- In de splinternieuwe Ford Galaxy kunnen zeven personen comfortabel reizen dankzij praktische innovaties en geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie
- De Galaxy beschikt over een elegant uiterlijk met slanke koplampen, een verhoogde taillelijn en grote ramen; het stijlvolle interieur beschikt over een glazen panoramadak
- U kunt eenvoudiger dan ooit extra zitplaatsen of bagageruimte creëren door de stoelen op de derde rij met één druk op de knop omhoog te zetten of neer te klappen
- Dankzij het intelligente vloerontwerp is in- en uitstappen eenvoudiger en kunnen de stoelen op de tweede rij eenvoudig worden verschoven en neergeklapt om toegang te krijgen tot de stoelen op de derde rij
- Nog meer comfort dankzij multicontourstoelen en de integrale multilink-wielophanging
- Dankzij de nieuwe Intelligent Speed Limiter kan de Galaxy bestuurders helpen de toegestane maximumsnelheid te handhaven en zo dure snelheidsboetes voorkomen; het grootlicht met antiverblinding optimaliseert het zicht bij nacht
- Nauwkeuriger sturen dankzij de Ford Adaptive Steering-technologie. Efficiënt en zorgeloos rijden dankzij een EcoBoost-benzinemotor of een TDCi-dieselmotor
De Ford Motor Company heeft vandaag de splinternieuwe Ford Galaxy onthuld; een ruime, verfijnde en technologisch geavanceerde ‘people mover’ waarin zeven personen in alle luxe kunnen reizen. Lees verder
Downloads
- De nieuwe Ford Galaxy (doc)
- Foto's in hoge resolutie (zip)
De nieuwe Galaxy draagt de nieuwste wereldwijde ontwerpfilosofie van Ford uit dankzij een verfijnde grille en slanke koplampen, en beschikt over zeven grote zitplaatsen. Gezinnen kunnen gemakkelijk wisselen tussen extra zitplaatsen of extra laadruimte, doordat de Galaxy als eerste auto binnen dit segment over een functie beschikt waarmee de derde rij met stoelen met één druk op de knop kan worden ingeklapt of omhoog gezet.
De zitplaatsen voorin zijn door de multicontourstoelen met massagefunctie nu nog comfortabeler en dankzij de integrale multilink-wielophanging kunnen ook passagiers op de tweede en derde rij van een nog comfortabelere rit genieten.
De splinternieuwe Galaxy biedt bestuurders in de stad en op de snelweg geavanceerde technologieën, waaronder:
• Intelligent Speed Limiter; wanneer geactiveerd, worden verkeersborden gedetecteerd en wordt de snelheid aangepast om te voorkomen dat bestuurders te hard rijden en snelheidsboetes krijgen
• Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection-technologie beperkt de impact van frontale botsingen met voertuigen en voetgangers en helpt bestuurders om botsingen te voorkomen
• De technologie voor grootlicht met antiverblinding van de dynamische LED-koplampen detecteert verkeer in tegengestelde rijrichting en dimt mogelijk verblindend licht terwijl andere gebieden maximaal verlicht blijven.
De Galaxy brengt rijdynamiek voor een auto uit deze klasse naar een geheel nieuw niveau dankzij de Ford Adaptive Steering-technologie, die de stuuroverbrengingsverhouding aan de snelheid aanpast om de wendbaarheid en de nauwkeurigheid te optimaliseren.
“Generaties in heel Europa zijn opgegroeid met de Galaxy. Klanten kunnen op de meest comfortabele en veilige manier zeven personen vervoeren, en ze zullen continu worden verrast door de ongekende veelzijdigheid,” aldus Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service bij Ford Europa. “De splinternieuwe Galaxy verhoogt deze kwaliteiten dankzij een verbeterde rijdynamiek, een lager brandstofverbruik, een verfijnder uiterlijk en nuttige innovaties.”
Flexibel voor het gezinsleven
Met de gloednieuwe Galaxy wordt het eenvoudiger dan ooit om de ruimte te optimaliseren voor passagiers en bagage. Met een besturingspaneel in het achterste bagagecompartiment kunnen alle vijf stoelen op de tweede en derde rij neerklappen met één druk op de knop. Dit is de eerste auto in dit segment waarbij de stoelen op de derde rij ook automatisch omhoog gezet kunnen worden.
Dankzij een vlakke laadvloer is het eenvoudig grote voorwerpen te laden. Doordat de stoelen op de tweede en derde rij afzonderlijk verschuifbaar zijn en de stand van de rugleuning aan te passen is, kan de combinatie van zitplaatsen en laadruimte naar wens worden aangepast voor zowel ritten naar school of vakantie. Onder de vloer van de kofferbak bevindt zich dankzij het nieuwe Cargo Management-systeem nog eens 20 liter aan verborgen opslagruimte.
