in het midden van de rijbaan te houden. De technologie bouwt voort op de bestaande technologie Lane Keeping Aid van Ford.

Parkeren op afstand
Remote Park Assist bouwt voort op Active Park Assist, dat momenteel beschikbaar is in Ford’s, en Fully Assisted Parking Aid, de nieuwste generatie parkeertechnologie die de besturing, versnelling en bewegingen voor- en achteruit regelt om parkeren te vereenvoudigen met een druk op de knop.

Auto’s zijn in de afgelopen 40 jaar tot wel 25 procent groter geworden, terwijl garages en parkeerplaatsen niet in grootte zijn toegenomen.****

Met Remote Park Assist kunnen bestuurders eenvoudiger haaks parkeren in krappe garages en drukke ondergrondse parkeergarages. Met dergelijke systemen kan de parkeerruimte in steeds drukker wordend stadsverkeer worden geoptimaliseerd. De technologie kan bijvoorbeeld handig zijn voor ouders die soms moeite hebben om kleine kinderen uit de auto te halen nadat ze op een krappe parkeerplaats vlak naast andere auto’s geparkeerd staan. Met behulp van een speciale afstandsbediening kan de bestuurder de motor op afstand starten en de auto in- of uitparkeren terwijl hij zich buiten de auto bevindt. **

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com