• Ford geeft kijkje achter de schermen van unieke technologie waarmee auto's veiliger dan ooit worden
  • Volautomatische proces moderniseert oude smeedtechnieken voor productie van onderdelen die bestuurder en passagiers helpen beschermen
  • Boriumstaal, vroeger gebruikt voor harnassen en tegenwoordig voor wolkenkrabbers, zorgt dankzij zijn sterkte dat nieuwe Ford Focus is bekroond met maximale veiligheidsscore van vijf Euro NCAP-sterren

Ooit was het een techniek die een ridder bescherming bood tegen de wapens van zijn rivaal. Nu past Ford een ultramoderne versie van dezelfde techniek toe om zijn auto's veiliger dan ooit te maken. Lees verder

Met het eerste volautomatische warmpersproces worden auto-onderdelen die essentieel zijn voor de bescherming van bestuurder en passagiers gevormd en gesneden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van ovens, robots en lasers die een temperatuur bereiken van 3.000 °C.

“We bouwen voort op technieken die al duizenden jaren worden toegepast om staal te versterken. Daarbij maken we gebruik van moderne materialen en automatisering om het warmpersproces te versnellen en verfijnen”, zegt Dale Wishnousky, Vice President Manufacturing, Ford Europa. “Het resultaat is een veiligheidskooi van boriumstaal voor de Ford Focus, die daarmee een van onze veiligste auto’s ooit is.”

De warmperslijn – die volledig is geïntegreerd in de assemblagefabriek van Ford in het Duitse Saarlouis – is gebouwd met behulp van een deel van de recente investering van € 600 miljoen in deze fabriek. Warmpersen is een integraal onderdeel van de productie van de Ford Focus, het model dat een maximale veiligheidsscore van vijf Euro NCAP-sterren heeft behaald.

In de veiligheidskooi van de nieuwe Focus is uitgebreid gebruikgemaakt van boriumstaal, het sterkste staal dat in de auto-industrie wordt toegepast. De kooi kan bij een ongeval voor overlevingsruimte zorgen. Daarnaast zorgt borium, dat ook wordt toegepast in wolkenkrabbers, voor 40 procent meer bescherming bij een frontale botsing.

Warmgeperste stalen onderdelen worden blootgesteld aan temperaturen tot 930 °C. Vervolgens worden de onderdelen door robots in een hydraulische pers geladen die een sluitkracht heeft van maximaal 1150 ton. Daarna worden ze in slechts drie seconden gevormd en gekoeld. Het boriumstaal is nu zo sterk, dat er een laserstraal heter dan lava voor nodig is om elk deel nauwkeurig in de uiteindelijke vorm te snijden.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com