• Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring in nieuwe Ford Focus door Euro NCAP bestempeld als "uitgebalanceerd" en "intuïtief"
  • Ford na introductie geavanceerde Focus, uitgenodigd om voordelen van bestuurdersassistentie-systemen uiteen te zetten
  • Focus eerder dit jaar door Euro NCAP onderscheiden met 5 sterren voor veiligheid. Andere bestuurdersassistentie-technologieën zijn Pre-Collision Assist met Pedestrian and Cyclist Detection, Evasive Steering Assist

Geavanceerde technologieën die zijn ontwikkeld om de rijervaring met de nieuwe Ford Focus comfortabeler, veiliger en minder intensief te maken, worden geprezen door Euro NCAP, de onafhankelijke organisatie op het gebied van botsproeven. Dit gebeurde na afloop van de eerste geautomatiseerde rijproef die in het Duitse Penzing werd georganiseerd bij verkeersorganisatie ADAC. Lees verder

De Ford Focus, die eerder dit jaar op het gebied van veiligheid door Euro NCAP met 5 sterren werd onderscheiden, ontvangt deze blijk van waardering van de organisatie in het kader van een nieuw initiatief om de consument bewuster te maken van de voordelen die geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie bieden.

De nieuwe Ford Focus, uitgerust met 3 radars, 2 camera’s en 12 ultrasone sensors, werd voor de proef geselecteerd. Ford Co-Pilot360-technologieën bieden meer bescherming, betere rijeigenschappen en meer parkeergemak.

Euro NCAP heeft bij de Focus Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring geëvalueerd. Deze technologieën helpen de auto een veilige afstand te bewaren ten opzichte van voorliggers en zorgen voor minder stress tijdens lange ritten door de auto midden in de rijbaan te houden. Daarnaast kunnen de systemen de snelheid van de auto aanpassen aan de geldende maximumsnelheid door informatie van het navigatiesysteem te gebruiken in combinatie met camera’s die de verkeersborden langs en boven de weg lezen.

“De belangrijkste uitdaging is het ontwikkelen van systemen die onder alle omstandigheden informatie verschaffen en de bestuurder zo het gevoel van volledige controle geven. De nieuwe Focus is uitgerust met een ‘copiloot’ die als een tweede paar ogen fungeert, maar de aandacht van de bestuurder nooit laat afleiden van wat er moet gebeuren”, zegt Thomas Lukaszewicz, manager Automated Driving bij Ford Europa.

Bij de geautomatiseerde rijproef werd onder meer het volgende geëvalueerd: de respons van de auto bij het naderen van langzamer rijdend, stilstaand en afremmend verkeer en bij in- of uitvoegend verkeer; stuurondersteuning en terugkeer naar het midden van de rijbaan bij het ontwijken van een obstakel op de weg en bij het nemen van een S-bocht.

Bij de nieuwe Ford Focus bleek ondersteuning aan de gebruiker en het gevoel van volledige controle prima in evenwicht. Daarnaast is de kans klein dat de bestuurder te veel op de technologieën gaat vertrouwen en zijn aandacht op het verkeer laat verslappen.

Ook heeft Euro NCAP de gebruikershandleiding van de Focus onderzocht op hoe effectief de mogelijkheden van de systemen worden uitgelegd en welke rol de bestuurder bij de bediening speelt. De technologieën voor bestuurdersassistentie bij de Focus worden beschreven als eenvoudig en intuïtief.

“De Ford Focus biedt de bestuurder een zeer uitgebalanceerd pakket technologieën die tijdens het rijden voor meer veiligheid kunnen zorgen en ervoor zorgen dat de bestuurder alert blijft en in een noodsituatie adequaat kan reageren”, zegt Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP.

Overige geavanceerde technologieën die zijn ontwikkeld om de bestuurder van de Focus ondersteuning te bieden, zijn onder andere:

  • Evasive Steering Assist, dat gebruikmaakt van radar en een camera om langzamere en stilstaande voertuigen op de weg te detecteren en stuurondersteuning biedt om bestuurders langs een voertuig te laten manoeuvreren om zo aanrijdingen te voorkomen
  • Pre-Collision Assist met Pedestrian and Cyclist Detection, dat voetgangers en fietsers kan detecteren die zich op of nabij de weg bevinden of die mogelijk vóór de auto willen oversteken. Het systeem remt automatisch als er een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert op waarschuwingen.
  • Adaptive Front Lighting System met Predictive curve light en Sign-based light, dat ervoor zorgt dat koplampen een aangepast lichtbeeld geven bij het naderen van een bocht, kruispunt of rotonde, zodat het zicht optimaal is.

De nieuwe Focus is nu in Nederland verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback en als ruime wagon. Het uitgebreide assortiment bevat modellen met elk een heel verschillend karakter, zoals de stijlvolle Focus Trend en Titanium, de sportieve Focus ST-Line en de chique Focus Vignale. Later dit jaar verschijnt de avontuurlijke Focus Active crossover op de markt.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com