• Ford ontwikkelt accu-aangedreven Transit Smart Energy Concept voor het testen van technologieën om de actieradius van geëlektrificeerde auto’s van de toekomst te vergroten
  • Innovatie warmtepomp zorgt voor 20% grotere actieradius. Ook worden elektrisch bedienbare portieren, zonnepanelen en aanpasbare verlichting getest
  • Er is gekozen voor een bus voor personen vervoer, omdat die de grootste uitdaging biedt met betrekking tot actieradius. Verwarmingssystemen kunnen de actieradius van een elektrische auto halveren

Ford heeft de nieuwe Transit Smart Energy Concept onthuld. Met deze unieke tienpersoons bus onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden om het verbruik en de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen te optimaliseren. Lees verder

Uit een enquête blijkt dat 40 procent van de Europese bestuurders verwacht dat hun volgende auto een elektrische is, maar de afstand die ze kunnen afleggen met één acculading wordt nog altijd ernstig beperkt door de interieurverwarming. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van klimaatbeheersing in een elektrische auto de actieradius kan halveren bij koud weer.

In vergelijking met voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen, verbruikt een auto voor meerdere inzittenden, aanzienlijk meer energie voor het in stand houden van een comfortabele temperatuur. Die energie wordt geleverd door de accu, met als gevolg dat de actieradius van de auto omlaag gaat.

Tijdens het Go Further evenement in Amsterdam werd gedemonstreerd dat de volledig functionele, elektrische Transit Smart Energy Concept een actieradius van 150 kilometer heeft na 4 uur opladen. Dit wordt gerealiseerd met energiebesparende en -opwekkende innovaties zoals zonnepanelen en warmteterugwinning.

“Bij een Transit ingericht voor personenvervoer gaan de portieren vaker open, moet een grotere ruimte op een comfortabele temperatuur worden gehouden en is het laadvermogen groter. Dat maakt het bij dit model elektrische auto het lastigst om de actieradius te maximaliseren, en dat is dus precies de reden waarom we de bus hebben gekozen voor ons nieuwe Transit Smart Energy Concept”, vertelt Kilian Vas, projectleider Vehicle Architecture van Ford Europa. “Deze conceptauto biedt een aantal slimme manieren om energie te besparen, waarmee we geëlektrificeerd rijden in de toekomst nog aangenamer kunnen maken.”

De Transit Smart Energy Concept is ontwikkeld in het technisch centrum van Ford in Merkenich, Duitsland. De conceptauto werkt met dezelfde aandrijftechnologie als de StreetScooter WORK XL-bedrijfswagen, heeft het chassis van een Ford Transit en is voorzien van een accuaandrijving voor emissievrij rijden.

De innovaties op het gebied van energieverbruik en actieradius die worden getest, zijn:

  • Een innovatief warmtepompsysteem dat warmte van de aandrijving, de buitenlucht en de lucht in het interieur gebruikt om het energieverbruik van de verwarming met 65 procent te verlagen. Dit zorgt voor een 20 procent grotere actieradius.
  • Een elektrisch schuifportier dat half opengaat om warmteverlies te beperken, en dat de passagier kan bedienen met een slim apparaat. De ventilator voor de verwarming, ventilatie en airconditioning wordt automatisch uitgeschakeld zodra het portier wordt geopend.
  • Verwarmde passagiersstoelen en oppervlakken waarmee passagiers zelf de temperatuur kunnen regelen, zodat er minder energie nodig is voor het verwarmen van het hele interieur.
  • Zes zonnepanelen op het dak, waarmee een 12-volts accu wordt opgeladen die wordt gebruikt voor stoelverwarming, interieurverlichting en ingebouwde elektrische systemen voor bijvoorbeeld het draadloos opladen van mobiele apparaten.
  • Een scheidingswand van polycarbonaat tussen de portieren en de zitplaatsen, om warmteverlies bij in- en uitstappen te beperken en de passagiers te beschermen tegen het weer.
  • Geventileerde ruiten met dubbel glas zorgen voor minder koude contactoppervlakken en voorkomen warmteverlies.
  • Verlichting die zich automatisch aanpast aan de binnentemperatuur; rood bij verwarming en blauw bij koeling. Daarmee wordt de temperatuurperceptie van de passagier ongemerkt beïnvloed.
  • Isolatie in de vloer en het dak voor verdere beperking van warmteverlies.

De bestuurder kan de temperatuur van alle passagiersstoelen op het tabletachtige scherm in de middenconsole bekijken, waarop ook de bespaarde energie wordt weergegeven. Op twee schermen achter de bestuurder kunnen passagiers zien waar ze zijn, informatie over bezienswaardigheden bekijken en het nieuws en de weersverwachting lezen.

In toekomstige uitvoeringen van de conceptauto kan naar verwachting de bestuurder de temperatuur van de passagiersstoelen afzonderlijk regelen en uitschakelen wanneer een stoel onbezet blijft. Ook zullen technologieën voor het automatisch detecteren van passagiers worden gebruikt, geïnspireerd op bestaande technologie voor het activeren van airbags.

Ford verwacht de Transit Smart Energy Concept later dit jaar op de weg te kunnen testen. Op basis van deze tests zullen nieuwe strategieën worden ontwikkeld voor het verbeteren van de prestaties en actieradius van geëlektrificeerde auto’s. Ford kondigde eerder dit jaar aan dat er van alle modellen die na de nieuwe Focus worden gelanceerd, ook een geëlektrificeerde versie verkrijgbaar zal zijn. Het gaat daarbij om nieuwe modellen en om nieuwe versies van bestaande modellen. Er wordt een mild-hybride, hybride, plug-in hybride of volledig door accu’s aangedreven optie aangeboden voor alle modellen, van Fiesta tot Transit.

Vorige week onthulde Ford op het Go Further evenement in Sugar City een volledig elektrische Transit-bedrijfswagen die naar verwachting in 2021 grootschalig in productie wordt genomen. Dit is een van de zestien elektrische modellen die werden aangekondigd naast de nieuwe Explorer Plug-In Hybrid SUV, de nieuwe Kuga EcoBlue Hybrid en Plug-In Hybrid SUV’s en de nieuwe Tourneo Custom Plug-In Hybrid people mover.

De Transit is de basis voor de elektrische bedrijfswagen StreetScooter WORK XL voor Deutsche Post, die wordt geproduceerd in het Europese hoofdkwartier van Ford in Keulen. Daarnaast is Ford bezig met het testen van Transit Custom Plug-In Hybrid bedrijfswagens in Londen, Keulen en Valencia, met als doel het verbeteren van de luchtkwaliteit en verhogen van de productiviteit.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com