- Geofencing-technologie creëert virtuele zone waar auto’s langzamer rijden – verkeersveiligheid is daarmee niet meer afhankelijk van bestuurders die verkeersborden over het hoofd zien
- Snelheid speelt essentiële rol bij verkeersongevallen – zones waar dankzij geofencing maximaal 30 km/u wordt gereden, bijvoorbeeld bij scholen, winkelcentra en ziekenhuizen, kunnen risico’s voor verkeersdeelnemers sterk beperken
- Verbonden technologie van Ford kan uiteindelijk het straatbeeld overzichtelijker, veiliger en mooier maken – veel verkeersborden worden overbodig – en bespaart bestuurders boetes
- Testproject in Duitse stad Keulen met volledig elektrische Ford Transit; technologie kan in toekomst worden toegepast in Ford bedrijfswagens en personenauto’s
In veel gemeenten geldt rond scholen, winkelcentra en ziekenhuizen een lagere snelheidslimiet. Verkeersborden die de maximumsnelheid aangeven, zijn echter niet altijd goed te zien, doordat ze (gedeeltelijk) worden afgedekt door takken van bomen, door voertuigen of doordat ze verloren gaan in de hoeveelheid andere borden, waardoor ze simpelweg over het hoofd worden gezien. Lees verder
Downloads
Ford test momenteel met verbonden auto’s en geofencing – een virtueel gecreëerde geografische zone – nieuwe technologie waarmee verkeersborden die de maximumsnelheid aangeven overbodig worden1. Geofencing Speed Limit Control, zoals Ford zijn systeem heeft genoemd, maakt het verkeer veiliger voor zowel automobilisten als voetgangers en fietsers. Het helpt bestuurders ook te voorkomen dat zij snelheidsovertredingen begaan en beboet worden2.
“Technologie voor verbonden auto’s kan het dagelijkse verkeer veiliger en makkelijker maken. Daarvan profiteert iedereen, niet alleen de automobilist”, zegt Michael Huynh, manager City Engagement Germany bij Ford Europa. “Geofencing kan snelheden beperken in gebieden waar – en ook wanneer – het noodzakelijk is om de veiligheid te verhogen en een prettigere omgeving te creëren.”
Snelheid beperken
In Europa is 29 procent van alle verkeersdoden een voetganger of fietser. Het instellen van zones waar de maximumsnelheid 30 km/u bedraagt, wordt gezien als een van de essentiële maatregel om het gevaar voor voetgangers in stedelijke gebieden te beperken, omdat automobilisten dan meer tijd hebben om te reageren en de impact van de snelheid lager is3.
Bestuurderassistentiesystemen zoals Intelligent Speed Assist en Adaptive Cruise Control met Stop & Go, helpen ervoor te zorgen dat bestuurders de maximumsnelheid niet overschrijden4. Het Geofencing Speed Limit Control-systeem van Ford is waarschijnlijk flexibeler en effectiever dan in de auto geïntegreerde systemen. Het zou in de toekomst kunnen worden toegepast in (bedrijfs)auto’s van Ford én die van andere merken.
Onderzoekers gebruiken Ford Pro bedrijfswagens om te analyseren wat het effect van de snelheidsbeperking is op de verkeersdoorstroom en op de kans op ongelukken. De praktijktest met volledig elektrische Ford E-Transit bedrijfswagens beslaat niet alleen alle 30 km/u-zones in het centrum van Keulen, maar ook 30- en 50 km/u-zones elders in de stad.
De testperiode van 12 maanden bouwt voort op andere recente onderzoeksprojecten van Ford die ernaar streven de verkeersveiligheid te helpen verbeteren. Zoals technologie voor verbonden verkeerslichten die automatisch groen zou kunnen worden om duidelijkere routes te bieden voor ambulances, brandweerwagens en politievoertuigen. Ook het gebruik van specifieke luidsprekers binnenin het voertuig om bestuurders te waarschuwen voor de richting van waaruit mensen en objecten naderen valt onder een van die onderzoeksprojecten.
Fords Local Hazard Information, geïntroduceerd op Ford Puma in 2020, helpt ook om de wegen veiliger te maken. De verbonden technologie is momenteel beschikbaar op 500.000 Fords in Europa en waarschuwde bestuurders voor meer dan 35.000 defecte voertuigen, van zowel Ford als andere merken.
