- Volgens onderzoek van Ford kan het bundelen van diverse technologieën zoals dynamische geofencing en blockchain databeheer samen met PHEV’s sterk bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in steden
- Proeven met PHEV’s die op basis van gegevens over luchtkwaliteit automatisch overschakelen op volledig elektrische aandrijving
- Pan-Europese studie laat zien dat efficiency, productiviteit en duurzaamheid van hybride voertuigen toenemen door actuele informatie slim te benutten
Ford is de eerste die onderzoek heeft gedaan naar slim gebruik van externe informatie in plug-in hybride voertuigen om luchtverontreiniging terug te dringen. Connectiviteitstechnologieën die daarvoor zijn gebruikt zijn blockchain databeheer en dynamische geofencing. Uit de studie blijkt dat deze technologieën kunnen helpen om luchtkwaliteit te verbeteren. De hybride voertuigen schakelen automatisch over op elektrische aandrijving bij het binnenrijden van een milieuzone of op basis van gegevens over de luchtkwaliteit. Lees verder
Downloads
De bevindingen vloeien voort uit een intensieve studie van drie jaar naar de potentie van bedrijfsmatig ingezette plug-in hybride voertuigen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Meer dan 400.000 kilometer rijden met enkele tientallen exemplaren van de Ford Transit Plug-In Hybrid en Tourneo Plug-In Hybrid hebben een schat aan informatie opgeleverd. De voertuigen zijn ingezet in bedrijfswagenparken in Londen, Keulen en Valencia.
Er is gekeken in hoeverre geofencing en blockchain technologie een aanvullende rol kunnen spelen voor PHEV’s om met gericht elektrisch rijden de lucht schoner te houden. Tijdens de proef in Valencia is ook een innovatieve PHEV bedrijfswagen ingezet met een elektrische koelunit om de operationele flexibiliteit en het rijbereik in specifieke cases te peilen.
“Ons onderzoek toont aan hoe plug-in hybride voertuigen en opkomende connectiviteitstechnologieën zoals dynamische geofencing en blockchain databeheer een belangrijke rol kunnen spelen om stedelijke mobiliteit te transformeren”, aldus Mark Harvey, director, enterprise connectivity bij Ford Europa. “Met de mogelijkheid om emissievrij te rijden bieden PHEV’s een praktisch en flexibel alternatief voor dieselvoertuigen. Dat maakt ze ideaal voor bedrijfsmatige inzet voor werk in en rond stedelijke gebieden.”
De Ford Transit Custom PHEV is International Van of the Year 2020. Samen met de Tourneo Custom PHEV is hij onderdeel van het wereldwijde elektrificatieprogramma van Ford. Daartoe behoren ook de 48 volt mild hybrides; de Transit, Transit Custom en Tourneo Custom EcoBlue Hybrid en de volledig elektrische Ford E-Transit die in het voorjaar van 2022 komt.
Dynamische geofencing
In steeds meer steden komen er milieuzones waar alleen voertuigen met lage of helemaal geen emissie zijn toegestaan. Fords geofencing feature, die standaard is op de Ford Transit Custom PHEV, kan hier een bijdrage leveren. Met geofencing kan de auto bij het binnenrijden van een milieuzone automatisch op de elektrische rijmodus overschakelen zonder dat de bestuurder hiervoor actie hoeft te ondernemen.1
De proef in het gemeentelijke wagenpark van Keulen ging nog een stap verder door aan te tonen hoe blockchain technologie een aanvulling kan zijn voor geofencing. De tijdstippen waarop een proefvoertuig een geofencing zone binnenreed of verliet werden vastgelegd in een blockchain – een veilig en transparant digitaal register dat tijdstip gerelateerde momenten opslaat op diverse computers. Op die manier konden ‘groen’ afgelegde kilometers gemonitord worden. Die informatie werd vervolgens gedeeld met relevante partijen zoals stedelijke autoriteiten en fleetowners.
De proef omvatte ook dynamische geofencing: in dit geval schakelt het voertuig niet alleen automatisch over op de elektrische modus bij het binnenrijden van een milieuzone, maar worden ook data over luchtkwaliteit benut. Die data waren in dit geval afkomstig van Climacell en de gemeente Keulen. Zodra de Ford PHEV’s deze fluctuerende zones binnenreden, schakelden die automatisch over op de elektrische modus. Op deze manier levert dynamische geofencing een verdere bijdrage om de luchtkwaliteit in een groter gebied te verbeteren wanneer dat nodig is.
