• Doelstelling Ford Motor Company met betrekking tot uitstootreductie bij productie acht jaar eerder dan gepland gehaald
  • In 2010 werd bepaald dat de kooldioxide-uitstoot van productieactiviteiten in 2025 wereldwijd per geproduceerde auto 30 procent lager moest zijn
  • Inspanningen die er toe geleid hebben dat het doel tot energiebesparing vroegtijdig is behaald, zijn onder andere verbeteringen bij het spuitproces, gebruik van LED-verlichting, efficiënter werken en nieuwe zuinige voorzieningen

Ford Motor Company heeft maar liefst achter jaar eerder dan gepland de doelstelling met betrekking tot uitstootreductie bij productie gehaald. Dat maakt het bedrijf in zijn 19de jaarlijkse duurzaamheidsrapport bekend.

In 2010 maakte de Environmental Quality Office van Ford de doelstelling bekend dat in 2025 de kooldioxide-uitstoot bij de productieactiviteiten wereldwijd per geproduceerde auto met 30 procent moest zijn verlaagd. Deze doelstelling is tweemaal sneller dan verwacht waargemaakt. De resultaten zijn opzienbarend: een verlaging van de CO2-uitstoot in de productie wereldwijd met meer dan 3,4 ton van 2010 tot 2017.

“We zijn trots op al het werk dat we hebben verzet om dit doel te bereiken”, aldus Bruce Hettle, Group Vice President van Manufacturing and Labor Affairs. “We hebben een aantal verbeteringen in onze productieactiviteiten doorgevoerd die allemaal hebben bijgedragen tot de enorme verlaging van onze CO2-uitstoot.” Ford verlaagde zijn uitstoot door veranderingen in zijn productiefaciliteiten via energiebesparende en energie-efficiënte maatregelen, zoals de installatie van meer dan 100.000 LED-armaturen en modernisering van het lakspuitproces.

“Spuiten vergt erg veel energie”, zegt Andy Hobbs, directeur bij het Environmental Quality Office. “Met de introductie van een technologie voor het nat-in-nat aanbrengen van de lak was een droogoven niet meer nodig en kon het energieverbruik in verschillende fabrieken aanzienlijk worden teruggebracht zonder negatieve gevolgen voor de kwaliteit.”

Een andere energiebesparende technologie is Minimum Quantity Lubrication. Bij MQL wordt gereedschap gesmeerd met een zeer kleine hoeveelheid olie die door middel van verneveling rechtstreeks op het uiteinde wordt aangebracht. Voorheen werd hiervoor een grote hoeveelheid koelvloeistof vermengd met water gebruikt.

Ford werkt momenteel aan een nieuwe doelstelling op het gebied van duurzame energie. “We willen ambitieuze doelstellingen blijven nastreven en innovatieve manieren creëren om deze te realiseren”, zegt Hettle. “Onze volgende strategie is gericht op een toename van het gebruik van duurzame energie bij Ford zonder dat dit ten koste gaat van onze energie-efficiëntie.” Ook blijft Ford zich richten op de verlaging van de uitstoot van schadelijke stoffen door auto’s, door het zijne te doen in het terugdringen van de CO2-uitstoot conform het klimaatakkoord van Parijs. Het bedrijf investeert 11 miljard dollar in de ontwikkeling van 40 hybride en volledig elektrische modellen die uiterlijk 2022 moeten zijn uitgebracht.

Hoogtepunten uit het duurzaamheidsrapport
In het duurzaamheidsrapport 2017-2018 staan de belangrijkste activiteiten betreffende verantwoorde bedrijfsvoering van Ford, waaronder:

Mobiliteitsoplossingen
In 2018 introduceerde Ford een baanbrekend programma in Jeddah (Saoedi-Arabië), in samenwerking met de plaatselijke Effat University, Driving Skills for Life ‘For Her’ genaamd. Dit programma is het eerste in zijn soort en is specifiek gericht op rijopleidingen voor vrouwen nadat het verbod voor vrouwen op het behalen van een rijbewijs bij koninklijk besluit werd opgeheven. Onder de eerste geslaagden waren ruim 250 studenten. Zij hadden cursussen gevolgd waarin belangrijke vaardigheden werden geleerd die nieuwe automobilisten moeten beheersen, tips van zeer ervaren deskundigen en een goed begrip van veilig autorijden. Deze aangepaste versie van ons bekroonde programma Driving Skills for Life (zie ook www.drivingskillsforlife.nl) biedt vrouwen de mogelijkheid mobieler te zijn.

Elektrificatie
In samenwerking met de BMW Group, Daimler AG en de Volkswagen Group met Audi en Porsche heeft Ford IONITY opgericht, een pan-Europese joint venture voor de ontwikkeling van een netwerk van snelle oplaadstations voor elektrische auto’s. IONITY heeft als doel om voor het jaar 2020, 400 snelle oplaadstations met een oplaadcapaciteit van 350 kW te bouwen op belangrijke Europese locaties. Dit leidt tot beduidend kortere oplaadtijden in vergelijking met de huidige systemen. In 2017 is begonnen met de bouw van 20 stations in meerdere Europese landen. In Duitsland werd het eerste oplaadstation in 2018 in bedrijf gesteld. Door deze inspanningen wordt het gebruik van elektrische auto’s gestimuleerd.

Producten en activiteiten
Naast het realiseren van de ambitieuze doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen bij de productie met 32 procent te verlagen, maakt Ford ongeveer 300 onderdelen van duurzame materialen, waarvan er acht in productieauto’s worden gebruikt: soja, tarwe, rijst, castorium, kenaf (hibiscus), houtcellulose, jute en kokosnoot. Door minder energie te gebruiken, minder afval te produceren, en het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen heeft het bedrijf voorkomen dat meer dan 100 miljoen kg CO2 in de atmosfeer is uitgestoten sinds de overstap naar schuim uit sojabonen in 2011. Deze hoeveelheid is vergelijkbaar met de hoeveelheid koolstofdioxide die door vier miljoen bomen in een jaar wordt afgevangen.

Fords bijdrage aan de maatschappij
Ford zet zich in om een bijdrage te leveren aan gemeenschappen over de hele wereld. In 2017 schonk het Ford Motor Company Fund $63 miljoen aan goede doelen. Huidige en gepensioneerde medewerkers deden ruim 237.000 uur vrijwilligerswerk in meer dan 1.700 gemeenschapsprojecten in 40 landen. Ford- en Lincoln-dealers schonken meer dan $110 miljoen en 50.000 uur aan goede doelen, noodhulp bij rampen en non-profit organisaties in de gemeenschappen waarbinnen zij actief zijn.

Ga naar sustainability.ford.com om het volledige rapport te lezen.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com