- Ford onthult de nieuwe Tourneo Connect, een veelzijdige en praktische multi-activity voertuig voor mensen met een actieve levensstijl, tijdens werk én vrije tijd
- Introductie van slimme digitale cockpittechnologie en een reeks van 19 rijhulpsystemen die het comfort en de veiligheid verhogen
- Geavanceerde, efficiënte benzine- en dieselmotoren voldoen aan de eisen van iedere klant, optioneel met vierwielaandrijving en/of een automatische transmissie
- De nieuwe Ford Tourneo Connect is begin 2022 in Europa leverbaar, de eerste exemplaren worden in het voorjaar afgeleverd
Ford heeft de nieuwe Tourneo Connect onthuld, een multi-activity voertuig die stijl, ruimte en veelzijdigheid naar een nog hoger plan tilt. Lees verder
Downloads
De nieuwe Ford Tourneo Connect is de ideale auto voor wie een actieve levensstijl heeft. Het nieuwe model is leverbaar in twee lengtevarianten. Het comfortabele en zeer flexibele interieur biedt ruimte voor maximaal zeven inzittenden. De auto is berekend op elke taak, van het vervoer van een kampeer- en sportuitrusting tot de inzet als betrouwbare partner voor kleine bedrijven.
In het doordachte, ‘verbonden’ interieur is de nieuwste digitale technologie te vinden. Een uitgebreide reeks geavanceerde assistentiesystemen maakt van de nieuwe Tourneo Connect een comfortabele en eenvoudig te besturen auto. Nieuwe hulpsystemen zorgen dat de bestuurder minder stress ervaart. Zo is bijvoorbeeld het manoeuvreren met een aanhangwagen heel eenvoudig dankzij Pro Trailer Backup Assist.
Ook nieuw voor de Tourneo Connect zijn vierwielaandrijving en een voor de benzineversie nieuwe automatische transmissie. Dankzij deze opties is in het uitgebreide aanbod van benzine- en dieselmotoren nog meer variatie mogelijk dan voorheen. De efficiëntie van de motoren van de Tourneo Connect zijn naar verwachting toonaangevend in het segment.1
Onderscheidend ontwerp van het exterieur
De nieuwe Tourneo Connect deelt zijn uitdagende en expressieve design met de meest recente personenauto’s van Ford, met een krachtig front voor een sportieve uitstraling. Ford levert de Tourneo Connect in de uitvoeringen Active, Sport, Titanium en Trend. Elke variant is herkenbaar aan specifieke uiterlijke details.
Geheel nieuwe digitale cockpit
Ford voorziet alle uitvoeringen van de Tourneo Connect van een groot, eenvoudig te bedienen touchscreen op het dashboard, waarmee tal van functies met slechts de aanraking van een vinger zijn te activeren. Met het touchscreen zijn de navigatie, audio en klimaatbeheersing te bedienen. Functies als de telefoonverbinding, voertuiginformatie en audioconfiguratie zijn gegroepeerd in submenu’s, zodat de bestuurder onderweg niet wordt afgeleid.
Een 8,25 inch beeldscherm is standaard voor de uitvoering Trend, een 10-inch scherm is optioneel. Het 10 inch touchscreen is standaard voor de uitvoeringen Titanium, Sport en Active2.
Klanten kunnen kiezen voor een geavanceerd digitaal display ter vervanging van de traditionele instrumenten. Voor de Sport-uitvoering is de digitale display standaard en voor de uitvoeringen Titanium en Active is het een optie. Het digitale cluster bestaat uit een 10,25-inch scherm dat onafhankelijk van het centrale infotainmentsysteem werkt en de bestuurder voorziet van aanvullende informatie en functies. Boven in het scherm verschijnen waarschuwingen en zijn de geldende snelheidslimiet en de gekozen versnelling weergegeven, zodat die gemakkelijk afleesbaar zijn. Daaronder geeft het geheel op de persoonlijke smaak van de bestuurder aan te passen beeldscherm alle overige informatie weer:
- Summary – voor informatie over de huidige rit
- Classic – voor een gesimuleerde traditionele snelheidsmeter en toerenteller
- Navigation – voor een routekaart en informatie voor aanvullende begeleiding
- Driver Assist – voor de status van de ingeschakelde assistentiesystemen van de auto
Auto’s die zijn voorzien van het 10 inch touchscreen zijn uitgerust met een FordPass Connect-modem, zodat de bestuurder ook onderweg verbonden blijft.3 Optioneel is Online Navigation3, dat gebruiktmaakt van cloud-gegevens en live-updates geeft van verkeersinformatie en alternatieve routes, de dichtstbijzijnde tankstations (inclusief brandstofprijzen en openingstijden), online navigatie-updates en informatie over de beschikbaarheid van parkeergelegenheden, met daarbij de rijafstand en de parkeertarieven.