Uit de studies in Keulen en Valencia blijkt duidelijk de waarde van verbonden voertuigen als het gaat om terugdringen van luchtverontreiniging. Van de in totaal 218.300 kilometer die de twintig testvoertuigen in deze twee steden aflegden, werd bijna de helft met puur elektrische aandrijving afgelegd (105.600 kilometer). In de geofencing zones van Keulen was dat een stijging van zeventig procent.
“Ons onderzoek laat zien dat fleetoperators de PHEV-technologie optimaal kunnen benutten voor zowel duurzaamheid als productiviteit”, aldus Harvey. “Met de studies in Keulen en Valencia toonden we bovendien aan dat connectiviteitstechnologieën zoals geofencing en blockchain databeheer duurzaamheidswaarde kunnen bieden voor steden, bewoners en operators.”
In Valencia is de proef gedaan met kleine en middelgrote bedrijven die actief zijn in de sectoren distributie, schoonmaak en privébeveiliging. Met onregelmatige diensten die soms ook tot buiten de stadsgrenzen reikten. Voor deze wat langere ritten strekte de 1.0-liter EcoBoost benzinemotor binnen de PHEV-aandrijflijn tot voordeel. De verbrandingsmotor kan de batterij desgewenst opladen, maar zorgt ook voor een range van meer dan 500 kilometer bij een laag verbruik (WLTP2).
Koeltransport
In Valencia is ook een PHEV ingezet voor koeltransport, die was uitgerust met een innovatieve Zanotti Invisible elektrische koelunit. Ford heeft samen met Zanotti, onderdeel van de Daikin Group, en een lokale specialist op het gebied van koeltransport, Mebauto, een oplossing bedacht waarmee de koelunit bij het rijden in de elektrische modus geen stroom benut van de on-board batterij. Om zo het elektrische rijbereik maximaal te houden.
De koelwagen voldeed uitstekend in de intensieve werkschema’s in de hete Spaanse zomer met het afleveren van maaltijden, bederfelijke goederen en farmaceutische producten aan mensen die vanwege de Covid-19 lockdown thuis moesten blijven.
De gekoelde bestelwagen legde 82 procent van zijn kilometers puur elektrisch af. Dat was in de geofencing zones in Valencia zelfs negentig procent. De bestuurders laadden de batterij op tijdens het inladen van de goederen en in nachtelijke uren. Indien gewenst zorgde een range-extender ervoor dat er lange ritten konden worden gemaakt tussen supermarkten en klanten in de binnenstad.
Bij de koelwagen waren ventilatoren en koelsystemen onder de laadvloer geplaatst om de aerodynamische impact te minimaliseren. Doordat er geen koelunit op het dak zat, waren ook plekken met hoogtebeperkingen en parkeergarages bereikbaar.
Het onderzoek in Valencia is deels gefinancierd door de Valencia Regional Government ten einde samen te werken met kleine en middelgrote ondernemingen van diverse sectoren om te zien hoe die in de praktijk elektrificatie kunnen ondersteunen en daarvan ook voordeel kunnen hebben. Samen met nog eens 130 andere verbonden bedrijfswagens hebben de Transit Plug-In Hybrides belangrijke data opgeleverd voor het Valencia Smart City platform project.
Het testwerk in Keulen en Valencia vormde het slot van een succesvol onderzoeksprogramma dat in 2018 in Londen begon. Dat werd ondersteund door het door de Britse overheid opgerichte Advanced Propulsion Centre and Transport voor Londen, met participanten als de Addison Lee Group, British Gas, Metropolitan Police en Sky.
# # #
1 De elektrische rijmodus schakelt alleen in als de batterij voldoende is opgeladen.
2 Transit Custom Plug-In Hybrid CO2 emissie 70 g/km en brandstofverbruik gemiddeld 3,08 l/100 km WLTP; Tourneo Custom Plug-In Hybrid CO2emissie van 81 g/km en brandstofverbruik gemiddeld 3,57 l/100 km WLTP.