- Bestelauto's nog steeds belangrijke steunpilaar Europese handelsmarkt volgens recent onderzoek ter gelegenheid 50e verjaardag legendarische Ford Transit
- Uit onderzoek van Centre for Economics and Business Research (CEBR) in opdracht van Ford blijkt dat alleen al in Frankrijk, Duitsland en Verenigd Koninkrijk omzet van ruim € 580 miljard komt uit sectoren met hoog bestelautogebruik, zoals bouw, onderhoud/reparatie, dienstverlening en transport
- Aanmerkelijke toename onlineverkoop; gebruik bestelauto’s neemt toe door stijgende vraag schilders, loodgieters en stukadoors en andere typische Transit-ondernemingen
- Ford is met vier Transit-modellen op een na grootste bedrijfswagenmerk in Europa. Verkoop Transits dit jaar al met 33 procent gestegen
Een halve eeuw nadat Ford Motor Company de legendarische Transit introduceerde, leveren bedrijfswagens nog steeds een belangrijke en almaar groeiende bijdrage aan de Europese economie, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Lees verder
Downloads
Het rapport van het CEBR* laat zien dat van bestelauto’s afhankelijke bedrijven in 2014 in totaal € 584 miljard bijdroegen aan de economieën van Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat is 16 procent meer dan in 2010 en bijna evenveel als de totale economie van Nederland.
Ford heeft het rapport laten opstellen om meer inzicht te krijgen in de invloed van bedrijfswagens op de huidige Europese economie. Uit het rapport blijkt dat het gebruik van bedrijfswagens toeneemt, voornamelijk dankzij het vervoer dat voortkomt uit onlinewinkelen en de opkomst van nieuwe bedrijven van schilders, loodgieters en stukadoors en in andere sectoren waar bestelauto’s traditioneel veel worden gebruikt, zoals de bouw, onderhoud/reparatie, dienstverlening en transport.
“De meeste mensen zien de Transit-modellen en andere bestelauto’s elke dag op de weg en beseffen niet hoe belangrijk deze zijn voor de bedrijfssector en de economie in het algemeen,” zegt Barb Samardzich, Chief Operating Officer bij Ford Europa. “Zelfs in deze veranderende economie – zie de verschuiving naar online winkelen – neemt de vraag naar Transit-bedrijfswagens alleen maar toe.”
In Duitsland, Europa’s grootste economie, groeide de onlinewinkelsector in 2014 met 25 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, en verwacht wordt dat deze in 2015 met nog eens 23 procent zal groeien. In 2014 kochten consumenten in Polen en Spanje respectievelijk 23 procent en 20 procent meer online dan het jaar daarvoor. In Nederland wordt in 2015 een groei verwacht van 16,8 procent.
Deze snelle groei heeft bijgedragen aan een doorlopende stijging van het aantal bestelauto’s, waardoor ook de afzetmarkt voor nieuwe bestelauto’s in de belangrijkste markten van Europa is versterkt. Frankrijk heeft de meeste bestelauto’s, met 5,2 miljoen geregistreerde auto’s in 2014, gevolgd door Spanje met 4,6 miljoen, Italië met 3,8 miljoen, het Verenigd Koninkrijk met 3,5 miljoen, Polen met 2,7 miljoen, en Duitsland met 2,3 miljoen. Polen vertoont van deze zes landen de sterkste stijging, met een toename van 85 procent sinds 2000. De verkoop van middelgrote bestelauto’s zoals de Transit is het grootst in Duitsland, met 281.000 geregistreerde auto’s in 2014, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 231.000 en Frankrijk met 187.000.
In 2012 stond Ford nog op nummer 7, maar dankzij de uitgebreide modellijn van vier Transit-modellen is Ford in het eerste halfjaar van 2015, met een omzetstijging van maar liefst 33 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, het op een na best verkopende bedrijfswagenmerk in Europa geworden.
De verkoop en het gebruik van bestelauto’s is ook gestegen door het ontstaan van veel nieuwe kleine bedrijven als gevolg van de financiële crisis, met name in het Verenigd Koninkrijk. Zo zijn er in korte tijd veel bedrijven in de bouw, zoals schilder-, stukadoor- en loodgieterbedrijven bij gekomen. In 2013 werden ruim 24.000 nieuwe bedrijven opgericht, 30 procent meer dan in 2010.
Daarnaast onthult het CEBR – dat ook onderzoek voor de Britse overheid uitvoert – dat de economische voordelen van het gebruik van bestelauto’s meer omvatten dan alleen de directe bedrijfsimpact, bijvoorbeeld door de belastingbijdrage aan de overheidsfinanciën. In het Verenigd Koninkrijk legden bestuurders van bestelauto’s in 2014 een afstand van 102 miljard kilometer af, 20 procent meer dan in 2008. Dat leverde de Engelse schatkist meer dan € 7 miljard aan brandstofaccijns op.
De Ford Transit is een van ’s werelds populairste bedrijfswagens, waarvan er inmiddels bijna 8 miljoen van zijn gebouwd. Allemaal achter elkaar gezet, zouden die Transits de omtrek van de Aarde omspannen.
*Centre for Economics and Business Research