• Ford onthult compleet nieuwe Focus RS: high-performance hatchback met geavanceerde technologie voor ultieme rijbeleving
  • Derde generatie Focus RS, voor het eerst wereldwijd te koop, volgt op onthulling van nieuwe Ford GT supercar en is onderdeel van verkoopoffensief van performance auto’s die tot 2020 meer dan 12 nieuwe modellen op zal leveren
  • RS, door Ford Performance-team ontwikkeld, beschikt over baanbrekend nieuw Ford Performance All-Wheel-Drive met Dynamic Torque Vectoring voor superieure bochtsnelheden en optimaal rijgedrag
  • 2.3-liter EcoBoost-motor speciaal voor de RS ontwikkeld met technische aanpassingen en meer dan 320 pk. Opvallend aerodynamisch design zorgt voor betere aerodynamica en koeling
  • Nieuwe Focus RS is het 30e model dat sinds 1968 het RS-embleem draagt en zal later dit jaar in Saarlouis, Duitsland, in productie gaan
  • Professionele rallyrijder en Gymkhana-ster Ken Block werkte als consultant samen met Ford bij ontwikkeling van Focus RS
  • Volledige productdetails worden bij wereldwijde onthulling tijdens autoshow van Genève bekendgemaakt

Ford heeft vandaag een preview gegeven van de compleet nieuwe Ford Focus RS, een high-performance straatauto. In deze nieuwste RS beleeft het innovatieve Ford Performance All-Wheel-Drive zijn debuut. Dit geavanceerde systeem maakt ongekende bochtsnelheden mogelijk en zorgt voor ongeëvenaard rijplezier. Lees verder

De Focus RS, uitgerust met een speciale 2.3-liter EcoBoost-motor met meer dan 320 pk – is het meest recente performance model dat het licht ziet als onderdeel van een modeloffensief van Ford. Dit programma zal resulteren in meer dan 12 uit te brengen performance auto’s tot 2020.

 “De nieuwe Focus RS is een serieuze machine met high-performance technologieën en innovatieve engineering die een nieuwe maatstaf zet voor puur rijplezier,” zegt Raj Nair, group vice president, Global Product Development van Ford Motor Company. “De RS-reeks kan terugzien op een rijke geschiedenis van technische ontwikkeling waarvan alle klanten van Ford hebben geprofiteerd. En de nieuwe Focus RS vormt daarop geen uitzondering. Nu ons nieuwe wereldwijde Ford Performance-team volledig operationeel is zal het op de markt brengen van toonaangevende performance-modellen alleen maar versneld worden.”

De nieuwe Ford Focus RS is ontwikkeld door een klein team van Ford Performance-ingenieurs in Europa en Amerika en is de derde generatie Ford Focus RS-modellen, na eerdere lanceringen in 2002 en 2009. Hij is het 30e model dat het legendarische RS-embleem draagt, na technologische trendsetters als de 16-kleps Escort RS1600 uit 1970, de Sierra RS Cosworth turbo uit 1985 met zijn extreme aerodynamica en de vierwielaangedreven Escort RS Cosworth uit 1992.

De nieuwe Focus RS is het eerste RS-model ooit dat wereldwijd op de markt komt en zal vanaf later dit jaar voor alle markten worden gebouwd in de Ford-fabriek in Saarlouis, Duitsland.

Gymkhana- en World Rallycross-ster Ken Block werd aangetrokken als consultant voor de nieuwe Focus RS en was, naast het Ford Performance-team, aanwezig tijdens het preview event in Keulen, de stad waar de RS-legende in 1967 begon met de Ford 15M RS.

Innovatieve Ford Performance All-Wheel-Drive biedt ongeëvenaarde handling
De nieuwe Focus RS maakt gebruik van het innovatieve, nieuwe Ford Performance All-Wheel-Drive met Dynamic Torque Vectoring. Dit systeem biedt een ongekend hoog niveau aan handling en puur rijplezier door de combinatie van een uitstekende tractie met een ongeëvenaarde wendbaarheid en hoge bochtsnelheden.