Via de FordPass- of FordPass Pro-app3, hebben kopers van de Tourneo Connect met hun smartphone toegang tot allerlei gegevens en kunnen ze diverse functies van de auto bedienen:
- Status van de verlichting, ramen en portiervergrendeling
- Vergrendelen en ontgrendelen van de auto
- Locatie en parkeerpositie van het voertuig, inclusief adres en parkeertijd
- Gemiddeld brandstofverbruik
- Status van onderhoud, zodat de klant tijdig een afspraak kan maken voor bij de dealer
Assistentie van nog hoger niveau
De Ford Tourneo Connect is leverbaar met 19 rijhulpsystemen, die het reiscomfort verbeteren, de bestuurder werk uit handen nemen en de veiligheid naar een hoger plan tillen. De royale standaarduitrusting omvat:
- Pre-Collision Assist met Automatic Emergency Braking en Forward Collision Warning4
- Lane-Keeping System4
- Driver Alert4
- Cruise Control4
- Instelbare Speed Limiting System4
- Hill Start Assist4
- Parkeersensoren voor en achter4
Adaptive Cruise Control4, Traffic Sign Recognition4, Blind Spot Information System4 en Cross Traffic Alert4 zijn eveneens verkrijgbaar.
Voor de Tourneo Connect heeft Ford enkele nieuwe pakketten met rijhulpsystemen samengesteld. Het Parking Pack voegt Active Park Assist toe aan Park Out Assist4, die een beschikbare parkeerplaats herkent en de auto automatisch – parallel of haaks op de weg – in- of uitparkeert. De bestuurder hoeft alleen het gaspedaal, de remmen en de gewenste versnelling te bedienen.
Het Towing Assist Pack omvat de nieuwe Pro Trailer Backup Assist4, die de kans op scharen bij achteruitrijden met een aanhangwagen reduceert. Het systeem helpt onervaren bestuurders bij achteruit manoeuvreren, doordat de bestuurder de combinatie van richting kan laten veranderen door middel van de verstelknop van de buitenspiegel in plaats van met het stuur. De achteruitrijcamera en parkeersensoren detecteren de aanhangwagen en tonen de benodigde richtlijnen voor de bestuurder op het scherm in het dashboard.
In de Tourneo Connect met de automatische PowerShift-transmissie is Intelligent Adaptive Cruise Control met Lane Centring4 een optie. Het systeem vermindert stress op de snelweg en in start-stopverkeer doordat het de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing van de bestuurder overneemt.
Een elektrische parkeerrem is standaard in elke Tourneo Connect en biedt meer interieurruimte en bedieningsgemak. Een Auto Hold4-functie voor ondersteuning op steile hellingen behoort eveneens tot de mogelijkheden.
De Sport-uitvoering is standaard uitgerust met het Adaptive Front Lighting System4. Dit herkent de verkeerssituatie, zoals de snelweg, secundaire wegen en kruisingen. Voor een optimaal zicht past het systeem de lichtbundel en -sterkte van de koplampen automatisch aan, wat verblinding van tegenliggers voorkomt. LED-koplampen en achterlichten zijn standaard, net als een grootlichtassistent.
Behalve met al deze geavanceerde rijassistentiesystemen is de nieuwe Tourneo Connect bovendien uit te rusten met comfortverhogende zaken als een Quickclear verwarmbare voorruit, regensensor en verwarmbare buitenspiegels.
Maatgevende efficiëntie
Het uitgebreide motorenaanbod voor de Tourneo Connect bestaat uit efficiënte benzine- en dieselmotoren, die met hun lage verbruik (vanaf 4,9 l/100 km) en CO2-emissie (vanaf 127 g/km) maatgevend zijn in hun klasse. De Tourneo Connect is voor het eerst leverbaar met vierwielaandrijving. Bovendien biedt Ford een automatische transmissie aan voor zowel de benzine- als de dieselversies van beide lengtevarianten.
