- Nieuwste lid van de Mustang Mach-E familie onthuld op de IAA Mobility in München
- Beschikt over de allereerste RallySport-rijmodus van Ford, speciaal ontwikkeld voor sportief rijden op onverharde wegen
- Voorzien van unieke wielophanging, onderscheidende witte wielen en achterspoiler geïnspireerd op die van de Focus RS
- Uitgerust met getunede versie van de krachtige aandrijflijn van de Mustang Mach-E GT
Ford laat liefhebbers de kracht en behendigheid van EV’s op een compleet nieuwe manier ervaren met de nieuwe Ford Mustang Mach-E® Rally: de allereerste Mustang die zich zowel op asfalt als in de modder thuisvoelt. Lees verder
Downloads
Ford onthulde de Mustang Mach-E Rally eerder in 2023 in gecamoufleerde vorm tijdens het Goodwood Festival of Speed. Tijdens de IAA Mobility in München presenteert Ford de nieuwe Mustang Mach-E Rally voor het eerst zonder camouflage. Met het nieuwste lid van de Mustang Mach-E familie slaat Ford een nieuwe richting in met elektrische voertuigen: het is de eerste elektrische auto van Ford geïnspireerd op de rallysport. De auto brengt het gevoel van vrijheid en plezier van de Mustang naar de onverharde wegen.
De eerste in zijn soort
De Ford Mustang Mach-E Rally is de allereerste auto in zijn soort. Deze performance-SUV beschikt over een getunede versie van de aandrijflijn van de Mustang Mach-E GT, bestaande uit twee elektromotoren. Ford streeft naar minstens 880 Nm aan systeemkoppel en een systeemvermogen van 358 kW.2, 3 Mustang Mach-E Rally heeft een lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 91 kWh.
De unieke wielophanging is 20 millimeter hoger ten opzichte van de Mustang Mach-E GT. Verder is deze Rally-uitvoering uitgerust met speciaal afgestemde veren, MagneRide®-schokdempers3 en vooraan Brembo®-remschijven van 385 millimeter met rode remklauwen.4
Uniek: witte wielen
De Mustang Mach-E Rally duikt de modder in met robuuste, glanzend witte 19-inch lichtmetalen wielen in rallystijl, geïnspireerd door de rijke historie van Ford in de rallysport. De wielen zijn voorzien van 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-banden, die in vergelijking met de GT-versie een grotere zijwand hebben en betere grip bieden op losse ondergronden.
Met het oog op zwaar off-road gebruik werkt Ford de onderzijde af met beschermplaten rondom de elektromotor voor en achter. Verder is er een beschermende folielaag aangebracht op de deurpanelen en de wielkasten om lakbeschadigingen te voorkomen. Voor degenen die hun offroad-avonturen serieus nemen, zijn er zelfs dealer-geïnstalleerde stijlvolle spatlappen beschikbaar om het verspreiden van vuil en steenslag te minimaliseren. Er is ook een handig herstelpunt aan de voorkant ingebouwd, indien het offroad-avontuur iets te ‘spicy’ werd.
RallySport-rijmodus
De Mustang Mach-E Rally beschikt over de allereerste RallySport-rijmodus van Ford, die speciaal is ontworpen voor offroad-rijden. Deze rijmodus past de elektronische regelsystemen aan zodat een grotere sliphoek mogelijk is. De unieke rijmodus zorgt voor een lineaire gasrespons voor betere controle en biedt meer agressieve demping voor een betere wegligging in bochten met een losse ondergrond. Bovendien presteert de Mustang Mach-E Rally dankzij deze nieuwe rijmodus en de nieuwe banden ook uitstekend in de sneeuw en andere gladde wegcondities.
Uitgebreid getest
Ford heeft een geheel nieuw rallyparcours ontwikkeld op zijn Michigan Proving Ground om de Mustang Mach-E te testen. Het parcours is speciaal ontworpen door ervaren rallycoureurs om te simuleren wat het voertuig in de echte wereld zou kunnen tegenkomen. Ingenieurs en technici hebben vervolgens Mustang Mach-E Rally-prototypes uitgebreid getest in 800 kilometer lange tests, vergelijkbaar met rallycross-tests, om er zeker van te zijn dat de auto aan de verwachtingen voldeed.
Achtervleugel geïnspireerd op die van de Focus RS
De Mustang Mach-E Rally maakt ook visueel indruk met zijn opvallende kenmerken, zoals een grote achtervleugel geïnspireerd op die van de Focus RS. Andere details zijn opvallende contrastaccenten op zowel de boven- als onderkant van de carrosserie, een unieke voorspoiler, een zwart gelakt stalen dak en een karakteristieke en functionele voorbumper met ingebouwde rally-geïnspireerde mistlampen. Ford levert elke Mustang Mach-E Rally standaard met twee racestrepen die de gedurfde kleurkeuzes aanvullen. De auto is verkrijgbaar in Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, het opvallende Grabber Yellow of tegen meerprijs in Star White of het nieuwe Glacier Gray.
Witte accenten in interieur
Het interieur biedt een combinatie van comfort, functionaliteit en stijl die perfect aansluit bij de iconische witte wielen. Kenmerkend zij de glanzende witte accenten op het dashboard, de onderste spaken van het stuurwiel en contraststiksels op de deuren. De door Ford ontworpen sportstoelen met glanzende witte rugleuningen en het opschrift ‘Mach-E Rally’ in de zitting maken het Rally-feest compleet.
“Mustang Mach-E Rally brengt de decennialange passie van Ford voor rallykampioenschappen over de hele wereld rechtstreeks in handen van onze klanten”, zegt Jim Farley, CEO van Ford. “Het brengt de Mustang naar plekken waar hij nog nooit is geweest – naar grind- en onverharde wegen. Geïnspireerd door echte liefhebbers van rijden, biedt het een rijervaring als nooit tevoren, puur voor het plezier van het autorijden.”
De Mustang Mach-E Rally is vanaf begin 2024 te bestellen. De levering aan klanten start kort daarna. De prijs maakt Ford binnenkort bekend.
1 Officially homologated driving range will be published closer to on-sale date.
2 Calculated via peak performance of the electric motors at peak battery power. Your results may vary.
3 Maximum power output and torque output are independent attributes and may not be achieved simultaneously.
4 MagneRide® is a trademark of BWI Group.
5 Brembo is a trademark of Brembo S.p.A
6 Driver-assist features are supplemental and do not replace the driver’s attention, judgment and need to control the vehicle.