• Ford maakt de stilste Ford tot nu toe dankzij veel kleine geluidsverbeteringen
  • Inzittenden in moderne auto's zijn veel beter hoorbaar dan in het verleden
  • Nieuwe Kuga Plug-In Hybrid ook leverbaar met Active Noise Control technologie

Waar bestuurders ooit moesten schreeuwen om zichzelf verstaanbaar te maken boven een bepaalde snelheid, zijn moderne auto's een oase van rust: gesprekken en muziek zijn makkelijk hoorbaar, zelfs bij een laag volume. Lees verder

Fords “fluisterstrategie” zorgt voor veel kleine geluidsverbeteringen in de auto die samen een groot verschil maken. Lange ritten zijn daardoor comfortabeler en minder vermoeiend voor bestuurder en passagiers.

Fluisterstrategie
Voor de nieuwe Kuga SUV heeft Ford geluidsbronnen in de auto onderzocht, van de wielophanging tot de portierafdichtingen, om manieren te vinden om het in de auto stiller te maken.

Perforaties in de leren bekleding van de stoelen hebben voor een reductie van het totaal aan vlakke oppervlakken in het interieur gezorgd, waardoor geluid wordt geabsorbeerd in plaats van weerkaatst.

Onder de carrosserie van het voertuig zijn aerodynamisch gevormde geluidsschilden geplaatst die helpen voorkomen dat weggeluid en windruis binnendringen.

Ford-technici zijn meer dan drie jaar bezig geweest met het testen van 45 verschillende banden op allerlei oppervlakken, van glad asfalt tot ruw beton en kasseien, in natte en droge omstandigheden en met verschillende snelheden, om de exacte specificatie te vinden die het weggeluid tot een minimum beperkte, maar wel voor veel comfort en grip zorgde.

En de holle ruimtes in de carrosserie panelen – waar bekabeling en componenten achter kunnen worden verborgen die van het ene deel van de auto naar het andere lopen – zijn kleiner en smaller om de luchtstromen in de carrosserie te beperken.

Generatiekloof
Uit een door Ford uitgevoerde test* bleek dat inzittenden van de nieuwe Ford Kuga Plug-In Hybrid geluidsniveaus in de auto ervaren die maar een kwart zijn van de niveaus die werden ervaren door hun grootouders in een Ford Anglia uit 1966.

De meeste mensen ervaren een geluid twee keer zo hard als een ander geluid bij een toename van ongeveer 10 decibel.

Geluidspiek gemeten bij ongeveer 50 km/u in de derde versnelling (bij handgeschakelde modellen):

Auto Max. aantal decibellen dB(A)
Ford Anglia uit 1966 89 (89,4)
Ford Cortina uit 1970 81 (80,9)
Ford Cortina uit 1982 79 (78,5)
Ford Mondeo uit 2000 77 (77,3)
Ford Kuga Plug-In Hybrid uit 2020 69 (69,3)

 

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com