Passagiers kunnen flessen met tot 1,5 liter in de portiervakken plaatsen, en in de opslagruimte onder de stoelen kunnen eenvoudig allerlei voorwerpen worden opgeborgen, zoals laptops, boeken en snacks. Tevens is er ruimte om spullen op te bergen in de ruimte boven aan het instrumentenpaneel en in de middenconsole bevindt zich een opbergruimte voor mobiele telefoons en audioapparatuur. Ouders zullen de standaard spiegel waarmee ze hun kinderen in de gaten kunnen houden, erg handig vinden. Deze spiegel is zodanig geplaatst dat beide achterbanken geheel zichtbaar zijn.
De ruimte van het interieur is ook geoptimaliseerd dankzij extra dunne rugleuning technologie en contourstoelen. Passagiers op de tweede en derde rij hebben ook 10 mm meer hoofdruimte dan in de voorgaande Galaxy, en de stoelen op de derde rij bieden met 40 mm extra hoofdruimte meer ruimte dan belangrijke concurrenten van Ford. Tevens is er meer ruimte voor ellebogen en schouders, doordat het traditionele swing-open-achterportierontwerp behouden is gebleven. Passagiers op de derde rij kunnen het zichzelf nog gemakkelijker maken dankzij hun eigen opbergvak en bekerhouder in de armleuning.
Met één druk op de knop krijgt men toegang tot de achterste rij doordat de stoelen op de tweede rij in één beweging naar voren kunnen worden geschoven en kunnen worden gekanteld, en dankzij een verlaagd vloerontwerp kunnen passagiers eenvoudiger in en uit de auto stappen. Dankzij een dubbele afdichting blijft de dorpel schoon en is er minder kans dat passagiers vuile kleren krijgen doordat ze tegen de buitenzijde van de auto aan komen wanneer ze in of uit de auto stappen.
De multicontourstoelen van Ford met Active Motion-massagefunctie zijn ontworpen om vermoeidheid van spieren te verminderen, vooral tijdens lange ritten. De in 8 standen verstelbare stoelen zijn in samenwerking met artsen ontwikkeld en zijn uitgerust met een verwarmings- en koelsysteem en een systeem van 11 opblaasbare kussens om dijen, billen en onderrug vrijwel ongemerkt te masseren. De randen van de stoelbasis laten lucht ontsnappen wanneer de portieren worden geopend zodat u eenvoudiger kunt uitstappen, en de passagiersstoel beschikt over een geheugenfunctie. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn multi-instelbaar, en voor het eerst beschikt de Galaxy ook over een verstelfunctie in alle richtingen voor de stuurkolom en stuurwielverwarming.
De ideale temperatuur kan nu sneller worden bereikt met het verbeterde verwarmingsventilatie- en airconditioningsysteem, dat als eerste in Europa werd geïntroduceerd in de nieuwe Ford Mondeo. Het systeem biedt een verbeterde luchtcirculatie, kan lagere temperaturen bereiken en heeft een stillere werking. Passagiers op de achterbank kunnen hun eigen temperatuurinstellingen kiezen door middel van extra bedieningsmogelijkheden en een eigen klimaatbeheersingssysteem. Het interieur blijft ook koel bij zonnig weer dankzij ramen die UV-stralen weren zodat het niet te heet wordt in de auto.
“De Galaxy is altijd al een auto geweest die voor zeven personen is bedoeld, en ons nieuwe model brengt deze filosofie naar een nog hoger niveau doordat elke inzittende kan genieten van uitzonderlijk veel comfort en verfijnde afwerking,” aldus Andrew Kernahan, Chief Programme Engineer van de Ford Galaxy.
Soepeler en stiller rijden
De integrale multilink-wielophangingsconfiguratie van Ford biedt zowel de flexibiliteit die nodig is voor meer comfort als de laterale stijfheid die het rijgedrag en de handelbaarheid verbetert. Het systeem is tevens aanwezig in de nieuwe Mondeo en S-MAX en zorgt er ook voor dat de velgen verder naar achteren bewegen bij het nemen van hobbels. Hierdoor wordt de impact beter geabsorbeerd, waardoor de auto soepeler en stiller rijdt. De Galaxy wordt tevens aangeboden met zelfnivellerende achterwielophanging, die een optimale rijhoogte behoudt voor meer comfort en een betere handelbaarheid.
Dankzij het geluiddempende materiaal dat is aangebracht aan de onderkant van de carrosserie, in de wielkasten en in de voor- en achterportieren, en het feit dat er meer gebruik is gemaakt van gesloten onderdelen voor de carrosseriestructuur, is de cabine veel stiller. Het geluiddempende glas van de voorruit en de zijramen helpen ook windruis en omgevingslawaai verminderen.
