• Verkeersdrempels, kuilen en gaten in het wegdek vormen een steeds groter probleem voor bestuurders die voor kosten van dure reparaties opdraaien. Garagebedrijven melden enorme stijging van schade door kuilen.
  • Ford-testcentrum in België bootst effecten van 's werelds diepste kuilen en andere extreme oppervlakken na. Testcentrum in Lommel omvat testcircuits van 80 km, met meer dan 100 extreme oppervlakken die zijn nagemaakt naar het voorbeeld van wegen uit meer dan 25 landen, waaronder een weg van 1,9 km met gemene kuilen.
  • Ford gebruikt wegen met granietstenen uit België en Franse kasseien om innovaties te testen en om auto's sterker te maken.


Kuilen, verkeersdrempels en andere onregelmatige wegdekken zijn een kostbaar probleem geworden voor automobilisten over de hele wereld.

Lees verder

t van dit probleem en heeft een helse weg van 1,9 kilometer aangelegd met daarin exacte replica’s van een aantal van de ergste kuilen en andere risico’s die te vinden zijn in wegen over de hele wereld. Wat is het doel van deze destructieve weg, die funest is voor de wielophanging? Ingenieurs leveren een bijdrage door sterkere chassissystemen en innovaties te ontwikkelen, zodat Fords beter bestand zijn tegen de steeds slechter wordende wegen over de hele wereld. De weg maakt deel uit van een testcircuit van het Ford-testcentrum in Lommel (België) en beslaat in totaal 80 kilometer. Er zijn kuilen uit wegen in Europa en de Verenigde Staten nagemaakt en er worden meer dan 100 risico’s nagebootst die te vinden zijn op wegen in 25 landen over de hele wereld. Alleen al in de afgelopen drie jaar zijn de ingenieurs van Ford voor hun zoektocht naar gevaarlijke wegen afgereisd naar Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, en ook naar Azië, Australië, Noord-Amerika en Zuid-Amerika.

“Van een oneffen verkeersknooppunt in China tot een hobbelige zijstraat in Duitsland: deze testbaan is een verzameling van de meest slopende wegoppervlakken die onze klanten kunnen tegenkomen”, aldus Eric-Jan Scharlee, Durability Technical Specialist bij het Ford-testcentrum in het Belgische Lommel. “Door deze levensechte uitdagingen in ons testcentrum te integreren, kunnen we in de toekomst auto’s ontwikkelen die beter zijn uitgerust voor uitdagende omstandigheden.”

Ingenieurs zijn altijd op zoek naar mogelijke nieuwe toevoegingen voor het testcentrum. De ingenieurs maken gebruik van apparatuur die vergelijkbaar is aan de uitrusting die seismologen gebruiken om aardbevingen te bestuderen, en rijden met snelheden tot 70 km/u door de kuilen. Ze gebruiken sensoren om de belasting van en de druk op de wielophanging en gerelateerde onderdelen te meten. Hiervoor worden diverse wegoppervlakken gebruikt, zoals granietblokken uit België, kasseien uit Parijs en verkeersdrempels uit Brazilië.

Ford is er obsessief mee bezig om ervoor te zorgen dat auto’s bestand zijn tegen de slechtste wegen ter wereld, en dat heeft tot innovaties geleid. Ford is de eerste fabrikant in Europa die Continuous Controlled Damping met de Pothole Mitigation-technologie biedt in de Mondeo, de Galaxy en de S-MAX. Als de technologie detecteert dat een wiel in een kuil terecht is gekomen, wordt de wielophanging aangepast, en dat kan eraan bijdragen dat schade aan de wielophanging wordt voorkomen. Het Tyre Pressure Monitoring System van Ford waarschuwt bestuurders bij een lekke band en Electronic Stability Control helpt bestuurders om hun auto onder controle te houden als ze obstakels ontwijken.

Alle Fords voor Europa worden in Lommel getest, waar ingenieurs en testrijders van Ford jaarlijks meer dan 6 miljoen kilometer afleggen. Testrijders hebben bijvoorbeeld meer dan 5.000 keer met de nieuwe Transit over het circuit gereden als onderdeel van een testprogramma dat is bedoeld om het effect van tien jaar intensief rijden te simuleren in slechts zes maanden. Het testcentrum beschikt tevens over een racecircuit, zout- en modderbaden, en ruimtes met een hoge luchtvochtigheid om corrosietests uit te voeren. Er wordt wereldwijd met prototypen gereden in omgevingstemperaturen variërend van -40 ºC tot 40 ºC.

“Door data te analyseren die tijdens de tests is verzameld, heeft Ford een reeks geavanceerde hulpmiddelen voor bestuurders en aanpassingen in het ontwerp ontwikkeld, zodat de veiligheid en kracht van onze auto’s continu wordt verbeterd”, aldus Scharlee.

* Het aantal strandingen door kuilen in de weg steeg met 25 procent

** De Europese Commissie: http://cordis.europa.eu/project/rcn/192281_en.html

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com