Hoe werkt het?
Voor de praktijktest werkt het Ford City Engagement-team samen met het stadsbestuur van Keulen en Aken en met Fords software engineers in Palo Alto (VS). Samen met collega’s van Ford in Aken hebben de ingenieurs in Palo Alto technologie ontwikkeld die de auto verbindt met het geofencing-systeem voor GPS en data-uitwisseling.
De bestuurder ontvangt zijn informatie via de display in het dashboard, waar de nieuwe maximumsnelheid knippert onder de werkelijke snelheid van de auto. De auto verlaagt automatisch zijn snelheid naar de geldende maximumsnelheid in de door geofencing gemarkeerde zone. De bestuurder kan het systeem negeren en de snelheidsbegrenzing te allen tijde uitschakelen.
In de toekomst kan Fords Geofencing Speed Limit Control bestuurders de mogelijkheid bieden om zélf geofencing-zones in te stellen, met een maximumsnelheid vanaf slechts 20 km/u – ook op het terrein van een bedrijf of op particulier terrein. Snelheidslimieten kunnen ook dynamisch worden ingesteld, waarmee rekening kan worden gehouden met de lokale omstandigheden, tijdelijke wegwerkzaamheden en de tijd op de dag.
In Nederland zijn zo’n tweehonderd verschillende verkeersborden in gebruik en er staan zo’n drie miljoen borden langs de Nederlandse wegen en straten. Veilig Verkeer Nederland meent dat zo’n 600.000 daarvan overbodig zijn. Duitsland telt meer dan duizend verschillende soorten verkeersborden. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal verkeersborden langs de weg in de laatste twee decennia verdubbeld, tot naar schatting 4,6 miljoen. Het ministerie van verkeer heeft de lokale overheden gevraagd overbodige borden te verwijderen. Vermindering van het aantal verkeersborden zou het aanzien van steden en wegen al een stuk fraaier maken. Daarbij komt dat automobilisten zich beter op de weg kunnen concentreren dan dat ze hun aandacht door verkeersborden laten afleiden.
“Automobilisten zouden moeten profiteren van de nieuwste technologische ondersteuning. Onder meer op geofencing gebaseerde assistentiesystemen die hen helpen zich aan de maximumsnelheden te houden, zodat ze zich volledig op de weg kunnen concentreren”, aldus Bert Schröer, hoofd van de afdeling voertuigtechnologie en mobiliteit van AWB, een vuilverwerkingsbedrijf dat via de stad Keulen betrokken is bij de praktijkproef.
De praktijkproef duurt tot maart 2023 en maakt deel uit van grotere onderzoeksprojecten waarin pre-productiemodellen en prototypes van de Ford E-Transit aan talloze praktijktests worden onderworpen. Dat gebeurt in zeer uiteenlopende gebruiksscenario’s, onder meer bij posterijen, gemeentelijke overheden en nutsbedrijven, maar ook voor leveringen aan huis en levensmiddelenbezorging in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Noorwegen.
Ford gebruikt geofencing-technologie ook om de luchtkwaliteit in steden te helpen verbeteren. Daarvoor ontwikkelt het de Ford Transit Custom Plug-In Hybrid, die automatisch overschakelt op de emissievrije puur elektrische aandrijving zodra de auto een emissiezone binnenrijdt.
# # #
1 This vehicle feature is being developed for trial purposes only and is currently not available for purchase. Geofencing creates a virtual geographic boundary defined by GPS technology.
2 Speeding fines in Europe are the highest in the world. 21 countries in Europe have maximum speeding fines exceeding €680. https://www.budgetdirect.com.au/car-insurance/research/global-speeding-fine-costs.html
3 The probability of a pedestrian fatality is five times higher when the collision is with a vehicle travelling at 50 km/h, compared to 30 km/h. Kröyer, H., Jonsson, T., & Varhelyi, A. (2014). Relative fatality risk curve to describe the effect of change in the impact speed on fatality risk of pedestrians struck by a motor vehicle. Accident Analysis and Prevention, 62, 143-152. https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.09.007
4 Driver-assist features are supplemental to and do not replace the driver’s attention, judgement and need to control the vehicle.