• In SYNC 3 is een druk op de knop en de gesproken opdracht 'Ik wil koffie', 'Ik moet tanken' en 'Ik moet parkeren' voldoende om een café, benzinestation of een parkeerplek te vinden
  • Het spraakgestuurde communicatie- en entertainmentsysteem van Ford is ook geschikt voor het bedienen van nieuwe apps, bijverdienen door het afleveren van pakketten, het delen van audioclips en het bekijken van het weerbericht
  • SYNC 3 is na introductie op Mobile World Congress in Barcelona in Europa beschikbaar op Mondeo, S-MAX en Galaxy, en in een later stadium op Kuga en andere modellen

Ford Motor Company lanceert het nieuwe communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3 in Europa. Met dit systeem kunnen bestuurders in spreektaal hun smartphone, audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen. Lees verder

SYNC 3 beschikt over een vernieuwd 8″ touchscreen en is sneller dan eerdere versies. Met één druk op de knop en de gesproken opdracht ‘Ik wil koffie’, ‘Ik moet tanken’ en ‘Ik moet parkeren’ vindt de bestuurder de dichtstbijzijnde cafés, benzinestations en parkeerterreinen. Maar ook stations, luchthavens en hotels kunnen op deze manier worden gevonden. Vervolgens wordt de bestuurder door het systeem naar de geselecteerde bestemming genavigeerd.

Het systeem wordt voor het eerst gedemonstreerd op het Mobile World Congress in Barcelona. Dit gebeurt op de nieuwe Kuga, die eveneens op dit evenement wordt onthuld. Het bedrijf heeft voor het systeem nieuwe apps aangekondigd die met behulp van SYNC AppLink door middel van spraak kunnen worden geactiveerd. Bestuurders kunnen met deze apps bijvoorbeeld geld verdienen door pakketten te vervoeren. Ook kunnen zij audioclips opnemen en delen en het weerbericht bekijken. In Europa wordt SYNC 3 in de zomer geïntroduceerd, in eerste instantie op de Mondeo, de S-MAX en de Galaxy.

“Of u nu ’s morgens op weg naar het werk naar een cappuccino smacht of reiskosten wilt terugverdienen door een pakketje te vervoeren, met SYNC 3 worden nieuwe manieren verwezenlijkt om onderweg ‘connected’ te blijven,” zegt Christof Kellerwessel, Chief Engineer Electronic and Electrical Systems Engineering bij Ford Europa. “SYNC 3 is ontworpen als aanvulling op moderne smartphones. Het beschikt over een intuïtief touchscreen, begrijpt meer spreektaal, is sneller en heeft een gebruikersvriendelijkere grafische interface.”

Connectiviteit geherdefinieerd
Momenteel zijn er wereldwijd al 15 miljoen bestuurders die Ford SYNC gebruiken om essentiële functies in de auto door middel van spraak te activeren. Voor SYNC 3 heeft Ford nu geput uit 22.000 commentaren en uit inzichten die zijn ontleend aan research clinics en enquêtes. Al deze informatie zorgt ervoor dat de nieuwe versie het meest klantgericht ontworpen systeem ooit is.

De gebruikerservaring is vereenvoudigd doordat de meest gebruikte opties (navigatie, audio en telefoon) letterlijk binnen handbereik zijn gebracht. Daarnaast is het systeem nog verder verbeterd door het verwerkingsvermogen uit te breiden en het aantal stappen voor het uitvoeren van een opdracht te verminderen.

Ford heeft compatibiliteit toegevoegd met vijf extra talen en meer gelokaliseerde versies van Emergency Assistance. Bij een ongeval waarbij de airbag is geactiveerd of de brandstoftoevoer is afgesloten, activeert Emergency Assistance een aangesloten mobiele telefoon met Bluetooth-connectiviteit zodat de inzittenden de hulpdiensten kunnen alarmeren in de taal van het betreffende gebied. Emergency Assistance geeft de positie van de auto door aan de meldkamer, die vervolgens passende hulp naar de locatie kan sturen.

