- Ford Galaxy biedt luxe vervoer voor zeven personen met geavanceerde technologieën, de beste materialen en een eersteklas afwerking
- Meer comfort dankzij de “Integral Link” achterwielophanging, Ford Adaptive Steering en Multi-Contour Seats; akoestisch glas en een verbeterde dakhemel verbeteren interieurgeluid
- Stoelen en bagageruimte van de Galaxy zijn eenvoudiger aan te passen dan ooit, met de baanbrekende mogelijkheid om de stoelen op de derde rij met een druk op de knop rechtop te zetten en neer te klappen
- Voorkom hoge boetes met de Intelligent Speed Limiter die de bestuurders helpt om zich aan de maximumsnelheid te houden; Glare-Free Highbeam verbetert de zichtbaarheid in het donker
- Nieuwe 210 pk Bi-turbo TDCi vermindert de CO2-uitstoot van diesel met 24%
- Ford Galaxy nu ook beschikbaar met Intelligent All-Wheel Drive
- Galaxy heeft een geraffineerd uiterlijk met slim-line koplampen, een verhoogde taillelijn en een groot glasoppervlak; stijlvol interieur met intrekbaar glazen panoramadak
De Ford Galaxy biedt een luxe rijervaring voor zeven personen. De geavanceerde technologieën en materialen verbeteren de reiskwaliteit en het zitcomfort en zorgen voor een stiller interieur. Lees verder
Downloads
Deze technologieën geven de Galaxy nog meer raffinement:
• “Integral Link” achterwielophanging: zorgt voor een betere absorptie van oneffenheden in de weg, waardoor de auto soepeler en stiller rijdt
• Ford Adaptive Steering: verbetert de stuurnauwkeurigheid op hogere snelheden voor een gemakkelijker wisselen van rijbaan en een betere manoeuvreerbaarheid bij lagere snelheden
• Ford Multi-Contour Seats: vermindert de vermoeidheid in de spieren bij de bestuurder en de bijrijder, met name tijdens lange ritten.
De Galaxy geeft de achterpassagiers meer comfort met een speciaal klimaatsysteem en meer ruimte dankzij het flexibele thin-seat-stoelconcept.
Het geluid in de auto wordt verder gedempt door een betere carrosseriestructuur en akoestisch glas. Bovendien heeft Ford de dakhemel (de bekleding aan de binnenkant van het dak) ontworpen als een geluidsabsorberend element, wat het interieur nog beter afwerkt.
“Van oudsher is de Galaxy ontworpen als een auto die zeven personen comfort biedt”, zegt Andrew Kernahan, Chief Programme Engineer voor de Ford Galaxy. “Dit nieuwe model gaat nog een stapje verder, waarbij elke inzittende profiteert van een ongekend niveau van comfort en verfijning.”
De Ford Galaxy is nu nog flexibeler dankzij een baanbrekende functie: de stoelen op de derde rij kunnen rechtop worden gezet met een druk op de knop. Bovendien profiteren bestuurders in de stad en op de snelweg van geavanceerde technologieën als Intelligent Speed Limiter, Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection en Front Split View Camera.
Geavanceerde motortechnologie zoals Fords nieuwe 210 pk Bi-turbo 2.0-liter TDCi diesel vermindert de CO2-uitstoot van diesel met 24%. De Ford Galaxy wordt voor het eerst beschikbaar met Intelligent All-Wheel Drive (AWD). De naadloze afwisseling tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving zorgt hierbij voor nog meer grip en een betere wegligging.
“In heel Europa zijn gezinnen opgegroeid met de Galaxy”, zegt Roelant de Waard, vice president Marketing, Sales & Service van Ford Europa. “Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat alle zeven inzittenden zijn verzekerd van eersteklas comfort en veiligheid. Bovendien weet de auto steeds weer te verrassen door zijn ongekende veelzijdigheid. In de nieuwe Galaxy komen deze kwaliteiten nog beter uit de verf door de verbeterde dynamiek, een lager brandstofverbruik, meer verfijning en handige innovaties.”