Het Ford Performance AWD-systeem is gebaseerd op een dubbele, elektronisch gestuurde koppeling aan iedere kant van de aandrijving achter. Deze regelt de distributie van de aandrijfkracht voor en achter en kan ook de aandrijfkracht op de achteras naar de wielen aansturen waardoor ‘torque vectoring’ mogelijk is. Dit heeft een grote positieve invloed op het rijgedrag en de bochtvastheid.

De controle-unit in de achterste aandrijflijn verdeelt voortdurend de aandrijfkracht naar voren en achter, alsmede naar de achterwielen, afgestemd op de rijomstandigheden van dat moment. De input daarvoor wordt 100 maal per seconde geleverd door talloze sensoren. Maximaal 70 procent van de aandrijfkracht kan worden overgebracht naar de achteras. 100 procent van de beschikbare trekkracht op de achteras kan naar een van de twee achterwielen worden overgebracht.

Bij het nemen van een bocht brengt de aandrijving achter preventief onmiddellijk de trekkracht naar het buitenste wiel gebaseerd op input door bronnen als de stuuruitslag, de zijwaartse versnelling, de wijziging van de richting en de snelheid. Deze overdracht van de trekkracht zorgt ervoor dat de auto de bocht meer in ‘gereden’ dan in gestuurd wordt, en uiterst stabiel blijft zonder enige vorm van onderstuur.

Het AWD-systeem is afgesteld voor een uitzonderlijke grip, waarbij een laterale versnelling van ruim 1g mogelijk is, voor een ongekende bochtsnelheid en voor een indrukwekkende acceleratie de bocht uit. De RS levert ook tijdens trackdays op circuits enorm veel rijplezier.

Voor een optimale rijdynamiek is het Ford Performance AWD-systeem gekalibreerd in samenhang met het geavanceerde Electronic Stability Control, en vooral met het op het remsysteem gebaseerde Torque Vectoring Control systeem dat naadloos samenwerkt met het  torque-vectoring AWD.

Andere exclusieve voorzieningen zijn een sportonderstel met veren, lagers en anti-roll bars die stijver zijn dan die van de Focus ST. Tweevoudig instelbare schokdempers zorgen voor een strakkere setting voor het rijden tijdens trackdays. Een nauwkeurig afgestelde besturing met elektrische stuurbekrachtiging werkt in combinatie met een steviger uitgevoerde voorwielophanging en kortere draagarmen, waardoor de besturing directer en responsiever is met een prima gevoelsbeleving.

“De Focus ST en Fiesta ST hebben aangetoond dat wij een sportiever stuurgevoel kunnen creëren door gebruik te maken van een EPAS-systeem, en de RS gaat nog weer een stapje verder. Het was onze doelstelling een besturing te ontwikkelen die zeer direct, precies en uitgebalanceerd is, en de RS doet dat,” voegt Dave Pericak, Director Global Ford Performance toe.

De Ford-ingenieurs hebben nauw samengewerkt met Michelin voor de ontwikkeling van een serie high-performance 235/35 R19 banden die de rijdynamiek van de Focus RS naadloos aanvullen. Standaard is de Pilot Super Sport-band gemonteerd voor alledaags gebruik. Voor het eerst bij een RS-model is de Pilot Sport Cup 2 band optioneel leverbaar voor een verbeterde dynamiek bij het rijden op een circuit.

Het uiterlijk van de auto is ook gewijzigd voor een verbeterde aerodynamica. De splitter voor, de achterspoiler en de onderbeplating zijn geoptimaliseerd om opwaartse druk te voorkomen. Het uiteindelijk resultaat van de aerodynamische aanpassingen is, dat er zowel voor als achter geen opwaartse druk is wat zorgt voor een optimaal rijgedrag en stabiliteit bij hoge snelheden.

Unieke aandrijving voor verhoogd motorvermogen
Ford’s EcoBoost-technologie drijft de Focus RS en bijna iedere nieuwe Ford aan. De speciale, technisch aangepaste 2.3-liter EcoBoost-motor levert een vermogen en koppel die zorgen voor indrukwekkende acceleraties, gecombineerd met de aandrijving van het buitengewone AWD.

