- 147 kW (200 pk) vermogen, 0-100 km/u in 6,7 seconden, als eerste in zijn segment optioneel voorzien van mechanisch sperdifferentieel en rijmodi van Eco tot Track voor ultieme veelzijdigheid
- Fords eerste performance SUV voor Europa voorzien van speciaal onderstel: 40 procent stijvere torsiestaaf dan die van Fiesta ST compenseert hoger zwaartepunt van Puma ST en speciale veren zorgen voor optimale wegligging
- Behalve de uitgesproken sportieve styling, exclusieve kleur Mean Green, lichtmetalen 19 inch velgen en Recaro-stoelen is de Puma ST ook voorzien van de Ford MegaBox – voor de grootste bagagecapaciteit in zijn klasse – én Local Hazard Information
Met de geheel nieuwe Puma ST introduceert Ford de veelgeprezen rijdynamiek van Ford Performance in het Europese segment van de compacte SUV’s. Lees verder
Downloads
Behalve van geavanceerde Sports Technologies (ST) als een mechanisch sperdifferentieel (LSD) – uniek in dit segment – en gepatenteerde force vectoring-veren, is de Puma ST ook voorzien van diverse rijmodi, variërend van de Sport-modus tot de Eco-modus – voor het eerst op een Ford Performance-auto. Daarmee biedt Ford de bestuurder van de Puma ST talrijke opties voor allerlei rijscenario’s. Alles bij elkaar zorgen deze innovaties voor de energieke rijbeleving waar de Ford Performance-modellen om bekend staan, uiteraard met behoud van het comfort en de flexibiliteit die de nieuwe compacte SUV van Ford biedt.
De Puma ST wordt aangedreven door een 147 kW (200 pk) sterke 1.5-liter EcoBoost-motor1, die een acceleratie van 0 naar 100 km/u mogelijk maakt in 6,7 seconden. Het geoptimaliseerde onderstel is voorzien van een stijvere torsieas en stabilisatorstang en demperinstellingen die specifiek voor dit model zijn. De besturing is 25 procent directer en de remmen zijn 17 procent groter dan die van de standaard Puma. Ook de speciaal ontwikkelde Michelin Pilot Sport 4S-banden dragen bij aan het karakter van de meest wendbare Ford SUV tot nu toe.
De verbeterde prestaties en assertieve styling gaan hand in hand met innovatieve functies als online Local Hazard Information2 en de Ford MegaBox, die 80 liter extra bagageruimte biedt onder de vloer van de kofferbak3.
“Echte autoliefhebbers nemen geen genoegen met een minder opwindend karakter van de auto, alleen maar omdat het leven een ‘verstandige’ keuze vereist. Onze prioriteit was dan ook dat de Puma ST net zo opwindend en capabel moet zijn als elk ander ST-model, zonder in te leveren op de praktische bruikbaarheid van de Puma”, zegt Stefan Münzinger, Manager Ford Performance voor Europa. “We geloven dat de Puma ST de beste wegligging heeft in het segment van de compacte SUV’s. De bestuurder voelt zich één met de auto, die hem dat échte ST-gevoel geeft. De Puma ST is een genot om in te rijden.”
De wendbaarheid van een SUV opnieuw gedefinieerd
Ford Performance werkte samen met Michelin om voor de Puma ST een specifieke band te ontwikkelen, zonder concessies te doen aan het verfijnde weggedrag van de SUV. De Michelin Pilot Sport 4S-banden maken optimaal gebruik van de extra tractie die het optionele mechanische Quaife-sperdifferentieel biedt. Het sperdifferentieel is onderdeel van het optionele Performance Pack.
De Puma ST is de eerste compacte SUV in Europa die leverbaar is met een mechanisch sperdifferentieel (LSD). Dat optimaliseert de tractie van de voorwielen om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur tot een minimum te beperken, vooral aan het einde van bochten. Het volledig mechanische systeem leidt het meeste motorkoppel naar het wiel met de meeste grip, wat wielspin beperkt zodat de bestuurder de motorprestaties optimaal kan benutten.
Het optionele sperdifferentieel werkt samen met Torque Vectoring Control, dat de wegligging verbetert en onderstuur beperkt door in bochten remkracht uit te oefenen op het binnenste voorwiel. Ford Performance heeft de balans tussen de twee systemen geoptimaliseerd om de grip op droge en de souplesse op natte wegen te maximaliseren.
