- “Motorluisteraars” van Ford voeren speciale controles uit in geluiddichte ruimtes om zelfs de kleinste motorproblemen op te sporen als onderdeel van strenge kwaliteitstesten van sportieve Focus RS
- Na maandenlange trainingen kunnen medewerkers in minder dan een minuut onvolkomenheden identificeren die vervolgens worden opgelost voordat motoren worden gemonteerd
- Ford voert dezelfde test tevens uit bij andere EcoBoost-motoren in modellen als de Focus ST, de S-MAX en de Monde
Van wijnproeven tot het stemmen van concertpiano's, soms is er geen alternatief voor menselijke zintuigen als producten aan de strengste kwaliteitseisen moeten voldoen. Nu kan ook de productie van motoren aan dit rijtje worden toegevoegd. Lees verder
Downloads
In een wereld waarin het testen van producten steeds vaker met behulp van hoogwaardige apparatuur wordt uitgevoerd, is Ford tot de conclusie gekomen dat er voor bepaalde tests niets beter is dan een paar goede oren om ervoor te zorgen dat de nieuwste Focus RS optimale prestaties behaalt.
Goed opgeleide productiemedewerkers voeren een luistertest uit om te bevestigen dat de 2.3 liter EcoBoost-motor van 350 pk perfect loopt, nog voordat de motor in de voltooide Focus RS wordt geplaatst.
“De personen in dit team weten hoe een perfect afgestelde motor klinkt en welke geluiden op een probleem duiden”, aldus Gunnar Herrmann, Vice President Quality van Ford Europa. “Zie het als een arts die over de meest geavanceerde diagnosetechnologie beschikt, maar die toch een stethoscoop gebruikt om vitale aanwijzingen voor de gezondheid van een patiënt op te sporen.”
Medewerkers van de Ford-fabriek in het Spaanse Valencia leren hoe ze defecten kunnen identificeren met behulp van speciaal geprepareerde “defecte” motoren die de geluiden maken die ze moeten herkennen. Na enkele maanden van training en coaching zijn de teamleden gekwalificeerd om aan het einde van de productielijn de intensieve tests van een minuut uit te voeren in een van de 18 geluiddichte ruimtes.
Als de technici geluiden horen die doorgaans gepaard gaan met bepaalde problemen, zoals een geblokkeerde koelvloeistofleiding of een beschadigd tandwiel, wordt de motor verwijderd zodat er meer controles kunnen worden uitgevoerd en het probleem kan worden opgelost. Op deze manier kan het productieproces continu worden verbeterd.
De nieuwe Focus RS is voorzien van de 350-pk-versie van de nieuwe 2.3-liter Ford EcoBoost-motor, die speciaal is ontwikkeld zodat de ultieme hatchback van Ford in 4,7 seconden van 0-100 km/u kan accelereren en een topsnelheid van 266 km/u kan bereiken.
Andere automodellen die voordeel hebben bij het kritische oor van de motorluisteraars in Valencia zijn onder andere de Ford Focus ST, de S-MAX en de Mondeo.
“Dankzij de ervaring van het horen van duizenden motoren kunnen we meteen aanvoelen wanneer iets niet perfect werkt”, aldus Juan Carlos Rosmari, Quality Technician, Motorfabriek in Valencia. “Elk motortype heeft een eigen uniek geluid, en door daarnaar te luisteren in de testruimtes leren we de verschillende eigenschappen ervan kennen – en ook wat de typische geluiden zijn die op een probleem duiden.”
Het team van motorluisteraars van Ford in de fabriek in Valencia voert de test uit op 2000 motoren per dag. Het voorbereiden van de motoren voor de tests zorgt voor een natuurlijke onderbreking tussen de luistersessies, zodat de medewerkers zich gedurende een werkdag volledig op de tests kunnen concentreren.
Dit persoonlijke tintje kan ook worden teruggevonden in andere Ford-kwaliteitsprocessen, zoals bij de creatievelingen die nadenken over elk detail en elk stiksel van de lederen afwerkingen in Ford Vignale-modellen of de zeer ervaren ambachtslieden die complexe 3D-vormen van nieuwe auto’s met de hand maken in de kleimodelstudio van Ford.
“Dankzij de vaardigheden van de Ford-medewerkers, ondersteund door de nieuwste technologieën, kunnen we hoogwaardige auto’s leveren die gedurende de gehele levensduur van de auto beter presteren, er beter uitzien en zeer duurzaam zijn”, aldus Herrmann.