- Ford komt met eerste eSportsteams en bouwt voort op lange racehistorie door op hoogste niveau mee te strijden
- Werving voor nationale teams – onder de naam Fordzilla – begint op Gamescom in Duitsland. Er worden topspelers geselecteerd voor Europees team
- Ford verkent synergie tussen digitale en echte wereld, en denkt dat gamen kan helpen vormgeven hoe we ons in toekomst verplaatsen
Overal ter wereld kruipen elke dag miljoenen mensen achter het stuur van een virtuele Ford en genieten ervan om met vrienden te racen en onderdeel uit te maken van een online-community. Ford gaat nu op zoek naar de beste online-racers voor het eerste eigen eSportsteam. Lees verder
Downloads
Ford begint de zoektocht naar kandidaten op Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa. Ford is op zoek naar kandidaten voor nationale Fordzilla-teams voor Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Ook komt er een Europees team dat zal bestaan uit de topspelers van elk nationale team.
“We hebben een raceverleden waar anderen alleen maar van kunnen dromen. Dit is het moment om die knowhow te gebruiken en toe te passen op de wereld van eSports. Dit kunnen we doen door de nieuwe generatie autocoureurs te inspireren om een rit te maken in een van onze Ford Performance auto’s.” aldus Nederlander Roelant de Waard, Vice President Marketing Sales & Service bij Ford Europa.
De verwachting is dat in 2019 de wereldwijde eSportsmarkt goed zal zijn voor een omzet van $ 1,1 miljard; een toename van 26,7 procent in een jaar. En er zal een publiek worden bereikt van 453,8 miljoen mensen, van wie 201,2 miljoen eSportsfans en 252,6 miljoen incidentele toeschouwers. In tegenstelling tot het stereotype beeld van veel mensen is de gemiddelde gamer een jonge dertiger.
Ford wordt steeds nieuwsgieriger naar de synergie tussen gamen en mobiliteit, en hoe die synergie kan helpen vormgeven hoe we ons in de toekomst allemaal gaan verplaatsen, bijvoorbeeld als passagiers in autonome voertuigen of zelf ‘in-control’ genietend van de spanning van een Performance auto.
“Het onderscheid tussen echte en virtuele werelden begint te vervagen. Gamen is onderdeel geworden van de heersende cultuur. Topgamers dagen professionele coureus in het echt uit en veel van onze dagelijkse activiteiten zijn ‘vergamed’: van het gebruik van fitnessapps tot het verzamelen van loyaliteitspunten voor gratis koffie”, zegt Nederlander Amko Leenarts, Director Design bij Ford Europa. “De passie en expertise van de gamecommunity, kan ons helpen bij de beeldvorming over hoe reizen in de toekomst eruit zal zien. Een vraagstuk dat ons uiteraard enorm bezighoudt en iets waar we echt enthousiast over zijn.”
In 2017 was Ford de eerste fabrikant met een stand op Gamescom, een beurs met meer dan 1.000 deelnemers die elk jaar honderdduizenden bezoekers trekt. Vorig jaar onthulde Ford als eerste een nieuwe auto op de show: de Ford Ranger Raptor, de sportieve versie van de Ford Ranger, de bestverkopende pick-up in Europa.
Een van de games waarin Fordzilla gaat meestrijden, is het bekroonde Forza Motorsport 7, ontwikkeld door Turn 10 Studios van Microsoft Game Studios. De Forza-serie is de populairste raceserie en bedient een van de grootste racecommunity’s ter wereld. Elke maand spelen wereldwijd miljoenen mensen Forza-games; 1 miljoen spelers kiezen in de game voor Ford-auto’s.
“We zijn erg blij dat Forza Motorsport dé game voor grote merken als Ford blijft en dat ze eSportsinitiatieven opzetten”, zegt Justin Osmer, Sr. Manager of Partnership Development bij Turn 10 Studios, de makers van Forza Motorsport. “Miljoenen fans spelen Forza-games. We zien een belangrijke toename in het aantal deelnemers (of gewoon toeschouwers) aan eSports. Het is geweldig om te zien dat een trouwe partner als Ford het nog aantrekkelijker maakt voor mensen om deel te nemen.”