De ST-uitvoering compenseert het inherent hogere zwaartepunt van de SUV. De torsieas in de achterwielophanging is versterkt tot 2.000 Nm/rad torsiestijfheid, een toename van meer dan 40 procent in vergelijking met die van de Fiesta ST en een toename van 50 procent in vergelijking met die van de standaard Puma, met een 28 mm dikke stabilisatorstang geïntegreerd in de U-balk van de achterwielophanging. Een stabilisatorstang van 24 mm aan de voorwielophanging draagt ook bij aan de stabiliteit in bochten.
De gepatenteerde zogenoemde force vectoring-veren van Ford verhogen ook de stabiliteit, wendbaarheid en respons van de Puma ST. De in een specifieke richting gewikkelde en dus wielspecifieke, veren zorgen dat krachten die in bochten optreden rechtstreeks door de veren worden verwerkt, voor een grotere laterale stijfheid van de auto.
De veertechniek werkt in combinatie met twin-tube frequentiereactieve dempers aan de voor- en achterwielen. De dempers hebben de stijfheid die nodig is voor optimale stabiliteit in combinatie met het vermogen om kleinere oneffenheden te absorberen voor comfort op hoge snelheden. Specifieke aanslagrubbers zijn toegepast om de controle te behouden bij hoge veerbelastingen.
De stuurinrichting van de Puma ST heeft een overbrenging van 11,4:1 – bijna 25 procent directer dan die in de standaard Puma. Met aangepaste fusees, kortere stuurarmen en de directere overbrenging reageert de Puma ST directer op het insturen van een bocht.
“Het sturen staat centraal bij elk ST-model, aangezien dat essentieel is voor de interactie tussen bestuurder en auto. De stuurreacties van de Puma ST zijn uitzonderlijk: de directe en precieze reacties van het voertuig op input van de bestuurder geven vertrouwen – een belangrijk ingrediënt van rijplezier”, aldus Muenzinger.
De remprestaties zijn ook geoptimaliseerd voor de pure ST-rijervaring. De remschijven voor zijn met een diameter van 325 mm 17 procent groter dan die van de standaard Puma, achter monteert Ford schijven met een diameter van 271 mm. De rembekrachtiging van de Puma ST is afgestemd op de beheersbaarheid, het pedaalgevoel en de feedback die vereist zijn voor sportief rijden.
Krachtige, directe EcoBoost-prestaties
Fords verfijnde 147 kW (200 pk) sterke 1.5-liter EcoBoost-benzinemotor – geïntroduceerd in de meermaals onderscheiden Fiesta ST – is behalve van geavanceerde turbotechniek en brandstofinspuiting onder hoge druk ook voorzien van dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming (Twin-independent Variable Cam Timing) om niet alleen sportautoprestaties te leveren, maar ook optimaal met brandstof om te gaan.
De volledig uit aluminium vervaardigde driecilindermotor levert veel trekkracht bij lage toerentallen. De prestaties worden verder verhoogd door de montage van een radiaal-axiale turbo en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk waardoor de afstand die de uitlaatgassen moeten overbruggen tussen de cilinders en de turbo zo klein mogelijk is – daardoor bouwt de turbodruk sneller op en treedt minder turbolag op.
De motor levert het maximumvermogen bij 6.000 toeren per minuut en het maximumkoppel is toegenomen tot 320 Nm tussen 2.500 en 3.500 toeren per minuut. Dat leidt tot een lineaire acceleratie en snellere reacties op het gaspedaal.
Behalve van de speciaal voor deze versie ontwikkelde luchtinlaat en uitlaatsysteem voor maximale prestaties, is de Puma ST ook voorzien van speciale stijvere motorsteunen die ongewenste bewegingen van de motor vooral tijdens snel genomen bochten reduceren en de verfijning van de auto verder vergroten.
De actieve uitlaatkleppentechniek versterkt het inherent sportieve geluid van de driecilindermotor, wat ook het rijplezier verhoogt. Ford Performance heeft ook het uitlaatgeluid afgestemd op het verfijnde karakter van de compacte SUV – deze versie is ongeveer 1 decibel stiller dan de Fiesta ST, wat zorgt voor een beheerst geluid op kruissnelheden.
Andere innovaties zorgen ervoor dat de 1.5-liter EcoBoost-motor zowel verantwoord als sportief is. De techniek van Ford waarmee een cilinder in een licht belaste motor uit kan schakelen, is in de Fiesta ST voor het eerst toegepast in een driecilinder. De techniek stopt automatisch de brandstoftoevoer en klepbediening van één cilinder als de motor niet zijn volledige prestatiepotentieel hoeft te leveren, bijvoorbeeld bij een gelijkmatige snelheid.