Geavanceerde technologie en materialen voor nog meer comfort
De “Integral Link” achterwielophanging biedt zowel de flexibiliteit die nodig is voor meer comfort als de laterale stevigheid die stuurgedrag en handelbaarheid verbetert. Het systeem zorgt ervoor dat het wiel bij het nemen van hobbels naar achteren beweegt. Dit absorbeert de impact beter, waardoor de auto soepeler en stiller rijdt. De Galaxy wordt ook geleverd met een zelfnivellerende achterwielophanging die een optimale rijhoogte behoudt voor comfort en handelbaarheid.
Ford Adaptive Steering past de verhouding tussen de input van het stuur en de actie van de wielen voortdurend aan op basis van de snelheid van de auto, waardoor de Galaxy op hogere snelheden rustiger en nauwkeuriger reageert. Bij een lagere snelheid, zoals tijdens het inparkeren of manoeuvreren in een beperkte ruimte, zorgt het nieuwe systeem voor meer wendbaarheid en gemak bij het keren.
Ford Multi-Contour Seats met de Active Motion-massagefunctie zijn ontworpen in samenwerking met artsen en gebruiken een systeem van elf opblaasbare kussens voor een discrete massage van dijen, zitvlak en onderrug. De gepolsterde zitkussens lopen leeg bij het openen van de portieren om het uitstappen te vergemakkelijken, met een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. De stoelen zijn in acht richtingen elektronisch verstelbaar en kunnen worden verwarmd en gekoeld. De Galaxy beschikt voor het eerst ook over een elektrisch verstelbare stuurkolom en een verwarmd stuurwiel.
Dankzij de verbeterde klimaat regeling is het gemakkelijker dan ooit om de perfecte temperatuur in te stellen. Het systeem zorgt voor meer luchtstroom, is geschikt voor lagere temperaturen en is stiller. Passagiers achterin kunnen hun eigen klimaatinstellingen kiezen en het zonwerende glas beschermt de cabine tegen ultraviolet licht en warmte. Zo blijft de auto ook bij zonnig weer lekker koel.
Het interieur wint verder aan raffinement door het extra geluiddempende materiaal aan de onderkant van de carrosserie, in de wielkasten en in de voor- en achterportieren, en door een uitbreiding van gesloten componenten van de carrosseriestructuur. Het akoestische glas in de voorruit en de zijramen vermindert windruis en omgevingslawaai. Door de weefstructuur van de dakhemel in de Galaxy worden geluidsgolven naar het geluiddempende schuim eronder geleid. In de regel wordt dit vooral gebruikt om te voorkomen dat buitengeluiden via het dak de cabine bereiken.
“De dakhemel bestrijkt een groot oppervlak, waardoor het een zeer effectief akoestisch middel is om het geluid in een auto te dempen”, zegt Karl-Heinz Buerger, Manager Noise, Vibration & Harshness van Ford Europa. “De techniek is zeer geschikt voor het opvangen van geluiden en windruis met een hoge frequentie die boven de ruitlijn ontstaan en die anders naar de oren van inzittenden worden geleid.”
Voor een flexibel gezinsleven
De Galaxy biedt nu meer ruimte voor passagiers en bagage dan ooit. Met het controlepaneel in de bagageruimte kunnen alle vijf stoelen op de tweede en derde rij met een druk op de knop helemaal worden neergeklapt. Daardoor is de laadruimte maximaal 2.339 liter. Uniek in dit segment is dat het paneel ook kan worden gebruikt om de stoelen op de derde rij automatisch te verhogen.
Dankzij de vlakke laadvloer is het gemakkelijker om grote of lastig vast te pakken voorwerpen te laden. En omdat de stoelen op de tweede en derde rij onafhankelijk van elkaar kunnen worden verschoven en ingeklapt, is de zit- en laadruimte even snel aan te passen aan het vervoer van de kinderen naar school als aan een rit naar het vliegveld. Onder de vloer van de kofferbak biedt het nieuwe Cargo Management System twintig liter extra opslagruimte, die ook kan worden gebruikt om grotere voorwerpen te vervoeren.
