- Ford introduceert drie nieuwe, elektrische personenauto’s en vier elektrische bedrijfswagens tegen 2024
- Doel is om tegen 2026 in Europa meer dan 600.000 elektrische voertuigen per jaar te verkopen
- Europees EV-offensief ondersteunt de versnelling van het Ford+-plan en wereldwijde doel om jaarlijks meer dan twee miljoen EV’s te produceren en 10 procent gecorrigeerde EBIT-marge te realiseren tegen 2026
- Verwachte productie van elektrische voertuigen in Keulen bijgesteld naar 1,2 miljoen over zes jaar, met een totale productinvestering van twee miljard dollar
- Ford tekent niet-bindend memorandum van overeenstemming met SK On Co., Ltd. en Koç Holding voor de realisatie van één van Europa’s grootste productielocaties voor batterijen voor elektrische bedrijfswagens in Turkije
- Capaciteitsuitbreiding voor elektrische en commerciële voertuigen onder voorbehoud van goedkeuring door regelgevende instanties en overleg, waarbij Ford Otosan JV eigenaar wordt van Roemeense productieactiviteiten van Ford
- Initiatieven helpen Ford om tegen 2035 alleen nog emissievrije modellen te verkopen en CO2-neutraliteit te bereiken voor de gehele Europese voetafdruk van Fords faciliteiten, logistiek en leveranciers
Ford kondigt belangrijke stappen aan op weg naar een volledig elektrische toekomst in Europa, waarbij het bedrijf een transformatie zal ondergaan en tegen 2024 zeven nieuwe, volledig elektrische en verbonden modellen zal aanbieden. Lees verder
Downloads
Deze aankondiging volgt na de recente oprichting van de nieuwe, wereldwijde business unit – Ford Model e – voor de ontwikkeling, productie en distributie van elektrische en verbonden voertuigen. Samen met Ford Pro, de business unit die gericht is op de bedrijfswagenactiviteiten van Ford, bepalen deze twee business units de toekomst van Ford in Europa.
“Ik ben verheugd om de snelheid van de verandering in Europa te zien, waarbij onze gehele industrie wordt uitgedaagd om betere, schonere en meer digitale voertuigen te bouwen. Ford gaat all-in en past zich snel aan om te voldoen aan de vraag in Europa en de rest van de wereld”, aldus Jim Farley, president en CEO van Ford. “Daarom hebben we Ford Model e gecreëerd, waarmee we met de snelheid van een startup aantrekkelijke, elektrische modellen kunnen bouwen met unieke, verbonden diensten en de voor Ford kenmerkende engineering en veiligheid.”
Met een uitgebreid aanbod van elektrische personenauto’s en bedrijfswagens verwacht Ford in 2026 meer dan 600.000 elektrische voertuigen per jaar te verkopen in Europa. Het merk bevestigt ook het voornemen om in 2023 in Europa een EBIT-marge van 6 procent te realiseren. Ook draagt het offensief bij aan het doel van Ford om tegen 2026 wereldwijd meer dan twee miljoen EV’s per jaar te verkopen en een gecorrigeerde EBIT-marge van 10 procent te realiseren.
“Onze opmars naar een volledig elektrische toekomst is een absolute noodzaak voor Ford om te voldoen aan de mobiliteitsbehoeften van klanten in een transformerend Europa”, zegt Stuart Rowley, president van Ford Europa. “Het gaat ook over de dringende behoefte aan meer zorg voor onze planeet, het leveren van een positieve bijdrage aan de samenleving en het verminderen van de uitstoot in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.”
Alle gezamenlijke inspanningen ondersteunen de wereldwijde plannen van Ford om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Het bedrijf is voornemens om tegen 2035 alleen emissievrije modellen te verkopen en CO2-neutraliteit te bereiken voor de gehele Europese voetafdruk van Fords faciliteiten, logistiek en leveranciers.
Zeven nieuwe EV’s tegen 2024
In navolging van de succesvolle, Europese introductie van de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E in 2021, de Mustang Mach-E GT dit jaar en de introductie van de E-Transit in het volgende kwartaal, lanceert Ford drie nieuwe, volledig elektrische personenauto’s en vier elektrische bedrijfswagens die deel zullen uitmaken van de Europese Ford-familie.
