• Ford introduceert geëlektrificeerde EcoBoost Hybrid aandrijflijn voor Focus; 48-volt mild hybride systeem verhoogt prestaties en verlaagt brandstofverbruik, ondersteund door cilinderuitschakeling
  • Nieuw, 12,3-inch digitaal instrumentencluster en later dit jaar te introduceren Local Hazard Information technologie, zorgen voor een ontspannen rijbeleving
  • Complete Focus Trend Edition Business vult het diverse aanbod aan naast de sportieve Focus ST-Line, stijlvolle Focus Titanium, op SUV’s geïnspireerde Focus Active en luxueuze Focus Vignale
  • Rijkere standaarduitrusting met achteruitrijcamera en draadloos opladen van mobiele telefoon. Extra luxe X-uitvoeringen standaard voorzien van o.a. digitaal instrumentarium, handsfree achterklep en privacy glass
  • Focus bestverkochte auto in c-segment in 2019 en eerste helft 2020

De verbeterde Ford Focus, voorzien van een brandstofefficiënte geëlektrificeerde EcoBoost Hybrid-aandrijflijn, is nu te bestellen. Geavanceerde 48-volt mild hybride technologie zorgt ervoor dat de nieuwe Focus 1.0-liter EcoBoost Hybrid een vermogen levert tot 155 pk, met 115 g/km CO2-emissie (WLTP). Dat is een zeventien procent lager verbruik vergeleken met de uitgaande combinatie van een 150 pk 1.5-liter EcoBoost benzinemotor en handbediende zesversnellingsbak.1 Lees verder

Aanvullend op de nieuwe, geëlektrificeerde aandrijflijn biedt de verbeterde Focus ook een meer premium rijbeleving met een nieuw 12,3-inch LCD-instrumentencluster en verbeterde connectiviteit. Dat wordt mogelijk gemaakt door een standaard FordPass Connect modem – inclusief het innovatieve Local Hazard Warning Information dat later dit jaar beschikbaar is.2

Een Focus Trend Edition Business variant levert een standaarduitrusting met een vak voor draadloos opladen van de smartphone en navigatie voor het SYNC 3 infotainmentsysteem met stemactivatie en 8-inch touchscreen.3

De Focus blijft ook leverbaar als stijlvolle Focus Titanium, op SUV’s geïnspireerde Focus Active, sportieve Focus ST-Line en luxueuze Focus Vignale. De Focus is leverbaar als vijfdeurs hatchback en Wagon. De EcoBoost Hybrid aandrijflijn is er afhankelijk van de uitvoering in verschillende vermogensversies.

“Onze geëlektrificeerde aandrijflijnen zijn ontworpen om niet alleen te besparen op brandstof, maar ook om het rijplezier van onze auto’s te vergroten,” zegt Roelant de Waard, vice president Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. “De Focus EcoBoost Hybrid integreert naadloos de aandrijfkracht van elektriciteit en benzine, voor efficiëntie en prestaties die eerder niet mogelijk waren.”

De Focus sluit zich met zijn hybride technologie voor een gereduceerd brandstofverbruik aan bij de Puma, Kuga, Mondeo en Fiesta personenauto’s en de Ford Transit en Transit Custom bedrijfswagens. Ford wil van iedere personenauto die in Europa op de markt komt een geëlektrificeerde versie aanbieden, waarmee het aanbod geëlektrificeerde modellen voor het einde van 2021 zal groeien tot achttien. Daaronder vallen mild hybride, volledig hybride , plug-in hybride en volledig elektrische Fords.

EcoBoost Hybrid efficiëntie
De Focus 1.0 EcoBoost Hybrid met 155 pk levert meer dan twee keer zo veel vermogen per liter dan de 145 pk 2.0-liter benzinemotor die tien jaar geleden leverbaar was voor de Focus. En dat met een 45 procent verbeterd brandstofverbruik (NEDC, 169 g/km voor 2010 Focus).

De Focus EcoBoost Hybrid modellen zijn ook leverbaar met een vermogen van 125 pk. De standaard dynamo van de 1.0 EcoBoost benzinemotor wordt vervangen door een riemaangedreven geïntegreerde starter/generator (BISG). Die slaat in een 48-volt lithium-ion luchtgekoeld batterijpakket de energie op die normaal gesproken bij het remmen en uitrollen verloren gaat.

Doordat de 48-volt batterij onder de voorstoel van de passagier voorin is geplaatst, neemt de mild hybride aandrijflijn geen interieur- of bagageruimte in.

De BISG draagt ook bij aan de aandrijving. Hij gebruikt de opgeslagen energie voor ondersteuning van de benzinemotor, zowel tijdens normaal rijden als accelereren. Ook voorziet de BISG de elektrische uitrusting van de auto van stroom.

