• Dankzij Ford kunnen bedrijven gemakkelijk overstappen op elektrische voertuigen; nieuwe gebruiksvriendelijke app en webinterface voor energie- en voertuigbeheer van hele wagenpark
  • Nieuwe tools waarmee wagenparkbeheerders exploitatiekosten en uptime van hun elektrische voertuigen optimaliseren door opladen voor hele wagenpark te managen en prestaties en specifieke gegevens bij te houden, zoals energieverbruik en oplaadsnelheid
  • Ford biedt niet alleen specifieke gegevens voor elektrische voertuigen in wagenpark, maar breidt ook de functionaliteit uit van Ford Telematics; wagenparkbeheerders kunnen voertuigen ook buiten werktijd monitoren en bestuurders in real time coachen met behulp van de SYNC 4-spraakassistent

De komst van de E-Transit gaat voor een hogere productiviteit van commerciële wagenparken zorgen. Tegelijkertijd breidt Ford zijn portfolio van wagenparkbeheertools uit met gegevens van elektrische voertuigen, oplaadrapportages en pre-conditioning via het web. Daarnaast biedt Ford nieuwe functies voor het beveiligen van voertuigen en het verbeteren van de prestaties van de chauffeurs. Lees verder

Ford Commercial Solutions levert een nieuwe gebruiksvriendelijke app en webinterface voor het energiebeheer en voertuigbeheer van het gehele wagenpark. Daarmee helpt Ford bedrijven met de eenvoudige overstap naar elektrische voertuigen. Deze functies zijn beschikbaar voor E-Transit-klanten vanaf de introductie in het voorjaar van 2022.

“Kennis is macht, en Ford geeft commerciële bedrijven de informatie die ze nodig hebben om hun elektrische voertuigen optimaal te benutten”, aldus Julius Marchwicki, Chief Operating Officer bij Ford Commercial Solutions. “Met de nieuwe connected services en telematicadiensten kunnen niet alleen de prestaties van het wagenpark en van de berijders worden verbeterd. Ze zorgen er ook voor dat bedrijven zich kunnen blijven bezighouden met het bedienen van hun klanten.”

Met de nieuwe tools voor elektrische voertuigen kunnen beheerders de prestaties van afzonderlijke bedrijfswagens bijhouden, het energieverbruik beheren en een goed beeld krijgen van de prestaties. Dankzij inzicht in gegevens specifiek voor elektrische voertuigen, zoals energieverbruik, oplaadsnelheid en bereik, hebben managers een realtime beeld van hun activiteiten. Op basis daarvan kunnen ze de exploitatiekosten en uptime optimaliseren.

De nieuwe tools maken ook de zogeheten preconditioning van het interieur op afstand mogelijk; de beheerder kan de temperatuur van de E-Transit instellen tijdens het opladen om de efficiëntie van de accu te optimaliseren.1 Managers krijgen een waarschuwing als een auto niet is aangesloten op een oplaadpunt terwijl dat wel was gepland. Ook kunnen ze op afstand transacties afhandelen voor het gebruik van openbare laadpalen en ontvangen ze een vergoedingenoverzicht voor werknemers die de auto thuis opladen.

Betere prestaties en beveiligde voertuigen dankzij Ford Telematics
Naast de nieuwe services specifiek voor elektrische voertuigen biedt Ford Commercial Solutions nu ook extra functionaliteit op het gebied van wagenparkbeheer. Daarmee kunnen bedrijfswagenklanten het beheer en de efficiëntie van hun wagenpark optimaliseren.

Omdat het verbeteren van de prestaties van bestuurders erg belangrijk is voor wagenparkbeheerders, introduceert Ford real-time coaching. Dit wordt gedaan met behulp van de SYNC 4-spraakassistent2. Telkens wanneer een bestuurder de snelheidslimiet overschrijdt, hard remt, de gordel niet omdoet of de motor van een diesel- of benzineauto laat draaien terwijl die is geparkeerd, krijgen ze een bericht te horen met de vraag om hun gedrag aan te passen.

“Onze klanten vinden een coachingsysteem voor chauffeurs belangrijk”, vertelt Marchwicki. “Door deze service direct in de voertuigen in te bouwen, is het mogelijk veilig rijgedrag te stimuleren, het energieverbruik van hun auto’s in de hand houden en slijtage beperken, zonder dat ze extra hardware hoeven te installeren.”

Daarnaast kunnen klanten met Ford Telematics3 hun voertuigen buiten werktijd beveiligen en bewaken. De wagenparkbeheerder krijgt een melding als een voertuig mogelijk wordt gestolen, zonder goedkeuring wordt gebruikt, wordt gesleept of schade heeft opgelopen tijdens het parkeren. In zo’n situatie kan de locatie van het voertuig worden gevolgd via GPS, ook wanneer de auto is uitgeschakeld.

