- Inzet op een duurzame en winstgevende toekomst in Europa, met twee pijlers: het versterken van het leiderschap in Ford Pro bedrijfswagens en diensten, en een nieuwe lijn geëlektrificeerde personenauto’s.
- Strategisch partnerschap met Renault Group: door de schaal van Renault Group te combineren met Ford’s kenmerkende design ontstaan betaalbare en innovatieve elektrische voertuigen.
- Nieuwe generatie multi-energy voertuigen vanaf 2028: Onmiskenbare rijbeleving van een Ford met digitale connectiviteit en meer keuzevrijheid voor klanten.
- Ford roept Europese beleidsmakers op CO₂-doelstellingen af te stemmen op de marktrealiteit voor een succesvolle en duurzame transitie naar elektrisch rijden.
Ford kondigt de volgende fase van de strategische transformatie in Europa aan, die zich richt op wendbaarheid, kostenefficiëntie en een versterkte merkbelofte. Lees verder
Downloads
Ford’s strategie voor Europa is opgebouwd rond drie pijlers: het verder versterken van het succesvolle Ford Pro voor bedrijfswagens, het uitbreiden van het aanbod personenauto’s met onderscheidende nieuwe modellen en het optimaliseren van de huidige industrie om schaalvoordelen en kostenefficiëntie te realiseren.
Nieuwe generatie personenauto’s en bedrijfswagens
Een nieuw productoffensief wordt gestart met het oog op een duurzaam winstgevende positie van Ford in Europa, bestaande uit de introductie van nieuwe betaalbare, volledig elektrische en hybride voertuigen. Dit geldt voor zowel personenauto’s als voor bedrijfswagens. Klanten krijgen hiermee meer keuzevrijheid in de transitie naar volledig elektrisch rijden.
Tegelijkertijd zal de introductie van deze nieuwe voertuigen de concurrentiekracht van het bedrijf in een competitieve markt vergroten. Ze bouwen voort op het bestaande aanbod van Ford en worden vanaf 2028 in de showrooms verwacht. Lees het bericht over deze toekomstige modellen.
“Als Amerikaans bedrijf zien we Europa als het front van de wereldwijde transformatie van onze industrie,” zegt Jim Farley, president en CEO van Ford Motor Company. “Hoe we hier concurreren – hoe we innoveren, partnerschappen aangaan en investeren – zal het rode draad vormen voor de volgende generatie. We zetten ons in voor een levendige toekomst in Europa, maar die toekomst vereist dat we sneller en efficiënter bewegen dan ooit tevoren.”
Strategisch partnerschap met Renault Group
Als eerste stap om dit plan te versnellen, kondigt Ford een strategisch partnerschap met Renault Group aan. Het partnerschap omvat een overeenkomst om gezamenlijk twee elektrische voertuigen onder het merk Ford te ontwikkelen op het Ampere-platform van Renault, die in 2028 in de showrooms verschijnen. Terwijl de gedeelde architectuur efficiëntie biedt, zorgt Ford Design voor het ontwerp. Daarnaast zal ook de rijbeleving het Ford DNA in zich hebben, zodat deze voertuigen met trots het blauwe ovaal mogen dragen.
Daarnaast is een een Letter of Intent (LOI) getekend om de gezamenlijke ontwikkeling en productie van lichte bedrijfswagens onder de merken Ford en Renault te verkennen. Het partnerschap combineert de expertise, industriële schaal en leveranciersnetwerken van twee grote merken en levert daarmee de efficiëntie en productieschaal die nodig zijn om te concurreren in een zeer dynamische markt.
“Ons plan is om de Blue Oval te ontketenen,” zegt Jim Baumbick, president van Ford Europa. “We benutten strategische partnerschappen om competitief te blijven, maar we blijven volledig gefocust op het product. Dit worden plezierige, volledig verbonden voertuigen die zich onderscheiden van de massa.”
Data benutten om productiviteit voor zakelijke klanten te verhogen
Ford Pro blijft de motor van Ford’s Europese activiteiten. De divisie beweegt zich verder dan alleen hardware en biedt een volledig ecosysteem van software en diensten. Door miljarden voertuigdatapunten om te zetten in bruikbare inzichten, heeft het Ford Liive Uptime-systeem in 2024 naar schatting 820.000 extra dagen praktische inzetbaarheid voor Europese bedrijven gerealiseerd.