Slimme technologieën
Bestuurders krijgen ondersteuning van systemen die snelheidsbeperkingen bijhouden en voetgangers en voertuigen detecteren, zodat zij zich kunnen concentreren op het autorijden zelf. Het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford is nog een voorbeeld van een dergelijk systeem. Dit systeem past de hoek van de lichtbundel van de koplampen aan de rijomgeving aan en kan voorkomen dat andere bestuurders worden verblind dankzij het grootlicht met antiverblinding functie.
Geheel nieuwe sensortechnologieën in de Galaxy maken parkeren nog gemakkelijker:
• Active Park Assist helpt bestuurders een parkeerplek te vinden en de auto zowel file als haaks in te parkeren
• Park-Out Assist helpt bestuurders bij het wegrijden vanuit een parkeerplaats bij fileparkeren. Hierbij neemt het systeem de besturing over terwijl de bestuurder het gaspedaal en de rem bedient
• Side Parking Aid genereert hoorbare waarschuwingssignalen en afstandsindicatoren op een scherm bij obstakels rondom de auto
• Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders voor naderende auto’s bij het achteruitrijden vanuit een parkeerplaats
• Front Split View Camera verbetert het gezichtsveld van de bestuurder wanneer deze wegrijdt uit een parkeerplaats of vanaf een kruising dankzij een 180 graden-camerasysteem dat aan de voorzijde van de Galaxy is geïnstalleerd, en geeft het beeld weer op het aanraakscherm van 8” met een hoge resolutie in de middenconsole
Daarnaast biedt de nieuwe Galaxy ook nog een aantal voorzieningen op het gebied van bestuurdersassistentie, zoals het Blind Spot Information-systeem, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert.
Bestuurders kunnen met Ford SYNC 2 met spraaksturing telefoon-, entertainment-, klimaat- en navigatiesystemen bedienen met behulp van gewone spreektaal. Dit is een handig hulpmiddel en bestuurders kunnen zelfs een lijst met plaatselijke restaurants laten verschijnen door te zeggen: “Ik heb honger”, of ze kunnen naar point of interests zoeken door de naam ervan te zeggen.
De handsfree bedienbare achterklep kan worden geopend of gesloten met een voetbeweging onder de achterbumper. Nog meer gemak wordt geboden door de elektrische parkeerrem en Hill Launch Assist.
Dynamische prestaties
De splinternieuwe Galaxy verbetert de kenmerkende rijdynamiek die vergelijkbaar is met die van een personenauto door het wereldwijde CD-segmentplatform van Ford te combineren met geavanceerde technologieën. Het integrale multilink-wielophangingsontwerp biedt aluminium draagarmen die het gewicht met 2 kilo verlagen. Aluminium fusees met omsloten wiellagers verbeteren de stijfheid voor een snellere respons.
Dempers en vering zijn speciaal afgesteld voor de Galaxy, en tevens biedt het model Continuous Control Damping, waarmee de wielophanging kan worden ingesteld op “comfort,” “normaal” en “sport”. Met elektronische stuurbekrachtiging kan nu voor het eerst de zwaarte en de mate van directheid van de besturing aan de chassisinstellingen worden aangepast.
De splinternieuwe Galaxy behoort tevens tot de eerste auto’s met de Adaptive Steering-technologie van Ford, waardoor de zevenzitter eenvoudiger kan worden bestuurd in de stad en nauwkeuriger kan sturen bij hogere snelheden. Samen met Electric Power Assist Steering (EPAS) zijn ook Torque Steer Compensation en Active Nibble Compensation geïntroduceerd, waarmee ongewenste effecten, krachten en trillingen worden geneutraliseerd.
De krachtige, zuinige nieuwe motoren bieden nog meer rijgenot, zowel in de stad als op de snelweg. De Galaxy kan worden geleverd met diverse 2.0-liter TDCi Ford-dieselmotoren. Welke dieselmotoren er op de Nederlandse markt geleverd zullen worden, wordt kort voor de lancering bekend gemaakt.
