- Ford bedenkt unieke jas die fietsers makkelijker laat navigeren
- Slimme jas is voorzien van mouwen die oplichten in de richting van de fietser
- Interface op basis van geluids- en gevoelswaarneming zorgt dat fietsers hun ogen op de weg kunnen houden
Het kan angstaanjagend zijn om op twee wielen door drukke straten te rijden. Een blik op een navigatie-app terwijl mensen aan het fietsen zijn, kan het risico op een ongeluk verhogen – zowel voor de fietser als voor andere weggebruikers en voetgangers. Fietsliefhebbers in dienst van Ford hebben een unieke wearable bedacht die fietsers makkelijker laat navigeren. Bovendien zijn hun aanwezigheid en bedoelingen duidelijker zichtbaar voor anderen terwijl ze verbonden zijn met een app. Lees verder
Downloads
“Bij Ford willen we dat mensen – en goederen – zich veiliger, zekerder en vrijer door steden verplaatsen”, aldus Tom Thompson, projectleider van het Ford Smart Mobility-team. “Het concept van de slimme jas geeft ons meer inzicht in hoe fietsers, automobilisten en voetgangers beter naast elkaar kunnen bestaan met behulp van slimme technologieën. En het toont hoe we deze bevindingen kunnen toepassen op toekomstige ideeën.”
Bekijk de video hier https://www.youtube.com/watch?v=SQH1PCmeO_I
De slimme jas is voorzien van mouwen die oplichten als de drager naar links of rechts afslaat. De jas is draadloos verbonden met een fietsvriendelijke navigatie-app op een smartphone die de juiste mouw laat trillen, zodat fietsers weten welke kant ze op moeten. Daarbij wordt een route gekozen waarop drukke wegen en kruisingen worden vermeden.
Fietsers hoeven hun ogen niet van de weg of hun handen van het stuur te halen om op hun smartphone te kijken. Dankzij interfaces die gebruikmaken van geluids- en gevoelswaarneming kunnen fietsers hun telefoon opnemen, berichten ontvangen en navigatieaanwijzingen laten herhalen. In de jas is ook een knipperend remlicht verwerkt.
“Er ontstaat onmiddellijk een andere mindset zodra fietsers niet meer hoeven te stoppen om een navigatie-app op hun telefoon te raadplegen – of zich geen zorgen meer hoeven te maken dat er een drukke weg of kruispunt aankomt”, aldus Thompson, die in zijn vrije tijd heeft geholpen bij het ontwikkelen van de jas.
Het team fietsfanaten dat de jas heeft ontwikkeld en getest tijdens de dagelijkse fietsrit naar het kantoor van Ford Smart Mobility Innovation in Londen, is belast met het onderzoeken van de “laatste kilometers”-uitdaging. Dat slaat niet alleen op het laatste stuk van de rit naar het werk, maar ook op het laatste stuk van het leveren van goederen en diensten in drukke en verstopte steden. Dat stuk is vaak duurder en complexer.
Het concept van de slimme jas is gekoppeld aan de campagne “Share The Road” van Ford, die gericht is op het realiseren van meer harmonie en empathie tussen automobilisten en fietsers. Fietsen wordt steeds populairder in steden, voor het woon-werkverkeer, voor recreatie en voor het leveren van goederen en diensten. Tijdens de ochtendspits zijn fietsen zelfs het belangrijkste vervoersmiddel in de City of London, een van de districten van Groot-Londen, waar nu ongeveer drie keer zoveel mensen de fiets pakken dan in 1999. *
Het concept van de slimme jas, ontwikkeld in samenwerking met kledingexperts Lumo en deskundigen op het gebied van mobiliteitssoftware Tome, onderstreept de gezamenlijke benadering van innovatie van Ford. Toekomstige geavanceerde functies stellen commerciële koeriers in staat oproepen en berichten te openen met handgebaren en spraakopdrachten. Het gebruik van beengeleidende hoofdtelefoons (waarbij geluid via trillingen in het kaakbeen naar het binnenoor wordt gestuurd) voorkomt dat geluiden van voetgangers en andere weggebruikers worden tegengehouden, zoals bij oortjes.
Voorlopig blijft de slimme jas een prototype. Maar Ford is bezig met het vastleggen van het patent, zodat het concept in de toekomst kan worden doorontwikkeld of in licentie kan worden gegeven aan anderen, samen met de begeleidende app en knowhow.
###
* Het aantal fietsers geteld tijdens de ochtendspits is meer dan verdubbeld sinds 2007, waardoor de fiets het meest getelde vervoersmiddel tussen 8:00 en 9:00 uur is in de straten van de City. http://democracy.cityoflondon.gov.uk/ieListDocuments.aspx?CId=392&MId=20041