Bestaande partnerschappen benutten en industriële footprint optimaliseren
De huidige aankondiging van het partnerschap met Renault Group bouwt voort op Ford’s lange geschiedenis van succesvolle samenwerkingen in Europa met Koç Holding en Volkswagen. Door partnerplatforms te benutten, ontwikkelt Ford producten die onmiskenbaar Ford zijn – betaalbaar, innovatief en onderscheidend.
Ford Otosan, de joint venture met Koç Holding, wordt algemeen beschouwd als een van de meest succesvolle partnerschappen in de sector en vormt een belangrijke waardecreatie voor Ford’s bedrijfswagenactiviteiten in Europa. De Ford Otosan-fabrieken zijn geïntegreerd met Ford’s Europese industriële netwerk en worden voorzien van elektrische aandrijfunits geproduceerd in Halewood in het Verenigd Koninkrijk, na een investering van £380 miljoen, en geavanceerde motortechnologie uit de Dagenham-fabriek.
De samenwerking met Volkswagen levert aanzienlijke bijdragen aan de versterking van zowel Ford’s bedrijfswagen- als personenautobusiness. De huidige reeks elektrische voertuigen uit de alliantie wordt geproduceerd in het nieuwe Electric Vehicle Centre van Ford in Keulen, Duitsland.
Tegelijkertijd ontwikkelt Ford zijn industriële activiteiten in Europa verder, zodat de transitie naar multi-energy voertuigen wordt ondersteund en klanten meer keuzevrijheid krijgen. De fabriek in Valencia zal een cruciale rol blijven spelen bij het realiseren van Ford’s plannen voor een uitgebreid en verbeterd portfolio van personenauto’s in Europa.
Ford pleit voor constructieve afstemming van beleid
Ford’s strategie voor Europa is er ook op gericht om de veranderende CO₂-uitstootregels in de regio op te volgen en klanten een breed scala aan betaalbare opties te bieden in de transitie naar volledig elektrisch rijden. Het huidige aandeel elektrische voertuigen in Europa is stabiel op 16,1%, maar is wel ruim onder de vereiste 25% van nieuwe registraties die nodig is om de CO₂-doelstellingen van Europa in 2025 te halen.
“We moeten iedereen de kans geven te profiteren van elektrificatie en klanten keuzevrijheid bieden – of het nu volledig elektrische of hybride voertuigen betreft,” zegt Jim Baumbick, president van Ford Europa. “Het gaat erom de transitie aantrekkelijker en betaalbaarder te maken voor alle consumenten en bedrijven, zodat de vraag wordt gestimuleerd in plaats van afgeremd.”
Ford stelt drie stappen voor om een succesvolle transitie waar te maken:
- Doelen afstemmen op de realiteit: CO₂-doelstellingen moeten aansluiten bij de daadwerkelijke marktacceptatie en fabrikanten een realistisch en betrouwbaar vooruitzicht van 10 jaar bieden. Dit houdt ook in dat consumenten langer de keuze moeten hebben voor hybride voertuigen, zodat de kloof wordt overbrugd in plaats van een sprong te moeten maken waar ze nog niet klaar voor zijn.
- Transitie stimuleren: Europese fabrikanten hebben honderden miljarden geïnvesteerd in elektrische voertuigen. Overheden moeten die inzet ondersteunen met consistente stimulans voor de aankoop van elektrische voertuigen en een laadnetwerk dat zich uitstrekt voorbij welvarende stedelijke gebieden tot in het landelijke hart van Europa.
- Ondersteuning van de werkende economie: Het huidige beleid voor bedrijfswagens fungeert haast als een belasting op de economische ruggengraat van Europa. Slechts 8% van de nieuwe bestelwagens is elektrisch. Deze voertuigen vormen essentieel gereedschap voor bijvoorbeeld loodgieters, bloemisten en bouwbedrijven. Strenge CO₂-doelen voor bedrijfswagens benadelen de kleine en middelgrote ondernemingen die meer dan 50% van Europa’s BBP beslaan.


