• Raamovereenkomst omvat levering van Ford Transit en Ford Transit Custom als platform voor recreatievoertuigen en campers vanaf 2022
  • Partnerschap zal ook leiden tot gezamenlijke productontwikkeling om tegemoet te komen aan behoeften van klanten op de markt voor vrijetijdsvoertuigen

Ford-Werke GmbH uit Keulen en Erwin Hymer Group (EHG) uit Bad Waldsee, hebben aangekondigd dat ze een raamovereenkomst hebben getekend voor de levering van Ford Transit en Ford Transit Custom als basis voor recreatieve voertuigen en campers. Lees verder

Daarnaast zijn Ford en EHG een strategisch partnerschap overeengekomen voor het formaliseren van een ​​gedeelde visie op toekomstige behoeften van klanten voor vrijetijdsvoertuigen. Ook regelgeving, emissiewetgeving, elektrificatie, digitalisering en connectiviteit en integratie van rijhulpsystemen vallen daaronder. Ford – Europa’s toonaangevende fabrikant van lichte bedrijfsvoertuigen – zal ook samenwerken met EHG tijdens de ontwikkeling van de vrijetijdsvoertuigen van merken van EHG.

De overeenkomst stelt beide bedrijven in staat om verder te profiteren van de markt voor vrijetijdsvoertuigen die de afgelopen acht jaar aanzienlijk is gegroeid. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen voor Ford, terwijl EHG – de Europese marktleider voor campers – zijn aanbod van voertuigen en zijn vermogen om te leveren (nu beperkt vanwege de chip tekorten) uitbreidt. EHG maakt ook deel uit van Thor Industries – ’s werelds grootste fabrikant van vrijetijdsvoertuigen – en beschouwt Fords productie van de Transit-familie in Noord-Amerika en China als een bijkomend voordeel.

Van compacte campers tot grote ‘motorhomes’
De nieuwe leveringsovereenkomst omvat Ford Transit-modellen met gesloten bedrijfswagens en skeletal chassis cabine, evenals Ford Transit Custom-combi bedrijfswagens, die door EHG-merken worden omgebouwd tot campers, semi-geïntegreerde campers en alkoofcampers. Ford zal de basisvoertuigen produceren in zijn fabriek in Kocaeli, Turkije, voor levering in 2022 tot 2024. Ford investeert in uitbreiding van de productiecapaciteit in Kocaeli en versterkt ook zijn organisatiestructuur in verschillende Europese en Duitse bedrijfsdivisies.

EHG verwacht dankzij de veelzijdigheid en wendbaarheid van deze voertuigen een sterke groei van de vraag naar compacte 1-tons campers op basis van de Transit Custom. Campers met een uitklapbaar dak – verkrijgbaar met korte of lange wielbasis – worden steeds populairder omdat ze gebruikers toegang bieden tot in hoogte beperkte gebieden, zoals parkeergarages en veerboten.

Lees hieronder het volledige bericht verder in het Engels:

A business relationship with heritage
Today’s announcement is not the first business agreement between Ford and EHG. In the early 1980s, the Ford Transit was the basis for the Hymercar – the first camper van from the Hymer brand. In 2004 Ford and Hymer agreed to use Ford donor vehicles for semi-integrated, fully-integrated and alcove motorhomes.

“The two Ford Transit series convinced us as the donor vehicles for our brands. Our customers will particularly appreciate their versatility, innovative driver assistance technologies and attractive design. Ford also has a clear strategy for developing its commercial vehicle business in Europe, which we believe is essential to further expand our long-term partnership,” said Martin Brandt, CEO of the Erwin Hymer Group.

“At Ford, we have many years of experience and a great passion for motorhomes. We are also excited that our Transit and Transit Custom – especially the new Active and Trail series – appealed to Erwin Hymer Group and that we will supply another strong and innovative partner in one of Europe’s fastest-growing vehicle segments,” said Hans-Jörg Klein, deputy chairman of the Management Board of Ford-Werke GmbH.

Younger buyers driving growth and innovation
The typical motorhome buyer is changing, creating new challenges and growth opportunities for constructors. While 45 per cent of all new motorhomes registered in Germany during 2020 were purchased by customers aged 55 to 64 years old, motorhomes are also increasingly attracting younger buyers – leading to new designs featuring modern floor plans, smarter furnishing solutions, more accessories and fresh exterior styling including two-tone paintwork. These younger customers include single people and families, all wanting more flexible lifestyles in which a motorhome can be a mobile office or a permanent home as part of the “van life” trend.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com