In de VS geven Ford en McDonald’s voertuigen binnenkort een stoot cafeïne door een vertrouwd product in het ochtendritueel, koffiebonen, te gebruiken in auto-onderdelen zoals koplampbehuizingen. Lees verder
Downloads
Elk jaar komen miljoenen kilo’s koffieschillen – het gedroogde vlies van de koffieboon – op een natuurlijke manier vrij tijdens het roosteren. Ford en McDonald’s hebben samen een innovatieve nieuwe toepassing gevonden voor een belangrijk deel van dat materiaal. De bedrijven hebben ontdekt dat de schillen kunnen worden verwerkt tot een duurzaam materiaal voor het verstevigen van voertuigonderdelen. Door de schillen op hoge temperatuur met weinig zuurstof te verhitten, te mengen met kunststof en andere toevoegingen, en tot pellets te vormen, kan het materiaal in verschillende vormen worden geperst.
Het schillenmengsel voldoet aan de kwaliteitseisen voor onderdelen als koplampbehuizingen, en voor andere onderdelen van het interieur en voor onder de motorkap. De resulterende onderdelen zullen ongeveer 20 procent lichter zijn en vereisen 25 procent minder energie tijdens het persen. De hitte-eigenschappen van deze onderdelen zijn aanmerkelijk beter dan het materiaal dat op dit moment wordt gebruikt, volgens Ford.
“McDonald’s streven naar innovatie maakte indruk op ons en strookt met onze eigen vooruitstrevende visie op duurzaamheid”, zegt Debbie Mielewski, Senior Technical Leader van Fords onderzoeksteam Sustainability and Emerging Materials. “Dit heeft al meer dan 20 jaar prioriteit bij Ford, en het is een voorbeeld van het stimuleren van de kringloopeconomie, waarin verschillende bedrijfstakken samenwerken en materialen uitwisselen die anders als restafval zouden eindigen.”
De verwachting is dat McDonald’s een aanzienlijk deel van zijn koffieschillen in Noord-Amerika aan Ford toewijst om te laten verwerken tot onderdelen.
“Ford streeft er net als McDonald’s naar om de afvalstroom te reduceren, en we zijn altijd op zoek naar innovatieve manieren om dat doel te bereiken”, zegt Ian Olson, Senior Director Global Sustainability bij McDonald’s. “Door een methode te vinden om koffieschillen als bron te gebruiken, bevorderen we de manier waarop bedrijven samen kunnen bijdragen aan de kringloopeconomie.”
De samenwerking tussen Ford en McDonald’s is het laatste voorbeeld van de vernieuwende benaderingen die beide bedrijven hebben ten aanzien van product- en milieubeheer. Een andere deelnemer aan het project is Varroc Lighting Systems, dat de koplampen levert, en Competitive Green Technologies, dat de koffieschillen verwerkt.
Ford heeft als doel om wereldwijd steeds meer gerecyclede en hernieuwbare kunststoffen in voertuigen toe te passen met behulp van een steeds grotere variatie aan duurzame materialen.
McDonald’s is goed op weg om in 2025 honderd procent van de verpakkingen voor klanten te maken van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde bronnen. McDonald’s draagt ook bij aan de ontwikkeling van een recyclebare en/of composteerbare beker via de NextGen Cup Consortium and Challenge. Beide initiatieven maken deel uit van McDonald’s project Scale for Good, een wereldwijde doelstelling om de grootte en schaal van het bedrijf te gebruiken om structurele veranderingen te realiseren.
McDonald’s en Ford willen samen blijven zoeken naar manieren om restafval als bron te gebruiken en daarmee hun duurzaamheidsdoelen te bevorderen.