De techniek schakelt de cilinder in 0,014 seconde uit (of weer in) – twintig keer sneller dan een keer knipperen met de ogen – wat brandstof bespaart en ongemerkt bijdraagt aan het lage brandstofverbruik van 6,9 l/100 km en een CO2-emissie van 155 g/km (WLTP)1. Een zelfreinigend partikelfilter reduceert de uitstoot van roet.
De Puma ST wordt geleverd met de direct en soepel schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak uit de Fiesta ST. De eindoverbrenging is iets korter om een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,7 seconden mogelijk te maken én de montage van opvallende lichtmetalen 19 inch velgen. De topsnelheid ligt op 220 km/u.
Rijmodi voor elke stemming
De te selecteren rijmodi zijn een essentieel aspect van de veelzijdigheid van de Puma ST. De keuze uit rijmodi – van Track-modus, waarin de sportieve compacte SUV uitzinnig rijplezier biedt, tot aan de efficiënte Eco-modus die voor het eerst in een ST-model beschikbaar is – biedt de bestuurder de mogelijkheid het karakter van de Puma ST aan te passen aan zijn stemming of aan het af te leggen traject.
- In de Normal-modus worden het motormanagement, de tractiecontrole, elektronische stabiliteitscontrole (DSC), actieve uitlaatkleppentechniek en elektrisch bekrachtigde besturing (EPAS) afgestemd op een natuurlijke manier van reageren op de input van de bestuurder, die zich daarmee verbonden voelt met de auto.
- In de Eco-modus worden het motormanagement en de reacties op het gaspedaal afgestemd op een minimaal brandstofverbruik.
- In de Sport-modus worden het motormanagement en de reacties op het gaspedaal op scherp gesteld en biedt EPAS meer feedback aan de bestuurder, die dan ook een preciezer gevoel heeft voor een snelle rit. De Active Noise Control-klep opent zich voor een intens sportief uitlaatgeluid. De Sport-modus is snel in te schakelen via de speciale knop op het stuurwiel.
- In de Track-modus zijn alle voorzieningen die gericht zijn op de rijdynamiek ingesteld op de hoogste snelheid en de snelste rondetijd. Tractiecontrole is uitgeschakeld en de ESC grijpt later in voor een zo puur mogelijke rijbeleving.
ESC biedt de bestuurder met drie niveaus de keuze uit het volledig functioneren van het systeem met alle mogelijke ingrepen, een beperkte mate van ingrijpen en volledige deactivatie.
Launch Control – als onderdeel van het optionele Performance Pack – is uitsluitend voor gebruik op het circuit ontwikkeld en biedt de bestuurder de mogelijkheid om steeds optimale snelle starts vanuit stilstand te maken. Launch Control is in te schakelen via knoppen op het stuur, waarbij in het 12,3 inch grote instrumentencluster een speciale grafische weergave zichtbaar is.
Met het gas volledig open klimt de motor in toeren en blijft draaien op het maximumtoerental. In het instrumentencluster is dan een meter zichtbaar die ‘volloopt’ en aangeeft wanneer de auto klaar is om weg te sprinten. Zodra de bestuurder de koppeling loslaat, maakt de auto een perfecte start met behulp van ESC, tractiecontrole, Torque Vectoring Control en Torque Steer Compensation, de systemen die optimaal de afgifte van het vermogen en het koppel regelen.
Opvallend uiterlijk en aantrekkelijke specificaties
De sportieve vormgeving van de Ford Puma – met een aflopende daklijn en prominent gevormde wielkasten – leent zich bij uitstek voor een extreme ST-versie die vorm en functie optimaal combineert.
De voorbumper is voorzien van een zogenoemde splitter, waarop de naam Ford Performance in reliëf is aangebracht. De splitter verhoogt de downforce op de vooras met zo’n tachtig procent, wat weer zorgt voor meer tractie en stabiliteit. De grote dakspoiler helpt ook de aerodynamica te optimaliseren. In de achterbumper is een kenmerkende diffuser geïntegreerd. De voor ST kenmerkende boven- en ondergrilles zijn ontworpen voor meer koeling van de motor.
De Puma ST is standaard voorzien van lichtmetalen 19 inch velgen die zijn gepolijst of afgewerkt in Magnetite. Er zijn zes carrosseriekleuren: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic en het opvallende Mean Green – een exclusieve ST-kleur. Het dak is standaard uitgevoerd in glanzend zwart, net als de randen van de grille, de sierstrips opzij, de spiegelkappen en de dakspoiler. Daarmee is de ST-versie van de Ford Puma nog eenvoudiger te herkennen.
