- Ford voor het eerst in 18 jaar populairste merk voor bedrijfswagens in Europa; stijgt in drie jaar tijd van nummer 7 naar nummer 1 dankzij vernieuwde en uitgebreide Transit-range
- Europese klanten kochten in 2015, toen Transit 50e verjaardag vierde, ruim 280.000 Ford-bedrijfswagens; stijging van 23 procent ten opzichte van voorgaand jaar
- Vraag naar nieuw assortiment met Transit, Transit Custom, Transit Connect en Transit Courier steeg met 46.000 naar 233.000 auto's; Ranger werd bestverkopende pick-up in Europa
- Gebruik bestelauto's stijgt door aanzienlijke groei in online winkelen en door vraag van schilders, loodgieters en stukadoors
Dankzij de vernieuwde en uitgebreide line-up van Transit bedrijfswagens bereikte Ford in 2015 een nieuwe mijlpaal, namelijk dat Ford voor het eerst in 18 jaar het bestverkopende bedrijfswagenmerk in Europa was. Lees verder
Downloads
Europese klanten kochten afgelopen jaar meer dan 280.000 bedrijfswagens van Ford, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2014. Bovendien vierde de populaire Transit in 2015 een jubileum: 50 jaar dienstverlening aan bedrijven over de hele wereld.
De groei in de Europese verkoop en de stijging van nummer 7 naar nummer 1 op de lijst van populairste bedrijfswagenmerken is te danken aan de nieuwe Transit-range die uit vier modellen bestaat: Transit, Transit Custom, Transit Connect en Transit Courier. In 2015 werden er in totaal 233.000 stuks verkocht, een stijging van 46.000 stuks ten opzichte van het voorgaande jaar.
Daarnaast snelde de Ford Ranger de concurrentie voorbij en werd zo de bestverkopende auto binnen het pick-upsegment met een totale verkoop van 27.300 stuks – 27 procent meer dan in 2014.
“Ford heeft flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe bedrijfswagens die tegen een stootje kunnen, zuinig zijn en die beschikken over de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie, zoals Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Alert,” aldus Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. “Ford heeft nu de nieuwste bedrijfswagen line-up van Europa en dit jaar introduceren we ook nog de nieuwe Euro 6 motoren, plus een krachtige nieuwe Ranger.”
Vraag stijgt door toename online winkelen en groei kleinbedrijf
Uit recent onderzoek blijkt dat bestelauto’s nog steeds een aanzienlijke en stijgende bijdrage leveren aan de Europese economie. Deze stijging ontstaat door het transport dat nodig is voor online aankopen en door een groeiende vraag van nieuwe bedrijven die schilder-, loodgieters- en stukadoorswerk uitvoeren. Ook bedrijfstakken die altijd al veel bestelauto’s gebruikten, zoals de bouw en reparatie-, nuts- en transportbedrijven, leveren een bijdrage.
Uit een rapport van het Centre for Economics and Business Research dat in opdracht van Ford is geschreven, blijkt dat bedrijven die afhankelijk zijn van bestelauto’s in 2014 een totale bijdrage van € 584 miljard hebben geleverd aan de grootste Europese economieën, namelijk die van Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat is een stijging van 16 procent ten opzichte van 2010 en een bedrag dat in de buurt komt van de totale omvang van de Nederlandse economie.
De bedrijfswagens van Ford bereikten in 2015 een marktaandeel van 12,6 procent, een stijging van 1,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ford stootte daarmee Volkswagen van de eerste plaats als bestverkopende merk. Bovendien was afgelopen jaar het 50e jaar op rij waarin Ford aanvoerder was van het bedrijfswagensegment in de grootste markt, namelijk die van het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast stond Ford ook aan de top in Denemarken, Hongarije, Ierland en Turkije.
Van elk van de vier nieuwe Transit-bedrijfswagens werden er in 2015 aanzienlijk meer verkocht, met als vlaggenschip de Transit met een laadvermogen van 2 ton. Dit was het snelst groeiende model binnen het segment met een verkoop van 73.000 stuks, een stijging van 20 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (inclusief de verkoop van de vorige Transit-generatie in 2014). De Transit Custom met een laadvermogen van 1 ton bleef sterk groeien in 2015. Er werden 99.700 stuks verkocht; een stijging van 18 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
De Transit Connect was het snelst groeiende model binnen het segment. De verkoop steeg met 22 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, naar 43.900 stuks. Van het kleinste model in de serie, de nieuwe Transit Courier, werden 16.500 stuks verkocht in het eerste volledige productiejaar. Daarnaast werden er in Turkije nog 22.800 verkocht. Dit model dingt binnen het segment nu al mee naar de kroon.
In 2015 heeft Ford ook het netwerk van gespecialiseerde bedrijfswagendealers uitgebreid. Meer dan 750 Transit Centres bieden Europese klanten een uitgebreid aanbod van diensten op het gebied van verkoop en ondersteuning om in te spelen op de behoeftes van zakelijke klanten.
Sinds de eerste Transit op 9 augustus 1965 van de productielijn rolde in het Britse Langley, zijn er meer dan 8 miljoen stuks van de grotere Transit en de Transit Custom geproduceerd. Van één enkel model is de Transit uitgegroeid tot een volledige familie van Transit-bedrijfswagens.
Sinds de productie van de eerste Transit is er gemiddeld iedere 180 seconden één verkocht. Als alle Transits die de afgelopen 50 jaar zijn geproduceerd achter elkaar zouden worden gezet, zou er een rij ontstaan die even lang is als de omtrek van de aarde.