- Ford heeft slimme oplossing ontwikkeld om vast te stellen waar mogelijk verkeersongevallen gaan plaatsvinden, waardoor gemeenten voorzorgsmaatregelen kunnen treffen
- Ford analyseert autogedrag in Londen door rijgegevens, zoals remmen en gebruik van alarmlichten, te verzamelen in combinatie met verkeersongevalrapporten
- Bevindingen en andere inzichten zijn vandaag gepubliceerd in nieuw, interactief Ford City Data Report, Ford kan helpen stadsritten eenvoudiger en veiliger te maken
Kruisingen of wegen worden voor automobilisten, fietsers of voetgangers pas gevaarlijk bevonden nadat er ongelukken zijn gebeurd. Lees verder
Downloads
Ford heeft een manier gevonden om met big data de locaties vast te stellen, waar in de toekomst waarschijnlijk ongelukken gaan gebeuren. Bij het zoeken naar oplossingen heeft Ford Smart Mobility afgelopen jaar 1 miljoen kilometer auto- en bestuurdersgedrag in en rond Londen opgenomen.
Ford heeft autoritten in de stad gevolgd en zeer gedetailleerde rijgegevens opgeslagen. Bijvoorbeeld waar er werd geremd, hoe krachtig er werd geremd en zelfs waar alarmlichten werden ingeschakeld. Dat heeft geholpen bij het opsporen van ‘bijna-botsingen’. Ford heeft die informatie vervolgens voorzien van verwijzingen naar bestaande ongevalrapporten en op basis daarvan een algoritme ontwikkeld. Hiermee kan de kans op en de locatie van toekomstige ongelukken worden bepaald.
“We denken dat miljoenen mensen kunnen profiteren van onze bevindingen. Zelfs kleine veranderingen, zoals het snoeien van een boom die het zicht op verkeersborden ontneemt, kunnen al een groot verschil maken voor de doorstroming van het verkeer, de veiligheid op de weg of het brandstofverbruik”, zei Jon Scott, Project Lead bij City Data Solutions, Ford Smart Mobility.
Dit idee is maar één mogelijkheid die wordt geopperd in het Ford City Data Report, het rapport dat vandaag is uitgebracht door Ford Smart Mobility tijdens het congres Financial Times Future of Transport in Londen. De bevindingen van het rapport, dat gebruikmaakt van gegevens die zijn verzameld en geanalyseerd met toestemming van de deelnemers, zijn afgeleid uit meer dan 15.000 dagen autogebruik, van 160 ‘connected’ bestelauto’s in de stad. Het wagenpark legde meer dan 1 miljoen kilometer af (het equivalent van 20 keer rond de aarde) en heeft 500 miljoen gegevenspunten opgeleverd.
Ford zet zich in om slimme auto’s te leveren voor een slimme wereld. Elke auto in het onderzoek werd uitgerust met een eenvoudig apparaat waarmee de ritgegevens werden opgenomen en ter analyse werden doorgestuurd naar de cloud. Gegevensanalisten van het Global Data Insight and Analytics-team van Ford konden de informatie vervolgens analyseren via een interactief dashboard. Deze technologie kan op elke weg worden toegepast, niet alleen in de stad.
Voor het rapport werden ook andere mogelijkheden onderzocht. Bijvoorbeeld wat de voordelen zijn van het vroeger op de dag inplannen van bestelautoritten, nog voor de ochtendspits. Ook werd gekeken hoe ritgegevens kunnen helpen bij het vaststellen van de beste locatie voor oplaadpunten voor elektrische auto’s.
“Het Ford City Data Report laat zien wat we bij Ford kunnen doen met gegevens van ‘connected cars’, slimme infrastructuur en ons analytische vermogen. We roepen steden op om met ons samen te werken aan het oplossen van problemen, voor een betere woon- en werkomgeving in de stad”, aldus Sarah-Jayne Williams, director van Ford Smart Mobility, Ford Europa.
Ford begrijpt dat ze voor het verzamelen van gegevensgestuurde oplossingen afhankelijk is van bestuurders die bereid zijn hun gegevens te delen, maar denkt dat consumenten hiervoor open zullen staan als de voordelen duidelijk zijn.
Ga voor het volledige rapport, inclusief gegevensvisualisaties, video-interviews met de onderzoekers en informatie over de onderzoeksmethoden, naar citydatareport.fordmedia.eu.