Het interieur is even opvallend als de buitenkant van de Puma ST. Maar al voor het instappen projecteren de elektrisch verstelbare buitenspiegels het ST-logo op de grond. De verwarmbare, geprofileerde Recaro-sportstoelen – voorzien van het ST-logo in reliëf en afgewerkt in het stroeve materiaal Miko Dinamica – houden de bestuurder en voorpassagier strak op hun plaats. Ford Performance skidplates, een aan de onderzijde afgeplat en met leder bekleed stuurwiel en een ST-knop op de versnellingshendel behoren ook tot de uitrusting. De stoelbekleding, de hoes van de versnellingshendel en vloermatten met ST-logo zijn afgewerkt met stiksel in Metal Grey.
Ook het exclusieve interieur van de Puma ST biedt compromisloos de beste bagageruimte in zijn klasse, met een inhoud van 456 liter3 inclusief de innovatieve Ford MegaBox. De flexibele bagageruimte omvat onder de laadvloer een extra bergruimte van 80 liter en ruim 30 centimeter diep, zodat met gemak twee planten rechtop kunnen worden vervoerd.
Om het comfort en het gebruiksgemak van de Puma ST verder te verhogen, behoren een draadloos oplaadpunt voor de smartphone, een verwarmbare Quickclear-voorruit, parkeersensoren voor en achter en ruitenwissers met regensensor tot de standaarduitrusting, evenals Fords SYNC 3 infotainmentsysteem – waarmee de bestuurder het audio- en navigatiesysteem en zijn verbonden smartphone kan bedienen door middel van simpele gesproken berichten4.
Het systeem is zonder meerkosten compatibel met Apple CarPlay en Android AutoTM en wordt ondersteund door een centraal 8 inch touchscreen dat bij het opstarten het Ford Performance-logo weergeeft. Een premium B&O audiosysteem is optioneel leverbaar.
Het standaard FordPass Connect-modem5 maakt het de eigenaar van een Puma ST mogelijk om op afstand een aantal functies van de auto – onder meer Door Lock Unlock en Vehicle Locator – te bedienen via de mobiele FordPass-app6. Het modem faciliteert ook cloud-connected Local Hazard Information2, het systeem dat de bestuurder waarschuwt voor gevaarlijke situaties op zijn route, ook als deze nog niet zichtbaar zijn vanwege een bocht of voertuigen voor de Puma ST.
Andere leverbare assistentiesystemen zijn Pre-Collision Assist met Active Braking2, Active Park Assist2, Cross Traffic Alert met Active Braking2 en Adaptive Cruise Control met Speed Sign Recognition en Lane Centring2.
“Onze nieuwe Puma ST is een praktische en verfijnde auto met de opvallende proporties van een SUV, maar die net zo opwindend is als een hot hatch”, besluit Münzinger.
De Puma ST is nu te bestellen voor € 40.725. De volledige prijslijst van de Puma vind je hier.
# # #
De gegevens in dit persbericht zijn voorlopige waarden en waren correct bij publicatie. Ford voert een beleid van voortdurende verbetering van zijn producten en behoudt zich te allen tijde het recht voor om details te wijzigen.
1De gehomologeerde brandstofverbruiks- en emissiecijfers worden in de aanloop naar de introductie bekendgemaakt. Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van het Europese reglement (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151, zoals laatst gewijzigd. Light Duty Vehicle-typegoedkeuring volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) heeft brandstof-/energieverbruik en CO2-emissie-informatie voor New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP zal de NEDC uiterlijk eind 2020 volledig vervangen. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen verschillende voertuigtypen en verschillende fabrikanten mogelijk. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP-meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.
2Rijassistentiesystemen zijn aanvullende systemen om rijden veiliger te maken en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak om de auto te besturen.
3Bagagecapaciteit en laadvermogen worden beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.
4Afleiding brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Gebruik tijdens het rijden zo mogelijk stemcommando’s en bedien geen mobiele apparaten met de hand. Sommige functies zijn mogelijk geblokkeerd terwijl het voertuig in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.
5Functies moeten mogelijk worden geactiveerd.
6FordPass-app – geschikt voor bepaalde smartphone-platforms – is beschikbaar via download. Tarieven voor berichten en data zijn mogelijk van toepassing.