- Nieuwe enquête in opdracht van Ford laat zien dat meeste mensen liefst willen dat online bestellingen worden vervoerd met elektrisch aangedreven voertuigen
- Groot aantal ondervraagden geeft aan bereid te zijn te wachten op elektrisch aangedreven leveringen. Ruim 20% zou zelfs meer willen betalen
- Transit Custom Plug-In Hybrid was pionier op gebied van hybride leveringen; Ford kondigde deze maand ook volledig elektrische E-Transit aan om CO2-uitstoot van transport verder terug te dringen
De meeste online shoppers zouden liever bestellingen ontvangen die zijn vervoerd met elektrisch aangedreven voertuigen. Dat blijkt uit een nieuwe enquête die in opdracht van Ford is uitgevoerd. Lees verder
Downloads
Van de ondervraagde shoppers zou meer dan vijftig procent graag zien dat hun bezorgdienst elektrisch aangedreven voertuigen gebruikt. Misschien verrassender was dat 49 procent van de mensen uit het Verenigd Koninkrijk bereid was langer te wachten op groene leveringen. In Duitsland zou 38 procent het prima vinden als ze hun pakketjes later zouden ontvangen. Het aantal shoppers dat bereid was extra te betalen voor energiezuinigere leveringen was kleiner, maar kwam toch neer op 28 procent in het Verenigd Koninkrijk en 21 procent in Duitsland.
De enquête van Ford werd gehouden onder 1.000 mensen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, en was bedoeld om een beter beeld te krijgen van de houding van de consument ten opzichte van elektrificatie en pakketbezorging.1
Naar aanleiding van de lockdowns vanwege COVID-19 wordt verwacht dat komende Black Friday de grootste tot nu toe wordt2, wat zorgt voor een toename van de bezorging van goederen met bestelauto’s naar de voordeur van consumenten.
Er rijden meer dan 32 miljoen bedrijfswagens op de Europese wegen3 en Ford is al begonnen met het introduceren van geëlektrificeerde versies van de bestverkopende bedrijfswagens in Europa. Dit doet Ford in het kader van het elektrificeren van het modellenaanbod van het bedrijf met een investering van meer dan 11,5 miljard dollar.
De Ford Transit Custom Plug-In Hybrid is al te koop in Europa en combineert een efficiënte 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor met een accu onder de vloer.4 Dit geavanceerde systeem zorgt voor een emissievrije actieradius van maximaal vijftig kilometer en een totale actieradius van vijfhonderd kilometer. Innovatieve geofencing technologie laat de bedrijfswagen in lage-uitstootzones automatisch overschakelen naar de volledig elektrische stand. Bedrijven kunnen zelf geozones instellen om de luchtkwaliteit te verbeteren op gevoelige locaties zoals scholen, parken en rond magazijnen.
De onlangs aangekondigde Ford E-Transit bedrijfswagen betekent een belangrijke stap voorwaarts voor bestelauto’s in de stad. Deze E-Transit biedt dezelfde laadruimte als de bestaande Transit en heeft een beoogde actieradius van maximaal 350 kilometer, die bedrijven in staat stelt hun reguliere routes te rijden, ongeacht lading of weer.
# # #
1Onafhankelijk onderzoek in samenwerking met Google afgenomen in oktober 2020 in twee belangrijke markten: VK en Duitsland, met 1.000 respondenten.
2 https://www.thedrum.com/opinion/2020/09/15/strong-ecommerce-strategy-key-black-friday-2020
3 https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/europe-lcv-market
4 Voor de Transit Custom Plug-In Hybrid zijn de volgende waarden voor brandstofverbruik en CO2-emissie van toepassing: 70 g/km, 3.1 l/100 km NEDC (81 g/km en 3.6 l/100 km WLTP).
Het vermelde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot is vastgesteld volgens de technische vereisten en specificaties zoals recentelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 715/2007 en nr. 2017/1151 van het Europees Parlement en de Raad. Light Duty-Voertuigen met typegoedkeuring volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) zullen brandstof-/energieverbruik en CO2-uitstoot informatie bevatten volgens New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP zal NEDC voor het einde van 2020 volledig vervangen. Dankzij de gehanteerde standaardtestprocedures kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.