• “Passionele” investeringen zijn populairder dan ooit
  • Waarde van legendarische Hermes Birkin-handtas stijgt sneller dan goud
  • Munten en kwaliteitswijnen laten ook indrukwekkende populariteit zien bij verzamelaars
  • Alleen al in het afgelopen decennium is de waarde van klassieke auto's met 457 procent gestegen

Aandelen en obligaties zijn achterhaald.* Tegenwoordig gaan slimme spaarders het alternatieve pad op. De zogenoemde “passionele” investeringen, zoals goede wijnen, kunst en klassieke horloges zijn zeer geschikt voor een sneller rendement op de investering. Lees verder

Een investering kan ook een handig gebruiksvoorwerp zijn. Een serie designerhandtassen kan naast een kenmerkend modeaccessoire ook een lucratievere investering zijn dan investeren in aandelen. De waarde van de legendarische draagtas van Hermes Birkin is bijvoorbeeld met gemiddeld 14,2 procent per jaar gestegen sinds de introductie ervan in 1981, een veiligere keuze dan goud.**

Er is ook goed nieuws voor wijnliefhebbers – de waarde van een kwaliteitswijn is alleen al in 2016 met 24 procent gestegen (hint, Noord-Italiaanse wijnen zijn momenteel erg in trek) ***. En muntenverzamelaars lachen zich rijk op weg naar de bank. In september 2015 werd een muntenset met Queen Victoria uit 1839 verkocht voor € 596.608, het dubbele van het vorige recordbedrag.****

Degenen die denken dat er geen geld te verdienen valt met auto’s, vergissen zich. De totale groei in het afgelopen decennium was 457 procent***. Dit is zelfs een grotere stijging dan bij onroerende goederen, waarvan de waarde in Europa in het afgelopen decennium met gemiddeld 20 procent en met 152 procent sinds 2000, is gestegen*****. En niet alleen voor supercars wordt een flinke smak geld neergeteld. In de lijst met duurste automerken hoort Ford bij de merken met de laagste instapkosten.

“De legendarische Ford GT40-supercar vormt het leeuwendeel van de duurste Fords die ooit op een veiling zijn verkocht, en de nieuwe Ford GT, die momenteel aan klanten wordt geleverd, wordt onze meest exclusieve auto ooit, met een productieaantal dat wereldwijd nooit hoger zal zijn dan 250 per jaar”, aldus Jim Farley, Executive Vice President en President voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij Ford Motor Company, die een gepassioneerd coureur en verzamelaar is, en een GT40 in zijn privécollectie heeft. “Maar ook toegankelijkere klassieke hot hatches zijn zeer populair, mits ze in goede staat zijn.”

In maart 2016 werd een Ford Escort Cosworth met minder dan 2.500 mijl op de teller op een veiling verkocht voor een nieuwprijs van € 42.000,- werd verkocht. Bijna het dubbele van de oorspronkelijke prijs meer dan 25 jaar geleden. De gemiddelde prijs van een Cosworth is nu meer dan het dubbele dan de oorspronkelijke prijs en de waarde van de Fiesta XR2 die in 1981 verkocht werd voor € 6.505, is sinds 2014 verdrievoudigd met een gemiddelde verkoopprijs van € 10.701.****** Er doen ook verhalen de ronde dat sportieve Fords voor hogere bedragen worden verkocht dan bekend wordt gemaakt.

“Voordat je beslist wat je met je geld doet, moet je goed nadenken over wat voor jou de beste investering is,” aldus Andrew Shirley, die de Knight Frank Luxury Investment Index samenstelt: “Hoewel de indexen waarin vermogenscategorieën worden bijgehouden, zoals klassieke auto’s, in de afgelopen tien jaar een sterke groei hebben laten zien, moeten potentiële investeerders voorzichtig zijn. Niet bij elke auto stijgt de waarde. Er zijn ook aanzienlijke kosten verbonden aan persoonlijke luxe-investeringen, zoals opslag, onderhoud en verzekering. Mijn advies is om altijd iets te kopen wat je leuk vindt en waaraan je veel plezier beleeft. Elke waardestijging moet als bonus worden beschouwd.”

Een verklaring voor de grote stijging van de waarde van klassieke auto’s is het feit dat over de winst uit verkoop door een individu geen belasting hoeft te worden betaald in Europese landen. Voor veel verzamelaars gaat het echter om het realiseren van een jeugddroom door een auto te kopen die ze altijd al wilden hebben.

Tot nu toe zijn dit de duurste Fords die op een veiling zijn verkocht *******:

MODEL VERKOOPDATUM PRIJS IN AMERIKAANSE DOLLARS (euro’s)
Ford GT40 uit 1968 Augustus 2012 10.894.900 (9.986.120)
Ford GT40-prototype uit 1964 April 2014 7.560.000 (6.927.985)
Ford GT40-cabriolet uit 1965 Augustus 2014 6.930.000 (6.350.653)
Ford GT40 Mk1 uit 1966 Augustus 2016 4.840.000 (4.435.625)
Ford Shelby GT500 Super Snake Mustang uit 1967 Mei 2013 1.300.000 (1.191.387)

In de onderstaande gegevens wordt het prestatievermogen van een aantal andere iconische Fords vermeld:

MODEL NIEUWPRIJS (€) HUIDIGE GEMIDDELDE PRIJS (€)
Ford RS200 uit 1984 58.908 174.091********
Mk1 Escort Mexico uit 1970 1703 36.024
Sierra Cosworth RS500 uit 1987 23.500 34.161
Ford Capri 2.8i uit 1987 9417 11.261
Escort XR3i uit 1985 7395 5540
Ford Anglia 105E uit 1967 702 9.816********

# # #

* Low interest rates on savings and long term investments in stocks and shares potentially offer no advantage over cash: https://www.theguardian.com/money/2016/jun/18/cash-trumps-shares-for-top-returns

** According to survey by Baghunter: http://lifestyle.one/grazia/fashion/news/hermes-birkin-bag-investment-buy/

*** http://www.knightfrank.com/blog/2017/03/01/liquid-assets-wine-tops-luxury-investments

**** https://kfcontent.blob.core.windows.net/research/540/documents/en/classic-car-2016-3857.pdf

***** Based on UK market data http://www.housepricecrash.co.uk/indices-nationwide-national-inflation.php

****** Patina’s website allows access to average vehicle values based on actual sold prices of specific models, with the average listed for each year: www.themarket.co.uk

******* https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_cars_sold_at_auction

******** Based on 2016 figures

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com