Passagiers kunnen drinkflessen van 1,5 liter bewaren in de opbergvakken in het portier, terwijl de opslagruimte onder de stoel voor praktisch alles kan worden gebruikt, van laptops en boeken tot snacks. In het dashboard zit nog een opbergvak en in het middenconsole kunnen mobiele telefoons en audioapparaten worden bewaard. Prettig voor ouders is het spiegeltje dat zicht biedt op alle passagiersstoelen waarmee ze een oogje op de kinderen kunnen houden .
De ruimte in het interieur wordt geoptimaliseerd door het flexibele thin-seat-stoelconcept. Passagiers op de tweede en derde rij hebben bovendien tot 10 mm meer hoofdruimte dan in de vorige Galaxy en de stoelen op de derde rij bieden meer ruimte dan de grootste concurrenten, met wel 40 mm meer hoofdruimte. De elleboog- en schouderruimte zijn geoptimaliseerd door het traditionele ontwerp met de openzwaaiende achterportieren. De inzittenden op de derde rij hebben hun eigen opbergvakken en bekerhouders in de armsteunen.
Passagiers kunnen moeiteloos in de derde rij gaan zitten door de stoelen op de tweede rij met één handbeweging te kantelen en naar voren te schuiven. Bovendien maakt de dieper gelegen vloer het makkelijker om in- en uit te stappen. Door de dubbele afdichting blijft het binnenpaneel schoon en lopen passagiers minder risico dat hun kleding vies wordt van de buitenkant als ze in of uit de auto stappen.
Slimme technologie voor meer gemak en eenvoud
De Galaxy helpt bestuurders in de stad en op de snelweg met de volgende geavanceerde technologieën:
• Intelligent Speed Limiter: scant verkeersborden (mits geactiveerd) en past de snelheid aan om boetes te voorkomen
• Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection: kan de gevolgen van bepaalde frontale botsingen tussen auto’s en voetgangers minder ernstig maken of ongelukken zelfs helemaal voorkomen
• Glare-Free Highbeam-technologie voor de adaptieve LED-koplampen: signaleert voertuigen verderop en dempt het licht om te voorkomen dat tegemoetkomende bestuurders verblind raken, terwijl de rest van de omgeving wel optimaal wordt verlicht
• Front Split View Camera: verbetert het blikveld van de bestuurder bij het verlaten van een parkeerplaats of het naderen van een kruispunt met een 180-graden camera aan de voorkant van de Galaxy; de beelden worden weergegeven op een 8” kleurenscherm van HD-kwaliteit in de middenconsole
De nieuwe technologieën van de Galaxy maken ook parkeren gemakkelijker:
• Perpendicular Parking: voor het vinden van een plek die geschikt is voor fileparkeren, waarna de auto handsfree achteruitrijdend tussen twee auto’s wordt ingeparkeerd – vergelijkbaar met de manier waarop Active Park Assist bestuurders helpt met parallel inparkeren
• Park-Out Assist: helpt bestuurders bij het verlaten van een fileparkeerplek, waarbij het systeem stuurt en de bestuurder het gas- en rempedaal bedient
• Side Parking Aid: laat waarschuwingssignalen horen en toont afstandsindicatoren op het scherm bij obstakels rond de auto
• Cross Traffic Alert: waarschuwt bestuurders voor naderend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats
Andere technologieën voor bestuurdersassistentie in de Galaxy zijn Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert.
Met Ford SYNC 2 met Voice Control kunnen bestuurders hun telefoon en systemen voor entertainment, klimaat en navigatie gewoon met hun stem bedienen. Ze kunnen zelfs een lijst met plaatselijke restaurants opvragen door “Ik heb honger” te zeggen of op naam zoeken naar attracties en interessante plekken. Heel handig voor gezinsuitstapjes en vakanties! SYNC 2 beschikt ook over Emergency Assistance, een systeem dat na een ongeval direct contact opneemt met lokale hulpdiensten. Dit gebeurt in de taal die ter plaatse wordt gesproken.
Ouders kunnen nu ook moeiteloos de kofferbak van de Galaxy openen, ook als ze tegelijkertijd in de weer zijn met boodschappentassen, wandelwagens en kleine kinderen. De Hands-Free Liftgate kan namelijk met een trapbeweging onder de achterbumper worden geopend of gesloten. Daarnaast zijn de spiegels standaard voorzien van elektrische verwarming, ideaal voor koude winterochtenden. Tot slot is er een elektrische parkeerrem met Hill Launch Assist.