Ook biedt Ford geïntegreerde bestuurdersidentificatie, zodat beheerders bepaalde auto’s eenvoudig kunnen koppelen aan specifieke bestuurders. Doordat de bestuurder een unieke code invoert via het SYNC-scherm, weet de beheerder exact welke bestuurder welke auto gebruikt. Dit maakt het mogelijk prestatiegegevens te analyseren en te bepalen of de bestuurdersprestaties kunnen worden verbeterd door middel van coaching.

Al deze nieuwe functies zijn een uitbreiding van de functionaliteit van Ford Telematics zoals GPS-tracking, geofencing, meldingen over voertuigstatus en informatie over brandstof- en energieverbruik. Met Ford Telematics kunnen wagenparkbeheerders belangrijke gegevens van zowel de Fords als de auto’s van andere merken in hun wagenpark bekijken en bijhouden. Daarmee kunnen ze uptime maximaliseren, onderhoud plannen en goede trainingen voor bestuurders bieden, allemaal in één softwarepakket.

Met de bijbehorende Ford Telematics Drive-app kunnen tijdrovende taken van bestuurders en wagenparkbeheerders worden gestroomlijnd. De app informeert de wagenparkbeheerder wie er in welk voertuig rijdt, digitaliseert dagelijkse voertuigcontroles en meldt schade of mechanische problemen rechtstreeks aan het Ford Telematics-systeem van de beheerder.

Ford Commercial Solutions biedt naast deze nieuwe telematicaservices ook Ford Data Services. Die leveren voertuiggegevens op fabrikantsniveau ten behoeve van integratie met eigen bedrijfssoftware van klanten of bestaande telematicaproviders zonder plug-ins van derden.

Ford Commercial Solutions is een divisie van Ford en houdt zich bezig met het verbeteren van de operationele effectiviteit van wagenparken. Dit doet de divisie door voor connected voertuigen geverifieerde gegevens en informatie op fabrikantsniveau te bieden. Voor de functionaliteit wordt gebruikgemaakt van het FordPass Connect modem4, dat standaard is ingebouwd in de meeste nieuwe Ford bedrijfswagens in Europa. Deze connected oplossingen omvatten softwareabonnementen waarmee exploitanten hun wagenparken kunnen beheren.

# # #

1 De officieel gehomologeerde gegevens over energieverbruik worden gepubliceerd kort voor de datum waarop de verkoop van start gaat. Het vermelde brandstof-/energieverbruik, de CO2-uitstoot en de elektrische actieradius zijn gemeten volgens de technische vereisten en uitrustingsniveaus zoals recentelijk gewijzigd bij Europese verordeningen (EC) 715/2007 en (EU) 2017/1151. Light Duty Vehicle type-goedgekeurd met behulp van de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) bevat informatie over brandstof-/energieverbruik en CO2-uitstoot voor New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP zal NEDC op zijn laatst aan het einde van 2020 volledig hebben vervangen. Dankzij de gehanteerde standaardtestprocedure kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken. Tijdens het uitfaseren van NEDC worden het WLTP-brandstofverbruik en de -CO2-uitstoot teruggecorreleerd aan NEDC. Er zal wat variatie zitten in het vorige brandstofverbruik en de vorige uitstoot, omdat sommige elementen van de test zijn aangepast; dezelfde auto kan dus een ander brandstofverbruik en een andere CO2-uitstoot hebben.

2 Rijd niet terwijl u afgeleid bent of een mobiel apparaat gebruikt. Gebruik waar mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies worden mogelijk geblokkeerd als er een versnelling is ingeschakeld. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

3 Ford Telematics en Data Services zijn abonnementsservices waarvoor akkoord moet worden gegaan met de voorwaarden van FSM. Voor een abonnement worden maandelijks kosten in rekening gebracht. Alleen voor voertuigen met een modem, of afhankelijk van de service – PIDS. De beschikbaarheid van gegevens is afhankelijk van de dataverbinding en de toegang tot voertuiggegevens. Abonnement onder voorbehoud van kredietcontrole.

4 FordPass Connect, de Ford Pass-app en Ford Pass Connect Service zijn vereist voor de functionaliteit op afstand (zie de voorwaarden van FordPass voor meer informatie). De connected services en functies zijn afhankelijk van het abonnement en de beschikbaarheid van een geschikt netwerk. Als gevolg van veranderende technologieën, mobiele netwerken en voertuigmogelijkheden kan de functionaliteit worden beperkt en de werking van connected functies worden verhinderd.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com