- Nieuwe 7-traps automaat komt beschikbaar voor Ford Puma EcoBoost Hybrid en Fiesta EcoBoost Hybrid
- Automaat zorgt voor snellere acceleratie bij een hogere efficiënte en lagere CO2-uitstoot
- Dubbele koppeling technologie voor effectiever reagerende Stop & Go en soepel schakelen
Ford heeft een nieuwe zeventraps automaat ontwikkeld voor de geëlektrificeerde EcoBoost Hybrid aandrijflijnen. De transmissie is beschikbaar voor modellen met 48 volt mild hybride technologie, waarbij de verbrandingsmotor elektrische ondersteuning krijgt om het brandstofverbruik en de CO2-emissie te verlagen. In combinatie met de nieuwe automaat zijn op dit punt nog gunstiger waarden te behalen. Lees verder
Downloads
De nieuwe zeventraps automaat is beschikbaar voor de Puma en de Fiesta met 1.0-liter EcoBoost Hybrid aandrijving. De nieuwe transmissie biedt vooral voordeel bij het rijden in de stad en frequent stoppen en weer optrekken, zowel voor wat betreft rijcomfort als voor efficiëntie.
Het Ford EcoBoost Hybrid systeem maakt gebruik van een tandriem aangedreven starter/generator (BISG) die bij remmen en vertragingen een 48 volt lithium-ion batterij oplaadt. De BISG ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleratie en zorgt ook voor een vlotter en efficiënter reagerend stop-/startsysteem.
Hoger koppel
De BISG zorgt voor meer trekkracht. Het maximale koppel stijgt tot wel 20 Nm, waardoor de aandrijflijn gretiger op het gas reageert.
- De acceleratie van de Puma 1.0-liter EcoBoost Hybrid met 125pk vermogen is met de zeventraps automaat bijna vier procent sneller in vergelijking met de versie zonder hybride systeem
- In de rijmodus Sport houdt de zeventraps automaat lagere versnellingen langer vast voor een sportiever rijkarakter
- Bij vol gas kan de automaat in één keer tot drie versnellingen terugschakelen voor maximale acceleratie bij inhalen
- De zeventraps automaat biedt ook de mogelijkheid om handmatig te schakelen met hendels achter het stuur bij de Puma ST-Line X en de ST-Line Vignale
Aanvullende trekkracht
De BISG biedt daarnaast aanvullende trekkracht tot aan 24 Nm om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Daardoor hoeft die minder trekkracht te leveren en dat scheelt in verbruik en CO2-uitstoot. In combinatie met de zeventraps automaat is vooral in stadsverkeer en in files maximaal rendement te behalen.
- De Puma EcoBoost Hybrid en Fiesta EcoBoost Hybrid met zeventraps automaat kunnen een vijf procent lagere CO2-uitstoot behalen in vergelijk met de 1.0-liter EcoBoost aandrijflijn
- De zeventraps automaat helpt om de verbrandingsmotor zoveel mogelijk op het meest efficiënte toerental te houden
Dubbele koppeling
De nieuwe zeventraps automaat schakelt snel en soepel dankzij technologie met dubbele koppeling. In combinatie met de mild hybride aandrijving is deze technologie optimaal doordat de transmissie schokvrij schakelt en de aandrijflijn ontkoppelt zodat het stop-/startsysteem de verbrandingsmotor al bij uitrollen kan uitschakelen, ruim voordat de auto helemaal tot stilstand komt.
Dankzij de zeventraps automaat kan Adaptive Cruise Control samen met ‘Stop & Go’ de auto volledig tot stilstand brengen en weer laten optrekken als de file binnen drie seconden weer op gang komt. Een andere nieuwe optie is Remote Start via de FordPass App.
De Ford Puma EcoBoost Hybrid en Fiesta EcoBoost Hybrid zijn twee van de zeventien geëlektrificeerde modellen die Ford voor eind 2021 in Europa op de markt zal brengen. “De toevoeging van de zeventraps automaat is een volgende stap in onze missie om elektrificatie toegankelijk te maken voor al onze klanten”, aldus Roelant de Waard, General Manager Passenger Vehicles Ford Europe.