Het intelligente, zelfregulerende mild hybride systeem houdt continu in de gaten hoe de auto wordt gebruikt en bepaalt op basis daarvan wanneer en hoe intensief de batterij moet worden opgeladen voor optimaal voordeel. Ook bepaalt het wanneer de opgeslagen energie gebruikt moet worden voor een van de twee strategieën:

  • Vervangend koppel, waarbij de elektromotor van de BISG wordt gebruikt om tot 24 Nm koppel te leveren. Daarmee hoeft de benzinemotor minder hard te werken, waardoor de CO2-emissie uitkomt op waarden vanaf 115 g/km WLTP en een brandstofefficiëntie vanaf 5,1 l/100 km WLTP.
  • Aanvullend koppel, waarbij de elektromotor van de BISG wordt gebruikt om het koppel van de benzinemotor met tot 20 Nm te verhogen bij vollast – en tot vijftig procent meer koppel bij lagere toerentallen – voor optimale prestaties.

Dankzij de BISG konden Ford ingenieurs de compressieverhouding van de 1.0 EcoBoost motor verlagen en een grotere turbo toevoegen voor meer vermogen. Dankzij het aanvullende koppel is er bovendien minder sprake van turbolag.

Met de rijdmodi Sport kunnen bestuurders onmiddellijk het karakter van de systemen aanpassen, waaronder het gaspedaal, de elektrische stuurbekrachtiging en elektrische stabliteitscontrole. Zo levert de Focus een sportievere rijervaring met 50 Nm extra koppel.

Dankzij de BISG kan de Auto Start-Stop-technologie van de Focus EcoBoost Hybrid onder nog meer omstandigheden worden toegepast, voor nog meer brandstofbesparing. De functie Stop-in-Gear kan de motor tijdens uitrollen tot stilstand uitschakelen wanneer de auto in de versnelling staat met ingetrapt koppelingspedaal. Vervolgens kan de motor in slechts 350 milliseconden weer worden gestart. Naar keuze werkt het systeem vanaf 15 km/h, 20 km/h of 25 km/h.

Bovendien zijn de Focus EcoBoost Hybrid-aandrijflijnen uitgerust met de brandstofbesparende cilinderuitschakeling, dat ook de bestaande 1.0 EcoBoost en 1.5 EcoBoost motoren blijft ondersteunen.

Cilinderuitschakeling verhoogt de brandstofefficiëntie door automatisch een van de cilinders uit te schakelen wanneer niet de volle capaciteit nodig is, bijvoorbeeld bij het uitrollen of rustig cruisen. Het systeem kan een cilinder in 14 milliseconde in- of uitschakelen, zonder in te leveren op gebied van prestaties of verfijning.

Verder is er de keuze uit 1.5 EcoBlue en 2.0 EcoBlue dieselmotoren met geavanceerde achttrapsautomaten. De 1.5 EcoBlue is ook met een handbediende zesversnellingsbak te krijgen.

Eenvoudiger om gefocust en verbonden te blijven
Nieuwe technologieën zoals een 12,3-inch digitaal instrumentencluster en – later dit jaar – Local Hazard Information, maken het rijden in de verbeterde Focus eenvoudiger dan ooit.

Het volledig instelbare LCD-cluster maakt gebruik van 24-bit-technologie voor een gedetailleerde, high-definition en meer intuïtieve weergave van afbeeldingen en iconen in full color. Daarmee wordt het beeld helderder, minder vermoeiend voor de ogen en eenvoudiger te lezen. Ook kan de bestuurder de informatie op het display naar eigen voorkeuren indelen.

Het digitale 12,3-inch instrumentencluster voor de Focus EcoBoost Hybrid is bovendien voorzien van een uniek thema en heldere weergaven om de bestuurder op de hoogte te houden van het elektrische energieverbruik. De bestuurder kan zien hoeveel elektrisch vermogen het mild hybride systeem genereert en bijhouden hoe de energie op een bepaald moment wordt opgeslagen in de batterij of wordt gebruikt voor extra brandstofefficiëntie of prestaties.

Met behulp van technologieën die van oorsprong zijn ontwikkeld voor de fabricage van optische lenzen, heeft het scherm gebogen randen aan de bovenkant zodat het naadloos in het interieur past. De ontwerpers hebben het scherm andere vormen gegeven dan de traditionele rechthoek.

Dankzij een standaard FordPass Connect-modem kunnen Focus bestuurders voor het eerst profiteren van Local Hazard Information-meldingen. Deze technologie informeert bestuurders over gevaarlijke situaties op de weg voor hen, zelfs als het incident door een bocht of andere voertuigen nog niet zichtbaar is.