De opmerkelijke krachtbron, die meer dan 320 pk levert, deelt zijn fundamentele structuur met die van de volledig aluminium 2.3-liter viercilinderkrachtbron van de nieuwe Mustang. Deze motor is echter fors opgewaardeerd middels een fiks aantal ingrijpende wijzigingen.

Het toegenomen motorvermogen is te danken aan een nieuwe, wrijvingsarme twinpower turbo met grotere compressor, die naast een veel grotere intercooler garant staat voor een aanzienlijk grotere luchtdoorstroming. De luchttoevoer naar de motor is ook verder verbeterd door een gewijzigde luchtinlaat met minder tegendruk en een uitlaatsysteem met een grotere diameter, voorzien van een elektronisch gestuurde klep in de uitlaatpijp die de balans tussen het geluid en de tegendruk optimaliseert.

De cilinderkop is vervaardigd van een hoogwaardig lichtmetaal dat bestand is tegen hogere temperaturen, en is gemonteerd op een sterkere, hittebestendigere koppakking cilinderblok.
De koeling is verbeterd dankzij een grotere radiateur, de grootste die ooit is toegepast voor een Focus, wat vooral van pas komt bij snelle ronden op een circuit.

Nauwkeurige kalibratie heeft erin geresulteerd dat ook bij lage toerentallen de motor direct reageert met een enorme trekkracht in het middelste toerengebied. Het maximum toerental is overigens 6.800 tpm.

Ultieme prestaties hebben recht op een prachtig geluid. De Ford Performance engineers hebben ervoor gezorgd dat de RS een prachtig uitlaatgeluid produceert bij een sportieve rijstijl, met het onderscheidende gebulder dat zo eigen is aan de RS.

De handgeschakelde zesversnellingsbak is geoptimaliseerd met onder andere een kortere pook voor snellere en accuratere gangwisselingen. Zowel de transmissie als de koppeling is opgewaardeerd met sterkere componenten om om te kunnen gaan met het grotere vermogen.

De motor levert dankzij het hoogst efficiënte EcoBoost-design met directe brandstofinjectie, dubbele onafhankelijke variabele kleptiming en het geavanceerde turbosysteem, ook nog eens een duidelijk verbeterd brandstofverbruik. Met het standaard gemonteerde Auto-Start-Stop wijzen de eerste verbruikscijfers uit dat de CO2-uitstoot beduidend lager is vergeleken met het voorgaande model.

High-performance design voor schitterend uiterlijk en optimale functionaliteit
Het uiterlijk van de Focus RS is zowel spectaculair als functioneel. Ontwerpers hebben nauw samengewerkt met het Ford Performance-team om zeker te zijn dat de noodzakelijke functionele voorzieningen gerealiseerd zouden worden. Daarbij lag de nadruk op een design ten faveure van de aerodynamische downforce en balans, alsmede voor de koeling van de aandrijflijn en de remmen.

Gebaseerd op de nieuwe Focus heeft de RS een krachtig, nieuw front met een stoere, trapeziumvormige grille boven de splitter, met daarin de grootst mogelijke luchtinlaten voor de koeling van de motor. De brede, gespierde uitstraling wordt versterkt door de dorpelverbredingen en de grote openingen aan de zijkant die dienen voor de koeling van de remmen. De imposante look wordt gecompleteerd door verticaal geplaatste mistlampen.

Aan de achterkant domineert een extreem grote diffuser die de luchtstroom onder de auto optimaliseert om de luchtweerstand te verminderen. Daarin zijn tevens de dubbele ronde high-performance uitlaatopeningen en het mistachterlicht opgenomen. De forse dakspoiler is naadloos geïntegreerd in het silhouette van de auto, met de zijkanten uitgevoerd in de carrosseriekleur en voorzien van een subtiel RS-logo.