Vanaf dit jaar hebben bestuurders van auto’s die met SYNC 3 zijn uitgerust meer keuzemogelijkheden voor het gebruik van hun smartphone in de auto. Gebruikers van een iPhone kunnen Apple CarPlay activeren, en voor Android™-gebruikers is dit Android Auto™. Beide interfaces zijn speciaal ontwikkeld voor deze typen smartphone. Ook is het systeem compatibel met Siri Eyes free for iPhone en zijn er software-updates beschikbaar via Wi-Fi. Als een auto eenmaal geschikt is gemaakt voor een Wi-Fi-netwerk dat op de oprit of in de garage van de klant toegankelijk is, kunnen updates automatisch worden gedownload.

Ook verbetert SYNC 3 de ervaring van de bestuurder met behulp van de Ford Service App. Met deze app wordt online verkeersinformatie verstrekt op de navigatiekaart, waardoor een rit beter kan worden gepland omdat er rekening kan worden gehouden met veranderende verkeerssituaties.

“Met swipen of inzoomen door te knijpen, plus het zoekvenster dat we kennen van de zoekmachines op internet, biedt SYNC 3 de bestuurder een gebruikersvriendelijke en intuïtieve schermervaring die sterk overeenkomt met die van smartphoneschermen,” aldus Kellerwessel.

Baanbrekende nieuwe apps
De SYNC AppLink-technologie van Ford is in 2013 in Europa op de markt gekomen. Bestuurders kunnen hiermee nu al door middel van spraak een grote verscheidenheid aan smartphone-apps activeren, zoals ADAC, Audioteka, AUPEO!, Cityseeker van Wcities, Cyclops, DetektorFM, DIE WELT, Eventseeker van Wcities, Glympse, Goal Live Scores, Meople, n-tv, Radioplayer, Roald Dahl Audiobooks, Spotify en Wetter.de.

Met de lancering van SYNC 3 stelt Ford vijf nieuwe apps beschikbaar, waaronder de eerste in-car apps in hun soort, MyBoxMan en HearMeOut.

MyBoxMan is ontworpen door FretBay en trok op de SYNC AppLink Developer Challenge Dublin de aandacht van Bill Ford, Executive Chairman van Ford. Met deze app kan een bestuurder een pakket voor anderen vervoeren en daarmee op een afstand van gemiddeld vijf kilometer vijf tot acht euro verdienen. HearMeOut is de eerste handsfree, spraakgestuurde social networking app waarmee bestuurders audioposts van maximaal 42 seconden kunnen opnemen en deze op Facebook en Twitter kunnen delen. Daarnaast kunnen zij ook audioposts van mensen die ze volgen beluisteren en liken.

“Nooit eerder hadden bestuurders achter het stuur toegang tot dit soort apps. Met MyBoxMan en HearMeOut beschikken bestuurders over volstrekt nieuwe manieren om ‘connected ‘ te blijven en zelfs om geld te verdienen,” zegt Scott Lyons, Business and Partner Development Connected Vehicle and Services bij Ford Europa. “MyBoxMan is te vergelijken met een soort bezorgdienst op aanvraag. De app is baanbrekend in social shipping en maakt op een slimme en efficiënte manier gebruik van capaciteit in personen- en bestelauto’s tijdens ritten die toch al zouden worden gemaakt.”

Nog een nieuwe app die beschikbaar is voor SYNC 3 is AccuWeather. AccuWeather is wereldwijd leider op het gebied van digitale weersinformatie, helpt bestuurders om bij het plannen van een rit rekening te houden met de weersomstandigheden en waarschuwt van tevoren voor slecht weer door middel van Superior Accuracy™. De gepatenteerde AccuWeather MinuteCast® functie maakt gebruik van een exact adres of GPS-locatie om van minuut tot minuut neerslagvoorspellingen te doen, inclusief informatie over het type neerslag, de intensiteit en de duur.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com