Local Hazard Information werkt onafhankelijk van de satellietnavigatie, op basis van meldingen van lokale autoriteiten, hulpdiensten en gegevens van andere voertuigen die met ‘de cloud’ zijn verbonden.

De meldingen over gevaren – zoals wegwerkzaamheden, voertuigen met pech, dieren, voetgangers, objecten op de weg en zelfs gevaarlijke rijomstandigheden – worden ‘over-the-air’ aan de auto doorgegeven. Zo krijgt de bestuurder van te voren een waarschuwing voor situaties die nog buiten het gezichtsveld liggen.

“Wat Local Hazard Information anders maakt is dat de auto’s via het Internet of Things met elkaar verbonden zijn. Het werkt onafhankelijk van derden,” zegt Joerg Beyer, executive director Engineering bij Ford Europa. “Dit is een grote stap vooruit. De waarschuwingen zijn specifiek, relevant en speciaal aangepast om jouw specifieke reis te helpen verbeteren.”

FordPass Connect maakt het ook mogelijk om vanaf welke locatie dan ook op afstand bepaalde voertuigfuncties te bedienen via de smartphone en de FordPass-app. Bestuurders kunnen hun routes sneller en comfortabeler plannen met Live Traffic updates voor het navigatiesysteem. Andere functies zijn het ont- en vergrendelen van de portieren, Remote Start4 voor Focus-modellen met achttrapsautomaat, Vehicle Locator en de Vehicle Status voor het controleren van het brandstofniveau, alarmstatus, bandenspanning, oliepeil en meer.

Standaard rijker uitgerust
De Focus Trend Edition Business biedt een geavanceerd aanbod van standaard technologieën, die zijn ontworpen om bestuurders met meer vertrouwen achter het stuur te laten zitten. De technologieën helpen de bestuurder om tijdens het rijden gefocust te blijven, met onder meer een draadloze oplaadmogelijkheid voor de smartphone, SYNC 3 met navigatie, Adaptive Cruise Control,5 parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera.

De Focus ST-Line en Focus Active zijn nu leverbaar met aanvullende standaarduitrusting, waaronder Dual Zone Climate Control, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, ruitenwissers met regensensor en keyless entry. Op gebied van styling hebben Focus ST-Line X modellen voortaan standaard een grotere functionele dakspoiler en de Focus Active X standaard zwarte hemelbekleding.

Geavanceerde bestuurdersassistentietechnologieën zijn Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring5 voor moeiteloos stop-startverkeer en Active Park Assist 2. Die laatste bedient de versnellingskeuze, acceleratie en remmen, waardoor de Focus met een druk op een knop volledig automatisch manoeuvreert.5 Pre-Collision Assist met Active Braking is standaard en helpt bestuurders om aanrijdingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen of te beperken.5

Sinds introductie onverminderd populair
Al sinds de introductie van de nieuwe Focus is het model enorm succesvol. In 2019 was het model meerdere maanden de best verkochte auto van Nederland en in heel 2019 was de Focus het best verkochte model in het c-segment. Ook dit jaar is dat onveranderd. Over de eerste zes maanden van 2020 is de Focus met een marktaandeel van ruim 14% wederom de nummer één in zijn segment.

# # #

Motorvariant Focus Vermogen (pk)  CO2-uitstoot volgens WLTP (g/km)  Brandstofverbruik volgens WLTP (l/100 km)
1.0-liter EcoBoost handbediende zesversnellingsbak 100 120 5,3
1.0-liter EcoBoost achttrapsautomaat 125 133 5,9
1.0-liter EcoBoost Hybrid handbediende zesversnellingsbak 125 115 5,1
1.0-liter EcoBoost Hybrid handbediende zesversnellingsbak 155 115 5,1
1.5-liter EcoBoost achttrapsautomaat 150 142 6,3
1.5-liter EcoBlue handbediende zesversnellingsbak 120 118 4,5
1.5-liter EcoBlue achttrapsautomaat 120 124 4,8
2.0-liter EcoBlue achttrapsautomaat 150 128 4,9

1 Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van het Europese reglement (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151, zoals laatst gewijzigd. Light Duty Vehicle-typegoedkeuring volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) heeft brandstof-/energieverbruik en CO2-emissie-informatie voor New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP zal de NEDC uiterlijk eind 2020 volledig vervangen. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen verschillende voertuigtypen en verschillende fabrikanten mogelijk. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP-meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.

2 Functies moeten mogelijk worden geactiveerd.

3 Sommige functies zijn mogelijk geblokkeerd terwijl het voertuig in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

4 Verschilt per regio, waar dit wettelijk is toegestaan.

5 Rijassistentiesystemen zijn aanvullende systemen om rijden veiliger te maken en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak om de auto te besturen.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com