Het dynamische zijprofiel wordt gekenmerkt door de uitstekende dorpels en de stoere spatschermverbreders waardoor 19-inch RS lichtmetalen wielen gemonteerd konden worden. Ze zijn uitgevoerd in matzwart, zijn sterker en wegen een kilo minder dan de wielen van de voorgaande RS.

De standaard Bi-Xenon HID koplampen bieden Adaptive Front Lighting, dat de intensiteit en stralingshoek van de koplampen aanpast op basis van de snelheid, stuuruitslag en afstand tot voorliggende objecten. Kopers kunnen ook kiezen voor Active City Stop automatisch remmen, dat actief is tot een snelheid van maximaal 50 km/u.

Het high-performance karakter van de RS is terug te vinden in het interieur door de gedeeltelijk lederen Recaro sportstoelen die een optimale steun bieden. RS Recaro kuipstoelen met authentieke microvezelstof, afkomstig uit de autosport, zijn een optie.

Het interieur is voorzien van de nieuw ontworpen bedieningslayout van de Focus, met een eenvoudiger, intuïtiever design. SYNC connectiviteit verschaft toegang tot de audio, de navigatie, de klimaatregeling en mobiele telefoons via voice control en via een high-definition, 8-inch kleuren toetsscherm. Eenvoudige spraakgestuurde commando’s zoals ‘zoek een circuit’ stellen RS-eigenaren in staat direct de route naar het dichtstbijzijnde circuit te krijgen. SYNC kan ook worden uitgerust met een achteruitrijcamera met controle van de parkeerafstand, alsmede een Sony premium geluidsysteem met tien speakers waaronder een subwoofer.

De RS rijervaring wordt versterkt door het sportstuur met platte onderkant, voorzien van een zachtleren rand, aluminium pedalen en unieke graphics in het instrumentenblok. Een additioneel blok met meters boven de middenconsole toont de turbodruk, de olietemperatuur en de oliedruk.

In het hele interieur is het onderscheidende blauwe RS-thema terug te vinden. Ondermeer in de stiksels op de stoelen, het stuurwiel, de matten en de bekleding, de afbeelding in kleur op de pookknop en via het RS-logo zelf, dat een prominente plaats heeft op de stoelen, het stuur en de dorpellijsten.

Vier opvallende carrosseriekleuren, waaronder Nitrous Blue – een vierlaags metallic lak die exclusief voor de RS is voorbestemd – evenals Stealth Grey, Absolute Black en Frozen White. De auto die in Keulen is onthuld, heeft hetzelfde speciale Liquid Blue kleurenschema als die van de nieuwe Ford GT die vorige maand werd onthuld op de North American International Auto Show.

Rijke geschiedenis van innovatie en prestaties 
Sinds de eerste Ford RS-modellen de weg op gingen heeft het merk RS een essentieel deel gevormd van Ford’s DNA, door de technische innovaties en de prestaties op zowel de openbare weg als op het circuit. De reputatie van de RS-modellen gaat terug naar de eerste dagen van veel successen in de rallysport en ze vestigden snel een naam vanwege de geavanceerde technologieën en sportieve rijervaringen. Die reputatie geldt vandaag de dag nog steeds.

Door de jaren heen zijn RS-modellen altijd voorlopers geweest op het gebied van innovatieve performancetechnologieën, van krachtige ongeblazen motoren en krachtbronnen met een turbo, tot verfijnde aerodynamische voorzieningen en geavanceerde systemen van voorwiel- en vierwielaandrijving.

Tot de auto’s met vierwielaandrijving behoren de exotische RS200 uit 1984 met middenmotor voor de groep B categorie van de rallysport, de Sierra RS Cosworth 4×4 uit 1990, de spectaculaire Escort RS Cosworth en de Escort RS2000 4×4 uit 1994.

De oorspronkelijke Focus RS met 215 pk uit 2002 werd aangedreven door een 2.0-liter turbomotor en beschikte over een geavanceerd limited-slip differentieel. Het model van de tweede generatie stuurde 305 pk naar de voorwielen en had een baanbrekende RevoKnuckle wielophanging.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com