Het aanbod viercilinder turbomotoren omvat een 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor met een vermogen van 84 kW (114 pk) en een koppel van 220 Nm1. Verder zijn twee EcoBlue-dieselmotoren leverbaar. Behalve een versie met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 320 Nm is er een variant met 82 kW (102 pk) en 280 Nm1. Voor een nog lager verbruik is Auto Start-Stop standaard voor alle motorvarianten. Beide dieselvarianten zijn uitgerust met het innovatieve ‘twin-dosing’-systeem, dat AdBlue in de twee SCR-katalysatoren injecteert en de uitstoot van stikstofoxyden terugdringt. De dieselmotoren zijn te gebruiken met alternatieve HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) en GTL-brandstof (Gas-to-Liquids).
Alle motorvarianten zijn standaard gekoppeld aan een soepel schakelende zesversnellingsbak. De automatische zeventraps PowerShift-transmissie met dubbele koppeling wisselt snel en soepel van versnelling en combineert de prestaties van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort en gebruiksgemak van een automatische transmissie. Schakelflippers aan het stuur en een Sport-modus bieden de gedreven bestuurder extra rijplezier.
Kopers van de Tourneo Connect kunnen voor de eerste keer kiezen voor vierwielaandrijving. Dit systeem verbetert de tractie op gladde en onverharde oppervlakken en vergroot daarmee de veiligheid. Afhankelijk van de rijomstandigheden en de ondergrond, verdeelt het systeem het koppel automatisch over alle wielen, zodat de bestuurder onder moeilijke omstandigheden toch uit de voeten kan.
Vierwielaandrijving is beschikbaar op de versie met de 90 kW (122 pk) sterke 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vierwielaandrijving heeft geen nadelige invloed op de interieurruimte of het laadvermogen. Voor de Tourneo Connect met vierwielaandrijving is een motorbeschermingsplaat leverbaar voor bestuurders die regelmatig op moeilijk begaanbare en onverharde lokaties komen.
De Tourneo Connect zal niet op de Nederlandse markt worden aangeboden maar geeft wel een eerste indruk van de nog te introduceren Transit Connect.
# # #
1 Het vermelde WLTP brandstof-/energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens de Europese richtlijnen (EC) 715/20007 en (EU) 2017/1151, zoals laatst gewijzigd. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen diverse voertuigtypen en fabrikanten mogelijk.
Motor | CO2, (g/km) WLTP Streefwaarde | Brandstofverbruik (l/100 km) WLTP Streefwaarde | |
1.5-liter EcoBoost | 84 kW (114 pk), handgeschakeld | 144 – 167 | 6,3 – 7,4 |
84 kW (114 pk), automaat | 150 – 170 | 6,6 – 7,5 | |
2.0-liter EcoBlue | 82 kW (112 pk), handgeschakeld | 126 – 145 | 4,8 – 5,5 |
90 kW (122 pk), handgeschakeld | 126 – 143 | 4,8 – 5,5 | |
90 kW (122 pk), automaat | 134 – 151 | 5,1 – 5,8 | |
90 kW (122 pk), vierwielaandrijving, handgeschakeld | 139 – 159 | 5,3 – 6,1 |
2 Rijd niet terwijl je wordt afgeleid en gebruik geen mobiele apparaten tijdens het rijden. Gebruik indien mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies kunnen worden geblokkereerd terwijl de auto in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.
3 FordPass Connect (optioneel op geselecteerde voertuigen), de FordPass-app en FordPass Connected Service zijn vereist voor de functionaliteit op afstand (zie de voorwaarden van FordPass voor meer informatie). De connected services en functies zijn afhankelijk van het abonnement en de beschikbaarheid van een geschikt netwerk. Als gevolg van veranderende technologieën, mobiele netwerken en voertuigmogelijkheden kan de functionaliteit worden beperkt en de werking van connected functies worden verhinderd.
4 Functies van Drive Assist dienen als assistent van de bestuurder en zijn niet bedoeld ter vervanging van de oplettendheid, het beoordelingsvermogen en de noodzaak om het voertuig te controleren. Drive Assist dient niet ter vervanging van veilig autorijden. Lees de Gebruikshandleiding voor nadere details en beperkingen.