Dynamische prestaties
De Galaxy verbetert de vertrouwde rijeigenschappen door het geavanceerde platform van Ford te combineren met baanbrekende technologieën. Zo is de “Integral Link” achterwielophanging twee kilogram lichter dankzij de aluminium wieldraagarmen. De voorste scharnierogen zijn ook van aluminium en hebben afgesloten wiellagers die de stevigheid verbeteren voor een beter reactievermogen.
Schokdempers en veren zijn speciaal afgesteld voor de Galaxy. Bovendien is het model nog steeds voorzien van Continuous Control Damping, waarmee de wielophanging kan worden aangepast op basis van de instellingen “comfort”, “normal” en “sport”. Met Electronic Power Assisted Steering kan nu ook het stuurgewicht worden aangepast aan deze instellingen. Daarnaast is de auto voorzien van Torque Steer Compensation en Active Nibble Compensation die ongewenste feedback, bewegingen en trillingen compenseren.
De krachtige en zuinige nieuwe motoren maken het rijden nog prettiger. De Galaxy is uitgerust met de nieuwe 210 pk 2.0-liter TDCi Bi-turbo-dieselmotor van Ford. Deze biedt een nog betere respons en 450 Nm aan koppel vanaf 2000 tpm. De motor heeft een brandstofverbruik van 5,5 l/100 km, een CO2-uitstoot van 144 g/km* – een verbetering van 24% vergeleken met de vorige automatische 200 pk 2.2-liter TDCi-combinatie – en een acceleratiesnelheid van 0-100 km/u in 8,9 seconden.
“De krachtige nieuwe TDCi-dieselmotor is kleiner, een trend die we hebben ingezet met onze EcoBoost-benzinetechnologie”, zegt Andrew Brumley, Chief Engineer voor Ford Engine Programs. “Kleinere motoren zijn zuiniger en hebben minder uitstoot, maar zijn dankzij onze geavanceerde technologie toch minstens zo krachtig. De sequentiële bi-turbo technologie levert onder alle omstandigheden de prestaties die klanten van ons verwachten en zorgt ervoor dat turbovertragingen tot het verleden behoren.”
Verder is er een verbeterde 2.0-liter TDCi-dieselmotor leverbaar met een enkele turbo met variabele geometrie technologie, een brandstofverbruik van 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km in 120 pk-, 150 pk- en 180 pk-versies. Dit is een verbetering van 7% vergeleken met de vorige 115 pk 1.6-liter TDCi-motor, en de 140 pk en 163 pk 2.0-liter TDCi-motoren. De vernieuwde 2.0-liter TDCi-motor is uitgerust met een verbeterd motorblok, nieuwe ontwerpen voor de cilinderkop en de brandstofinjectie en een NOx-nabehandelingssysteem voor schonere uitlaatgassen.
De Galaxy is voorzien van Intelligent All-Wheel Drive voor de 150 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met de handgeschakelde zesversnellingstransmissie en voor de 180 pk 2.0-literTDCi-motor met de automatische PowerShift-transmissie met zes versnellingen. Intelligent All-Wheel Drive levert koppel waar en wanneer dat nodig is, waardoor het anders dan systemen met een permanente vierwielaandrijving nauwelijks invloed heeft op het brandstofverbruik en de CO2 -uitstoot.
Het systeem meet elke zestien milliseconden – twintig keer sneller dan één keer knipperen met de ogen – de grip van de wielen op het wegdek en stuurt tot 100% van de koppel van de motor naar de voor- of achterwielen. Eventuele aanpassingen worden binnen 100 milliseconden doorgevoerd.
