• Ford kondigt een belangrijke nieuwe samenwerking aan om innovatie voor de productie van koolstofvezel voor de auto-industrie te kunnen bespoedigen
  • Ford en DowAksa zullen deel uitmaken van het door de Amerikaanse overheid ontwikkelde ´Institute for Advanced Composites Manufacturing Innovation´
  • Met koolstofvezelcomposiet kan het gewicht van voertuigen worden verlaagd en het brandstofverbruik worden teruggebracht zonder in te boeten aan de sterkte van de carrosserie
  • Afgelopen maand heeft Ford de splinternieuwe Ford GT geïntroduceerd, waarvoor veelvuldig gebruik is gemaakt van lichtgewicht materialen, waaronder koolstofvezels

Ford Motor Company heeft een belangrijke nieuwe samenwerking aangekondigd om innovatie voor de productie van koolstofvezel voor de auto-industrie te stimuleren. Lees verder

Ford en DowAksa versnellen hun gezamenlijke onderzoek om grootschalige productietechnieken te ontwikkelen, met als doel om voertuigen lichter te maken met het oog op een lager brandstofverbruik en betere prestaties.

De bedrijven zullen deel uitmaken van het onlangs door de Amerikaanse overheid opgerichte Institute for Advanced Composites Manufacturing Innovation. Het instituut is een onderdeel van het grotere National Network for Manufacturing Innovation, dat wordt ondersteund door het Amerikaanse Department of Energy.

“Dankzij onze samenwerking met DowAksa en onze deelname aan deze organisatie kunnen we aanzienlijk meer bereiken,” zegt Ken Washington, vicepresident Research and Advanced Engineering bij Ford. “We hebben een hecht samenwerkingsverband tussen zeer getalenteerde personen die hard aan het werk zijn om hoogwaardige, lichte materialen voor de autobranche te ontwikkelen.”

De missie van het instituut en het doel van de samenwerking van Ford met DowAksa, een 50/50-samenwerkingsverband tussen The Dow Chemical Company en Aksa Akrilik Kimya Sanayii A.S., is het terugdringen van de hoge kosten en de beperkte beschikbaarheid van koolstofvezel en tegelijkertijd een betrouwbaar, grootschalig productieproces te ontwikkelen.

Ford en Dow Chemical begonnen hun samenwerking in 2012 om voordelige koolstofvezelcomposieten voor grootschalig gebruik te ontwikkelen. In 2012 onderzocht ook het Research and Innovation Centre van Ford Europa in Aken, Duitsland, nieuwe productieprocessen om de reparatietijden van onderdelen van koolstofvezel te verkorten door middel van het Hightech NRW-onderzoeksproject.

Ingenieurs in Aken werken nauw samen met hun collega’s in de Verenigde Staten aan een groot aantal projecten die betrekking hebben op geavanceerde materialen en koolstofvezel. Een voorbeeld daarvan is het gezamenlijk onderzoek naar corrosie en analyse van corrosiemoeheid van koppelingen met metalen ter ondersteuning van het gebruik van kunststofonderdelen die zijn verstevigd met koolstofvezel in behuizingen waarin verschillende materialen worden gebruikt.

“Dankzij de technologieën en de deskundigheid op het gebied van productie van DowAksa kunnen we op een effectieve manier obstakels overwinnen voor de introductie van koolstofvezelcomposieten in grootschalige automotive-toepassingen,” zegt Douglas Parks, lid van de raad van bestuur van DowAksa en een van de oprichters van het Institute for Advanced Composites Manufacturing Innovation. “Het nieuwe instituut biedt een samenwerkingsplatform om onze vooruitgang te versnellen.”

Koolstofvezelcomposieten worden al decennia lang gebruikt in vliegtuigen en raceauto’s, omdat ze zeer sterk en erg licht zijn. We kunnen de sterkte-eigenschappen van specifieke onderdelen aanpassen, zodat we materialen sterk of juist flexibel kunnen maken voor bepaalde toepassingen.

Afgelopen maand heeft Ford de splinternieuwe Ford GT geïntroduceerd, waarvoor we veelvuldig gebruik hebben gemaakt van lichtgewicht materialen, waaronder koolstofvezel en aluminium, voor een uitstekende acceleratie en efficiëntere rijeigenschappen. Door de brede toepassing van structuurelementen van koolstofvezel biedt de GT een van de gunstigste verhoudingen tussen vermogen en gewicht van alle tot nu toe geproduceerde modellen.

“Ons doel is het ontwikkelen van een materiaal waarmee we het gewicht van auto’s aanzienlijk kunnen verlagen om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren voor onze klanten,” legt Patrick Blanchard, Supervisor Composites Group bij Ford uit. “Dankzij de flexibiliteit van de technologie kunnen we materialen ontwikkelen voor alle subsystemen van voertuigen in de gehele productlijn, waardoor we het gewicht met meer dan 50 procent kunnen verlagen in vergelijking met staal.”

Het maken van lichtere auto’s is een essentieel onderdeel van de Blueprint for Sustainability van Ford om het brandstofverbruik en de uitstoot te verlagen. Huidige producten waarin lichtere onderdelen worden gebruikt zijn onder andere de Ford Fiesta, waarvoor zeer sterk, lichtgewicht boriumstaal is gebruikt. Voor de splinternieuwe Ford F-150 is een zeer sterke aluminiumlegering van militaire kwaliteit gebruikt, zodat het algehele gewicht met maar liefst 300 kg is verminderd. Het gecombineerd brandstofverbruik is hierdoor, afhankelijk van de motor en aandrijfconfiguratie, tot 29 procent lager geworden. Ook heeft de F150 hierdoor meer laadvermogen.

In de lichtgewicht Concept Fusion van Ford zijn ook lichtgewicht materialen, zoals aluminium, zeer sterk staal, magnesium, composieten en koolstofvezel gebruikt voor vrijwel elk voertuigsysteem. Door een gewichtsreductie van bijna 25 procent is deze Fusion (Mondeo in Europa) even licht als een Fiesta. Dankzij de inzichten die zijn voortgekomen uit dit concept kunnen lichtgewicht technologieën op veel grotere schaal worden toegepast.

Ford en DowAksa werken ook samen om de hoeveelheid energie voor de productie van onderdelen van koolstofvezel te verminderen, de kosten van ruwe materialen te verlagen en het  recyclingprocedures te ontwikkelen.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com