- Ford Cologne Electric Vehicle Center wordt officieel geopend na investering van $ 2 miljard om historische fabriek uit 1930 te transformeren
- High-tech centrum gaat nieuwe generatie elektrische personenauto's produceren voor Europese markt
- Ford Cologne Electric Vehicle Center wordt eerste koolstofneutrale assemblagefabriek wereldwijd, belangrijke mijlpaal op Fords ‘Road to Better’
- Met jaarlijkse productiecapaciteit van 250.000 elektrische auto's ondersteunt nieuw EV Center wereldwijde plannen van Ford om eind 2026 jaarlijkse productie van 2 miljoen elektrische auto's te bereiken
Ford heeft vandaag het Cologne Electric Vehicle Center geopend: een hoogwaardige productiefaciliteit in Keulen waar Fords nieuwe generatie elektrische personenauto's voor miljoenen Europese klanten wordt gebouwd. Lees verder
Downloads
Ford heeft zijn historische fabriek in Niehl in Keulen – opgericht in 1930 – getransformeerd als onderdeel van een investering van $ 2 miljard. Deze investering laat zien hoeveel vertrouwen Ford heeft in de geschoolde assemblagebanen in Duitsland en in de toekomst van de Europese autoproductie.
De locatie van 125 hectare die is ontworpen met hoge efficiëntie als doel, is uitgerust met een gloednieuwe productielijn en batterij-assemblage, en ultramoderne machines en automatisering. Dat alles maakt het mogelijk om jaarlijks meer dan 250.000 elektrische auto’s te produceren. Na het succes van de Mustang Mach-E, de E-Transit en de F-150 Lightning heeft Ford onlangs wereldwijd zijn vierde elektrische auto onthuld: de elektrische Explorer. Dat wordt de eerste elektrische auto die in Keulen wordt geproduceerd, gevolgd door een tweede elektrische auto, een sportieve crossover.
Het Cologne EV Center wordt Fords eerste koolstofneutrale assemblagefabriek ter wereld. Het EV Center ondersteunt de doelstelling van het bedrijf voor het bereiken van koolstofneutraliteit in 2035 in de gehele Europese voetafdruk van fabrieken, logistiek en directe leveranciers.
“De opening van het Cologne EV Center luidt een nieuw tijdperk in van schone fabricage en elektrische auto’s in Europa”, zegt Bill Ford, Executive Chair. “De fabriek wordt nu een van de meest efficiënte en milieuvriendelijke fabrieken in de hele sector. Ik ben erg blij dat we aan een toekomst met nul uitstoot werken voor onze kinderen en kleinkinderen.
Van Model A tot de nieuwe elektrische Explorer: een nieuw tijdperk voor Ford in Europa
De opening van het Cologne EV Center is het nieuwste hoofdstuk in de lange geschiedenis van de Ford-fabriek in Keulen, die sinds 1931 het centrum vormt van de Europese auto-industrie. Er zijn beroemde auto’s gebouwd in de fabriek, waaronder de Ford Model A, de Taunus, de Capri, de Granada en de Fiesta.
Al meer dan 90 jaar is de Ford-fabriek in Keulen, waar meer dan 18 miljoen auto’s worden geproduceerd, een van de meest efficiënte fabrieken ter wereld. De faciliteit heeft voor een betere mobiliteit gezorgd voor meerdere generaties Europeanen.
“Het Cologne EV Center kondigt de start aan van een nieuw tijdperk voor Ford in Europa”, aldus Martin Sander, general manager van Ford Model e Europa. “We herdefiniëren de fabricage van auto’s, waarbij geavanceerde technologie wordt gebruikt om volledig verbonden elektrische auto’s te maken die voldoen aan de vraag van onze klanten naar emissievrije mobiliteit.”
In het Cologne EV Center staan digitale ontwikkelingen centraal die machines, auto’s en medewerkers met elkaar verbinden. De implementatie van zelflerende machines, autonome transportsystemen en big-databeheer in realtime is cruciaal voor de efficiency van de productieprocessen. Die worden met de tijd beter en garanderen een hoge kwaliteit.
Ford gaat ook een stap verder door menselijke kwaliteiten te bevorderen in plaats van te vervangen. Nieuwe cognitieve en collaboratieve robots, en ‘augmented reality-oplossingen ondersteunen de medewerkers en verhogen de efficiency en gegevensuitwisseling met andere fabrieken. Ervaringen kunnen in realtime worden gedeeld.
Een koolstofneutraal centrum voor elektrische auto’s – Ford realiseert zijn Road to Better-plan
Om koolstofneutraliteit te realiseren, verlaagt Ford het gebruik van energie en de uitstoot in de fabriek’. Hiertoe worden nieuwe processen, machines en technologie geïmplementeerd. Alle elektriciteit en aardgas die nodig zijn voor de fabriek, zijn koolstofneutraal: er wordt 100 procent gecertificeerde hernieuwbare elektriciteit en biomethaan gebruikt.
De warmte die nodig is voor processen en voor het verwarmen van de fabriek is koolstofneutraal, omdat de corresponderende emissies van de assemblagefabriek voor Ford worden gecompenseerd door de plaatselijke energieleverancier. De warmte wordt gegenereerd door een externe energiecentrale en via een speciaal stoomnetwerk aan Ford geleverd.
De plaatselijke energieleverancier is van plan de uitstoot voor deze warmtelevering met ongeveer 60 procent te hebben gereduceerd in 2026 en volledig te hebben uitgebannen in 2035. Zodra het Ford Cologne EV Center helemaal operationeel is, wordt het door een onafhankelijke instantie als koolstofneutraal gecertificeerd. Deze onafhankelijke certificatie wordt regelmatig gecontroleerd en voor eventuele resterende emissies worden hoogwaardige koolstofcompensaties aangekocht.
De technologische upgrade van het Ford Cologne EV Center gaat samen met een ecologische verbetering van de biodiversiteit en het ecologische evenwicht van de bestaande groene ruimte van de fabriek. Voorbeelden van de maatregelen zijn een nieuwe meerjarige vegetatie van wilde bloemen, een verandering van ecologisch arme grasgebieden naar weiden met wilde bloemen en insectenhotels, en tot slot onderkomens voor vleermuizen en vogels.
“Het koolstofneutrale Cologne EV Center is een lichtend voorbeeld in de autobranche voor de overgang van de traditionele autofabricage naar de productie van elektrische auto’s”, besluit Sander. “De faciliteiten en processen zijn door onze ingenieurs ontworpen om efficiency te maximaliseren en milieu-impact te minimaliseren. Dat helpt Ford om koolstofneutraal te worden in Europa en ondersteunt ons wereldwijde decarbonisatie plan.”