Ford levert ook nieuwe benzinemotoren, zoals de zuinige 160 pk 1.5-liter EcoBoost met een verbruik van 6,5 l/100 km en een een CO2-uitstoot van 149 g/km. Dat is een verbetering van 11% vergeleken met de vorige 160 pk 1.6-liter EcoBoost. Er is ook een 240 pk 2.0-liter EcoBoost verkrijgbaar. Alle Galaxy-motoren voldoen aan de strenge Euro 6-emissienormen door:
• Smart Regenerative Charging: gebruikt de dynamo op een selectieve manier en laadt de accu op als de auto in vrijloop uitrolt en remt. Zo wordt energie die anders verloren gaat teruggewonnen, wat de motorbelasting en dus het brandstofverbruik verlaagt
• Auto-Start-Stop: schakelt de motor automatisch uit als de auto stationair draait en herstart de motor als de bestuurder weer wil gaan rijden
• Active Grille Shutter: verbetert de aerodynamica en optimaliseert de luchtstromen voor het afkoelen van de motor
Meer actieve en passieve veiligheid
De Galaxy is zo ontworpen dat hij de kostbaarste lading, de passagiers, optimaal beschermt. Behalve de curtainairbags voor de bestuurder en de bijrijder, bij de knieën van de bestuurder en op de eerste, tweede en derde rij, is de auto nu ook uitgerust met zij-airbags op de tweede rij. Dankzij de veiligheidsgordels op de tweede rij met zelfspanners en spankrachtbegrenzers zijn de passagiers achterin nóg veiliger. Er zijn gordelsignalen voor alle drie de rijen.
Met de MyKey-technologie kunnen ouders van jonge bestuurders de contactsleutel zo programmeren dat hij telefoonoproepen uitschakelt, de maximale snelheid beperkt, voorkomt dat bestuurdersassistentie- en veiligheidsvoorzieningen worden uitgeschakeld, het maximale volume van het audiosysteem verlaagt en het audiosysteem volledig uitschakelt als de inzittenden geen veiligheidsgordels dragen.
De stabiliteit van de auto wordt verder verbeterd door de Curve Control- en Roll Stability Control-systemen. Deze passen de koppel van de motor en het afremmen aan, zodat bestuurders de auto altijd onder controle hebben. Ook aan de veiligheid van de voetgangers is gedacht, met weggewerkte ruitenwissers ter voorkoming van hoofdletsel bij botsingen.
Geraffineerd ontwerp
De Galaxy heeft een eigentijds en geraffineerd uiterlijk. Onder de verhoogde trapezevormige grille aan de voorkant bevindt zich over de volle breedte een opvallende benedengrille. De slim-line koplampen lopen over in een verhoogde taillelijn, die de auto een krachtig, volwassen en elegant karakter geven.
De achterruiten lopen over in de achterlichten, waardoor de indruk van een groter glasoppervlak ontstaat. Dit geeft een modern hightech effect. De dunne stijlen van de ruiten zijn ontworpen om de zichtbaarheid vanuit de auto te verbeteren en om de visuele impact van het glasoppervlak te versterken. Hierdoor manifesteert de Galaxy zich nog meer als een echte zevenzitter.
De Galaxy heeft een volwassen en geraffineerd interieur, met een middenconsole dat begint in het bovenste instrumentenpaneel en een ‘wrap-around’ dashboard dat doorloopt in de voorportieren. Detaillering en afwerking is mogelijk in de kleuren aluminium, antraciet metallic, hoogglans-zwart of zijdezwart. Het open en ruimtelijke interieur is gebaat bij en groot glasoppervlak en een optioneel intrekbaar glazen panoramadak over de hele lengte.
Het traditionele instrumentencluster maakt plaats voor een optioneel digitaal 10”-scherm met een geanimeerde quasi-analoge snelheidsmeter en toerenteller. Gebruikers kunnen de weergave en de 3D-graphics op het digitale scherm aanpassen voor een persoonlijke en interactieve ervaring, terwijl de helderheid van het scherm automatisch wordt afgestemd aan het omgevingslicht.
“De verhoogde plaatsing van het middenconsole en het dashboard zorgt voor een personenauto-achtig karakter en maakt de Galaxy nog verfijnder”, zegt Claudio Messale, Chief Designer van Ford Europa. “Een grote people mover als deze biedt echter ook een betere zichtbaarheid en geeft een zekerder gevoel, waardoor de auto de beste kwaliteiten van beide modellen in zich verenigt.”