In 2023 start de productie van een geheel nieuwe, elektrisch aangedreven, middelgrote crossover in de fabriek in Keulen, gevolgd door een tweede elektrische auto in 2024. In datzelfde jaar start ook de productie van de elektrisch aangedreven variant van de populaire Ford Puma in de fabriek in het Roemeense Craiova.
Ford versterkt ook zijn positie als marktleider in het Europese bedrijfswagensegment met de lancering van nieuwe, elektrisch aangedreven versies van de Transit Custom en Tourneo Custom in 2023 en van de Transit Courier van Tourneo Courier in 2024.
“Deze nieuwe elektrische Ford-modellen tonen de totale transformatie van ons merk in Europa – een nieuwe generatie van emissievrije voertuigen, geoptimaliseerd voor een verbonden wereld, die een uitstekende gebruikerservaring biedt voor onze klanten”, aldus Rowley.
EV-productie en investering in Keulen
Het eerste model dat gebouwd wordt in het Ford Cologne Electrification Center in het Duitse Keulen, is een volledig elektrische, middelgrote crossover met vijf zitplaatsen. Deze auto wordt later dit jaar onthuld en gaat in 2023 in productie.
De aankondiging van een tweede elektrische auto die in het Ford Cologne Electrification Center gebouwd zal worden – een sportieve crossover – betekent dat de productie van elektrische auto’s in deze fabriek zal toenemen tot 1,2 miljoen voertuigen over een periode van zes jaar. De investeringen die hiermee gemoeid zijn, zullen naar verwachting twee miljard dollar bedragen en zijn ook bestemd voor een nieuwe batterijassemblagefaciliteit die in 2024 opent.
Nieuwe joint venture wil batterijproductie in Europa verhogen
Ter ondersteuning van Fords ambitieuze plannen voor de elektrificatie van voertuigen hebben Ford, SK On Co., Ltd. en Koç Holding een niet-bindend memorandum van overeenstemming getekend voor een nieuwe, toonaangevende joint venture in Turkije. Onder voorbehoud van de uitvoering van de definitieve overeenkomst zijn de drie partners voornemens om een van de grootste EV-batterijfaciliteiten in Europa te creëren.
De joint venture moet in de buurt van Ankara worden gerealiseerd en zal NMC-cellen met een hoog nikkelgehalte produceren voor gebruik in de batterijmodules. Het is de bedoeling dat de productie halverwege het decennium van start gaat met een te verwachten, jaarlijkse capaciteit tussen de 30 en 45 GWh.
De geplande investering van de drie partners in de joint venture – inclusief steun van de Turkse regering – komt rechtstreeks ten goede aan grote en kleine bedrijfswagenparken in heel Europa dankzij de lagere energie- en bedrijfskosten en aanzienlijke bijdrage aan de CO2-reductie.
Capaciteitsuitbreiding in Craiova
De fabriek in het Roemeense Craiova speelt een belangrijke rol in de groeiplannen van Ford op het gebied van elektrische en commerciële voertuigen in Europa.
Vanaf 2024 kunnen Europese klanten terecht voor een elektrisch aangedreven Ford Puma, de populaire crossover van Ford. De Puma was in 2021 zelfs de bestverkochte personenauto van Ford in Europa. Dankzij de elektrisch aangedreven versie die in 2024 in Craiova in productie gaat, zal de Puma een nog grotere groep Europese klanten aantrekken.
In Craiova worden vanaf 2023 ook de nieuwe generatie van de Transit Courier bedrijfswagen en multifunctionele Tourneo Courier gebouwd. Beide modellen zijn vanaf 2024 ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving.
Om de productiecapaciteit van elektrische en commerciële voertuigen verder te vergroten, wordt Ford Otosan eigenaar van de fabriek Craiova, onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties. Ford Otosan, een joint venture tussen Ford Motor Company en Koç Holding, is een van de langstlopende en succesvolste joint ventures in de wereldwijde auto-industrie.
“We verwelkomen deze kans om onze joint venture met Koç Holding uit te breiden en dit strategische partnerschap te benutten om onze middelen en knowhow in Roemenië beter te benutten”, benadrukt Rowley. “Ford Craiova is een groot succesverhaal en we zijn ervan overtuigd dat de prestaties naar een nog hoger niveau getild kunnen worden dankzij de ervaring en expertise van Ford Otosan op het gebied van elektrificatie en commerciële voertuigen.”