Tot de leverbare benzinemotoren behoren de nieuwe, zuinige 160 pk 1.5-liter EcoBoost en de 240 pk 2.0-liter EcoBoost van Ford. De volledige motorlijn van de Galaxy voldoet aan de Euro VI-emissienorm. De lagere CO2-uitstoot en het verbeterde brandstofverbruik worden gerealiseerd met behulp van:
• Smart Regenerative Charging. Dit systeem zorgt ervoor dat de dynamo selectief wordt ingeschakeld en de accu wordt opgeladen wanneer de auto stagionair draait of wanneer er wordt afgeremd op de motor. Zo wordt de energie teruggewonnen die anders verloren zou gaan: de motorbelasting neemt af, zodat er minder brandstof wordt verbruikt
• Auto-Start-Stop. Dit systeem schakelt automatisch de motor uit als de auto stationair draait en herstart de motor zodra de bestuurder weer wil optrekken
• Active Grille Shutter. Dit systeem verbetert de aerodynamica en optimaliseert de luchtstroom voor het koelen van de motor
Verbeterde actieve en passieve veiligheid
Naast een airbag voor kniebescherming aan de bestuurders- en passagierszijde en curtainairbags op de eerste, tweede en derde rij, is de nieuwe Galaxy voor het eerst uitgerust met zij-airbags voor de stoelen op de tweede rij. Zo kunnen bestuurders hun meest kostbare lading nog beter beschermen. De veiligheidsgordels met zelfspanners en spankrachtbegrenzers van de stoelen op de tweede rij verbeteren de veiligheid van de achterpassagiers. Daarnaast wordt voor de veiligheidsgordels op alle rijen een herinnering weergegeven wanneer de gordel niet wordt gedragen.
Met de MyKey-technologie kunnen eigenaren een sleutel programmeren waarmee inkomende telefoongesprekken kunnen worden geblokkeerd, de topsnelheid kan worden beperkt, kan worden voorkomen dat de bestuurdersassistentie en veiligheidsvoorzieningen worden uitgeschakeld, het maximumvolume van het audiosysteem kan worden beperkt en het audiosysteem geheel kan worden uitgeschakeld als inzittenden geen veiligheidsgordels dragen. Handig wanneer de auto aan een jeugdige bestuurder wordt meegegeven.
De stabiliteit van de auto is bovendien verbeterd door toepassing van Curve Control- en Roll Stability Control-systemen, die het motorkoppel en het remmen automatisch aanpassen om bestuurders te helpen de auto onder controle te houden. De veiligheid voor voetgangers wordt nog beter beschermd door de weggewerkte ruitenwissers, die zijn ontworpen om bij een aanrijding verwondingen aan het hoofd te beperken.
Elegant ontwerp
Het uiterlijk van de nieuwe Galaxy is eigentijds en elegant. Aan de voorkant is een trapezevormige grille aangebracht boven een opvallende ondergrille die over de volle breedte loopt. De slanke koplampen gaan vloeiend over in de verhoogde taillelijn die het sterke en elegante karakter van de Galaxy benadrukt.
Aan de achterkant is met een technisch hoogstandje een modern effect bereikt door het glas van het raam te laten overvloeien in de achterlichten, waardoor het glasoppervlak groter lijkt. De dunne dakstijlen zijn ontworpen om zowel het zicht van binnenuit als de visuele impact van het glasoppervlak te optimaliseren. Dit geeft de Galaxy een uitstraling waarmee zijn status als zevenpersoons auto wordt benadrukt.
Het interieurontwerp van de nieuwe Galaxy is volwassen en elegant, met een fraai vormgegeven middenconsole die aansluit op het bovenste instrumentenpaneel, en een aan de zijkanten doorlopend dashboard dat overgaat in de voorportieren. Voor de afwerking en accentuering wordt naargelang het uitrustingsniveau aluminium, antraciet-metallic en hoogglanzend of mat zwart geleverd. Het grote glasoppervlak zorgt voor een open en luchtig interieur; een elektronisch te verduisteren glazen panoramadak over de volledige lengte is ook leverbaar.
Het traditionele instrumentencluster maakt optioneel plaats voor een 10” digitaal scherm dat naar de bestuurder is gericht. Hierop worden een bewegende snelheidsmeter en toerenteller in analoge stijl weergegeven. Gebruikers kunnen de weergave-instellingen en de grafische 3D-elementen op het digitale scherm naar eigen inzicht wijzigen voor een gepersonaliseerde en interactieve ervaring. De helderheid van het scherm wordt automatisch aan het omgevingslicht aangepast.
“De verhoogde plaatsing van de middenconsole en het instrumentenpaneel geven het gevoel van een echte autocockpit, wat de karakteristieke rijeigenschappen en de verfijning van de Galaxy accentueert,” aldus Claudio Messale, Chief Designer bij Ford Europa. “Deze kwaliteiten, gecombineerd met het betere zicht en het gevoel van zelfvertrouwen dat een people mover met zich meebrengt, bieden het beste van twee werelden, zonder compromissen.”
Magische onthulling
Ford heeft de nieuwe Galaxy letterlijk voor de eerste keer “onthuld”, terwijl de auto op een aanhanger stond, en er een ongelooflijke stunt werd uitgevoerd met de hulp van illusionist Darcy Oake.
Het ene moment staan Oake en zes assistenten op de aanhanger, die door een truck over de startbaan van een luchthaven wordt voortgetrokken. Oake verbergt de zes assistenten achter een doek, en enkele seconden later komen ze op magische wijze vanuit het niets tevoorschijn in de nieuwe Galaxy.