• Nieuwe veiligheidstechnologieën maken debuut in Ford Kuga
  • Blind Spot Assist-technologie kan ongelukken voorkomen bij het wisselen van rijstrook
  • Intersection Assist-technologie helpt bij opletten op mogelijke botsingen met tegemoetkomend verkeer op parallelle rijstroken

Het is een scenario dat veel automobilisten kennen: je kijkt in de spiegels en over je schouder voordat je van rijstrook wisselt en dan duikt er achter of naast je ineens een voertuig op – schijnbaar uit het niets. Lees verder

Het wisselen van rijstrook is een routinehandeling, maar zelfs de meest oplettende bestuurders zien soms mogelijk gevaarlijke situaties over het hoofd, vooral in de dode hoek. In Groot-Brittannië speelde in 2018 niet goed kijken of het niet goed inschatten van de snelheid en richting van een andere weggebruiker een rol in meer dan de helft van de verkeersongelukken.*

Ford heeft een nieuwe technologie ontworpen om bestuurders te helpen bij het voorkomen van dode hoek ongevallen op meerbaanswegen.

Het nieuwe Lane-Keeping System met Blind Spot Assist maakt zijn internationale debuut in de nieuwe Ford Kuga SUV. De technologie controleert de dode hoek van de bestuurder om van achter aankomende voertuigen in de gaten te houden en kan tegensturen om de bestuurder te waarschuwen en te ontmoedigen van rijbaan te wisselen als er een mogelijke botsing wordt gedetecteerd.

“Veel bestuurders zijn ooit weleens verrast door een voertuig dat ‘uit het niets’ leek te komen”, aldus Glen Goold, Chief Programme Engineer Ford Kuga. “Het Lane-Keeping System met Blind Spot Assist werkt als een paar extra ogen in je achterhoofd. Het voorkomt dat een simpele beoordelingsfout tot iets ernstigs leidt.”

Ogen in de rug: Blind Spot Assist
Ford biedt al meer dan tien jaar het Blind Spot Information System (BLIS), waarmee bestuurders via een lampje in de buitenspiegel worden gewaarschuwd voor voertuigen in de dode hoek.

Het nieuwe Lane-Keeping System werkt samen met Blind Spot Assist en gaat nog een stapje verder: er wordt lichte kracht uitgeoefend op het stuur om bestuurders te ontmoedigen van rijstrook te wisselen als er een andere weggebruiker wordt gedetecteerd, zodat het voertuig van het gevaar wordt weggeleid.

De Blind Spot Assist-radarsensoren van de Kuga scannen parallelle stroken 28 meter achter de auto op aankomende voertuigen. Dat gebeurt 20 keer per seconde bij snelheden van 65 km/u tot 200 km/u. Als het controlesysteem een rijstrookwisseling detecteert (door wegmarkeringen te volgen met behulp van de naar voren gerichte camera) en de technologie berekent dat de twee voertuigen op een botsing afkoersen, activeert het systeem automatisch het tegensturen.

Het Lane-Keeping System met Blind Spot Assist kan ingrijpen om botsingen te voorkomen met voertuigen die naderen met een snelheidsverschil tot ongeveer 30 km/u.

Vooruit kijken: Intersection Assist
Ook de Intersection Assist technologie maakt zijn debuut in de nieuwe Ford Kuga. Deze technologie maakt gebruikt van de naar voren gerichte camera, gecombineerd met radar, om te letten op mogelijke botsingen met tegemoetkomend verkeer bij bijvoorbeeld het afslaan op een kruising.

De technologie kan de auto automatisch afremmen bij snelheden tot 30 km/u om de kans op een ongeluk te voorkomen of te beperken in situaties waarin een bestuurder bij het afslaan richting de weghelft van een tegemoetkomend voertuig stuurt, zoals vaak gebeurt op kruisingen of rotondes.

Omdat Intersection Assist werkt zonder detectie van wegmarkeringen of stoepranden, kan het zelfs ingrijpen op parkeerplaatsen, bouwterreinen of andere locaties zonder duidelijke markeringen of voorrangsaanduidingen.

Beide technologieën werken bij daglicht en in het donker met de koplampen aan.

Technologie die vertrouwen kweekt
De Kuga biedt een scala technologieën voor bestuurdersassistentie onder de noemer Ford Co-Pilot360. Ze zijn ontworpen voor meer veiligheid, een ontspannen rijervaring en meer gemak tijdens parkeren.

Technologieën als Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring hebben er onlangs voor gezorgd dat de SUV hoog is geëindigd op de eerste ranglijst voor rijassistentie van Euro NCAP.

Verdere geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie die beschikbaar zijn voor Kuga zijn Pre‑Collision Assist met Active Braking en Active Park Assist 2.

# # #

 * Britse statistische data: gemelde verkeersongevallen https://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/ras50-contributory-factors

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com